Gå til innhold

Ski VM 2011 Oslo - Generell diskusjon

Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg forstår virkelig ikke at noen kan mene at det er større styrkeprøve å ligge midt i et felt i 48km enn å gå alene i skauen i 50km er for meg helt hinsides.

Jeg kan være enig i at intervallstart er tøffere enn fellesstart, men det er fortsatt ekstremt kjedelig å se på. (Da tenker jeg på distanser over 15 km)

• Liker 1
Lenke til kommentar

hvorfor snakke som om det er gitt at det skal bli spurt i hvert renn? Det er opp til løperne selv.

Ja, akkurat som i sykling, grunnen til at det alltid blir massespurt på de flate etappene er fordi ingen av de andre gidder å stikke ;)

Lenke til kommentar

Nei, og du bør for din egen del ikke dra det lengre enn det der. bare ett velmenende råd.

Haha. Det blir bare bedre.

Men du kan gjerne forklare hvorfor det spesielle med femmila er fellesstart?

Hva blir bedre? Å ja, det greit å få tips slik at man ikke gjør som visse andre som allerede har gått over streken ;) .

Lenke til kommentar

Jeg forstår virkelig ikke at noen kan mene at det er større styrkeprøve å ligge midt i et felt i 48km enn å gå alene i skauen i 50km er for meg helt hinsides.

Jeg kan være enig i at intervallstart er tøffere enn fellesstart, men det er fortsatt ekstremt kjedelig å se på. (Da tenker jeg på distanser over 15 km)

Fellesstart: Ei stor gruppe går 47 kilometer før nokon bryt ut og vinn. Enkelte prøver seg på rykk før, men blir tatt inn igjen. Løpet er artig dei siste minuttane.

Individuellstart: For kvar passering er det spanande å følge med på sekundar mellom løparane, dei får tilbakemelding frå laget og må ta vurderingar underveis. Løpet vil heile veien være underhaldande og det blir ofte ein sekundstrid inn mot mål. I staden for ein spurt får du fleire løparar som kan overta førsteplassen i mål.

Lenke til kommentar

hvorfor snakke som om det er gitt at det skal bli spurt i hvert renn? Det er opp til løperne selv.

Ja, akkurat som i sykling, grunnen til at det alltid blir massespurt på de flate etappene er fordi ingen av de andre gidder å stikke ;)

Nja, jeg synes ikke at det kan sammenlignes. Er forskjell på å sykkel og på langrenn...Å gå fort på ski og å kunne avgjøre på sin måte er ganske viktig i langrenn. Føler at intervallstart da blir mer likt ett temporitt. Men her forblir vi nok uenige ;)

Lenke til kommentar

hvorfor snakke som om det er gitt at det skal bli spurt i hvert renn? Det er opp til løperne selv. Noen må ha ett annet løpsopplegg enn andre. Større styrke å vinne når man går sammen med mange andre er nå min mening.

"Jo mere vi er sammen - er sammen - er sammen........"

Har du sett en ski noengang?

Lenke til kommentar

Beklager hvis du følte deg støtt. Men når man slenger ut tilfeldige påstander, og ikke gidder å forklare og argumentere for synet sitt en gang -- da ser det veldig ut som trolling.

...eventuelt er man bare en idiot.

Jeg har argumentert for synet mitt og du ligger fremdeles i grenseland. Men siden jeg hadde argiumentert for mitt syn, så sier vi at jeg hadde gjort det øverste og ser derfor bort fra det nederste.

Lenke til kommentar

Herrestafetten kommer til å bli en skikkelig thriller! Finskene viser muskler i dag med 3 mann top 8. Hvem har de å bruke på skøyteetappene?

Pr. nå syns jeg det er litt hipp som happ hvem som skal gå 3. etappen av Gjerdalen, Røthe og Elliasen. Håper på Gjerdalen, grunnet erfaring.

Lenke til kommentar

Fellesstart: Ei stor gruppe går 47 kilometer før nokon bryt ut og vinn. Enkelte prøver seg på rykk før, men blir tatt inn igjen. Løpet er artig dei siste minuttane.

Individuellstart: For kvar passering er det spanande å følge med på sekundar mellom løparane, dei får tilbakemelding frå laget og må ta vurderingar underveis. Løpet vil heile veien være underhaldande og det blir ofte ein sekundstrid inn mot mål. I staden for ein spurt får du fleire løparar som kan overta førsteplassen i mål.

Men det er da ikke gitt at det blir spurt. Klarer man ikke å forbedre seg på rykk og klarer ikke å avgjøre på sin måte, da må man forbedre seg på det. men dette synes jeg viser hvem som er best. Skal man utspille kortet om at intervallstart viser hvem som er best, da spiller jeg ut distansekortet...

Lenke til kommentar

Fellesstart er jo som bygd for løpere som Petter Northug. Som kan henge og spare krefter, for så å slå de andre i slutten.

Jeg kan si sikkert, at Petter ALDRI hadde vunnet ei 5 mil på intervallstart. Hovedstyrken hans er jo taktisk og henging. Grunnen til at han vinner er fordi han sparer krefter hele tiden, og er altså da sterkere enn de andre på slutten.

Man kan si det samme om Bjørn Dæhlie, han hadde aldri vunnet ei 5-mil på fellesstart.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har argumentert for synet mitt og du ligger fremdeles i grenseland. Men siden jeg hadde argiumentert for mitt syn, så sier vi at jeg hadde gjort det øverste og ser derfor bort fra det nederste.

Nei, du har bare kommet med mer ubegrunnede påstander. Det spesielle med femmil er fellesstart? Hvorfor? På samme måte som det spesielle med skisporten er fristil?

Og så sier du at det at femmila ender opp i spurt bare har med løpsopplegg å gjøre. Dette er en påstand som bare er helt feil.

1. Det er i nesten alle tilfeller mye lettere å henge på enn å gå i front.

2. Det er utrolig jevnt i toppen på herresiden.

Lenke til kommentar

Men det er da ikke gitt at det blir spurt. Klarer man ikke å forbedre seg på rykk og klarer ikke å avgjøre på sin måte, da må man forbedre seg på det. men dette synes jeg viser hvem som er best.

For en latterlig logikk, man kan jo si akkurat det samme om en sprint på to kilometer. Faktum er at det er såpass mye letter å henge enn å dra at det alltid vil ende med spurt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...