plaank Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 (endret) Hei! Jeg har støtt på et finurlig problem; Etter å ha vekket maskinen fra ventemodus, merket jeg mye artifacts på hele skjermen. Prikker og reflekser i forskjellige farger. Maskinen gikk fortsatt, så jeg tenkte at en reboot fikser nok problemet. Nå vil ikke maskinen boote lenger enn til Asus-logoen i begynnelsen. Denne ser for øvrig pen og ren ut, uten artifacts. Jeg får ikke gått inn i BIOS eller valgt boot-enhet. Slik står den inntil jeg napper ut strømmen. Noen tips? Jeg mistenker hovedkort, da skjermkortet er tilsynelatende OK under Asus-logo Kjører Windows 7 Pro 64bit, Asus P5Q-Pro hovedkort. Driverne skal være greit oppdatert. EDIT: Kan legge til at jeg har forsøkt å resete CMOS, og at det er strøm i USB-portene. Endret 9. februar 2011 av plaank Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Feilsituasjonen din er nok desverre en typisk indikator på at nærmest hva som helst kan være årsaken. Jeg misstenker av egen erfaring strømforsyning og hovedkort. Det er meget skjeldent at prosessor eller ram plutselig feiler, men det skjer det óg til tider. Har du overklokket cpu eller gpu? Lenke til kommentar
plaank Skrevet 27. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2011 CPU har som du ser i signaturen min vært overklokket en del før (ikke over tid), men nå er den satt ned igjen til 3.6GHz. Temperaturene har alltid vært meget hyggelige, så jeg har latt den stå der med god samvittighet. Har en ThermalTake Gunmetal Orb-kjøler. GPU er ikke overklokket, ei heller har den noen gang vært det. Jeg kan ikke se hvordan det kan være PSU, da alle komponenter starter som de skal, når jeg trykker power-knapp. Jeg har ikke forsøkt å ta ut en og en RAM-brikke, CPU har jeg ikke mulighet til å bytte ut. Har du et tips om hvordan jeg kan bekrefte at det er HK? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 CPU har som du ser i signaturen min vært overklokket en del før (ikke over tid), men nå er den satt ned igjen til 3.6GHz. Temperaturene har alltid vært meget hyggelige, så jeg har latt den stå der med god samvittighet. Har en ThermalTake Gunmetal Orb-kjøler.Vel, det er en grunn til at du vanligvis mister garantien på en overklokket prosessor. Jeg kan ikke se hvordan det kan være PSU, da alle komponenter starter som de skal, når jeg trykker power-knapp.Legger litt trykk her. Du må vite HVA du skal se etter. Jeg lenker deg til en nyttig side som kan forklare litt: Badcaps. Ta en kikk på bildene og så ser du etter tilsvarende symptomer på maskinen din. Jeg har ikke forsøkt å ta ut en og en RAM-brikkeDa er ikke "to do -lista" di komplett ennå. Har du et tips om hvordan jeg kan bekrefte at det er HK?Ja. Kontroller at alle andre komponenter fungerer tilfredstillende. Lenke til kommentar
plaank Skrevet 27. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2011 Etter mer diagnostisering har jeg nå fått kommet inn i BIOS og resatt denne til standardinnstillinger, men ikke kommet videre. Maskinen booter Hirens, så jeg begynner å mistenke HDD. (Får bare den gode gamle blinkende - i venstre hjørnet, når jeg kommer forbi post.) Dette er ikke noe spørsmål, snarere bare en oppdatering i saken Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Etter mer diagnostisering har jeg nå fått kommet inn i BIOS og resatt denne til standardinnstillinger, men ikke kommet videre. Maskinen booter Hirens, så jeg begynner å mistenke HDD. (Får bare den gode gamle blinkende - i venstre hjørnet, når jeg kommer forbi post.) Dette er ikke noe spørsmål, snarere bare en oppdatering i saken Ok. Prøv å koble fra hardisk og boot opp med en linux live-cd. Virker det? Lenke til kommentar
plaank Skrevet 28. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2011 Bootet Hirens, fikk respons da. Sjekker alle HDD'er for feil as we speak. Lenke til kommentar
plaank Skrevet 6. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2011 Hei! Oppdatering i sak: Alle HDD er testet OK, har nå byttet all RAM, hovedkort og CPU. Samme feil vedvarer. Et hovedkort jeg lånte av en kompis, som jeg kan bekrefte virket i forrige uke, gir fortsatt samme symptomene. Da må det være skjermkort eller PSU som er defekt. Skjermkort gir perfekt bilde ved ASUS/ROG-logo. Kan det da tyde på at strømforsyningen ikke klarer å gi god nok strøm til hovedkortet? USB-enhetene får strøm, viftene snurrer... Lenke til kommentar
GabrielV Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Skjermkort kan være defekt selv om det viser et perfekt bios/oppstartsbilde. Lenke til kommentar
plaank Skrevet 9. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2011 Strømforsyningen er den skyldige. Reklamasjonsskjema sendt. Sak avsluttes Takker for alle innskudd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå