Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har et lite (moralsk) dilemma ang jobb som selger

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nettop fått jobb som dørselger i et stort og veldig kjent firma. Signerte en midlertidig kontrakt nå her om dagen under opplæringen, da de trenger politiattest (pga jobb i sikkerhetsbransjen) før en endelig kontrakt blir underskrivet.

Men det som er at det dukker opp ting som gjør meg mer og mer skeptisk til denne jobben.

Sjefen fortalte at det var en garantilønn på en viss sum pluss provisjon etter hvert solgte produkt. Men det han ikke fortalte før jeg fikk kontrakten som jeg leser nå i ettertid, er at garantilønnen bortfaller når provisjonen overstiger denne grunnlønnen. Dvs dårligere betalt enn jeg fikk inntrykk av. Det ble kanksje forklart litt i gråsonen av sjefen på intervjuet.

Nå under opplæringen skal alt være så lett, og vi kommer til å lykkes. Salgsmetodene er også noe jeg har stusset litt på, da det er etter min mening er en ganske frekk måte å komme seg inn på og "lure" kunden med lovnader om at vi er der for noe annet.

Jeg søkte etter firmaet på google, og der ser jeg at de var på tv2 hjelper deg for en stund siden. Og de fikk kritikk for disse metodene de bruker. Der svarer også sjefen (som også er min sjef!!) i et intervju på at han lover bedring og at det ikke er noe ulovlig her. Men vi blir opplært i å lure kunden og å vri på sannheten av samme person.

Jeg sitter fortsatt og venter på politiattesten som jeg vet er ren. Men nå har jeg bare lyst til å avslutte hele samarbeidet. Jeg orker ikke å jobbe under forutsetningen om å være pågående i denne grad, frekk og lure kunden. Kan jeg si opp stillingen min allerede, selv om jeg har en midlertidig kontrakt? Eller la være å levere politiattest sånn at jeg mister jobben?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo bare si at du ikke ønsker å jobbe for han ut i fra de opplysningene i intervjuet og det du blir opplært til. Hvis han da ikke godtar det så kan du jo da begynne å snakke om å kontakte forbrukertilsynet eller hvem det nå var som var motpart i intervjuet og fortelle om nåværende metoder... Burde funke ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror at du med en slik midlertidig kontrakt kommer inn under arbeidsmiljøloven §15-3 punkt 7:

(7) Ved arbeidsavtaler der arbeidstaker skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale.

Men nå kan jo ikke arbeidsgiver regne med å få særlig nytte av deg i løpet av de neste 14 dagene. Du er fortsatt under opplæring, og selgerjobben krever god motivasjon og "driv". Så det er dårlig butikk for ham å betale deg, og det er vel i arbeidsgivers interesse at dere blir enige om å avslutte arbeidsforholdet med kortere frist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...