Gå til innhold

Problem med e-streng

caffolini

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har nylig skiftet strenger på min stål-streng akustiske gitar, men har støtt på et problem med den høye e-strengen. ALLE notene på strengen går fint å spille, med unntak av 1. band. Her kommer det bare en svak og "stikkende" lyd.

Strengen låter bra i åpen note også, og jeg kan ikke se noe galt innenfor 1.bandet. Noen som har peiling på hva som er galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om det er noe forskjell på strengdimensjonene, da de forrige strengene var de som fulgte med gitaren. Angående spor er det mulig den ikke er i nederst, skjønt er det dog ikke å greit for meg å se om den har spor nederst eller ikke, men det kan jo tenkes.

Tenkte å prøve å ta av strengen, sette på på nytt og se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Kan det være at 1.båndet er for høyt og evt. må slipes ned?

Jeg støtter denne, i kombinasjon med at strengen mest sannsynlig er noen tusendels millimetere tykkere. Bare overgang fra .010 til .012 kan skape klirr på enkelte gitarer, særlig om båndet må slipes.

Etter å ha søkt litt på nettet, ser det ut som at det motsatte er tilfellet egentlig. Ser ut som e-strengen var .012 opprinnelig, mens den nye er .011. kan det gå andre veien også? Begge strengsettene er Elixir Polyweb.

Ellers kjenner jeg ikke til dette med sliping av bånd, hvordan fungerer det?

Lenke til kommentar

Båndfiling er akkurat det det høres ut som. Man filer ned selve båndet, men ikke mye. Less is more. Fil LITT, prøv, fil litt til, prøv, og så videre. Med "litt" mener jeg forøvrig "EKSTREMT lite".

Alternativt, dersom du har muligheten, gå til en gitarbutikk/gitarverksted og få dem til å se på det. Som med alt annet av utstyr, dersom du er det minste fnugg av usikker på fremgangsmåte, få noen andre til å gjøre det.

Lenke til kommentar

gå fra 012 til 011 skaper jo den situasjonen at det blir mindre spenn i gitaren, noe som fører til at du nå har fått bittelittegranne banan, med høyden på midten.

Jeg hadde tatt gitaren med til proff og justert halsen.. Dette kan være starten, om en uke kan det gjelde flere strenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...