caffolini Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Heisann! Jeg har nylig skiftet strenger på min stål-streng akustiske gitar, men har støtt på et problem med den høye e-strengen. ALLE notene på strengen går fint å spille, med unntak av 1. band. Her kommer det bare en svak og "stikkende" lyd. Strengen låter bra i åpen note også, og jeg kan ikke se noe galt innenfor 1.bandet. Noen som har peiling på hva som er galt? Lenke til kommentar
Lapp1 Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Haha, var det bare jeg som leste "problemer med g-streng" ? Mener du at noten blir kvalt på om du holder inn 1 fret? Lenke til kommentar
caffolini Skrevet 26. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2011 Det kan du vel godt si ja Lenke til kommentar
Lapp1 Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Er den ikke for stram da? Om gitaren er i stand, ser jeg ingen grunn til at noten skal bli kvalt, med mindre såklart strengen er for stram. Evt at du ikke presser hardt nok. Lenke til kommentar
caffolini Skrevet 26. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2011 Den kjennes ikke spesielt stram ut, føles akkurat som den var før strenginga. Noten blir heller ikke fin, uansett hvor hardt man holder :/ Lenke til kommentar
Lapp1 Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Hmm. Den ligger i sporet, både nederst og øverst? Ikke at det egentlig skal ha noe å si, men kan jo være du har tukla når du har satt i strengen Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Hvilke strenger hadde du før og hvilke har du nå? Tenker på dimensjon. Lenke til kommentar
Icetears Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Kan det være at 1.båndet er for høyt og evt. må slipes ned? Lenke til kommentar
caffolini Skrevet 26. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2011 Vet ikke om det er noe forskjell på strengdimensjonene, da de forrige strengene var de som fulgte med gitaren. Angående spor er det mulig den ikke er i nederst, skjønt er det dog ikke å greit for meg å se om den har spor nederst eller ikke, men det kan jo tenkes. Tenkte å prøve å ta av strengen, sette på på nytt og se hva som skjer. Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Kan det være at 1.båndet er for høyt og evt. må slipes ned? Jeg støtter denne, i kombinasjon med at strengen mest sannsynlig er noen tusendels millimetere tykkere. Bare overgang fra .010 til .012 kan skape klirr på enkelte gitarer, særlig om båndet må slipes. Lenke til kommentar
caffolini Skrevet 27. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2011 Kan det være at 1.båndet er for høyt og evt. må slipes ned? Jeg støtter denne, i kombinasjon med at strengen mest sannsynlig er noen tusendels millimetere tykkere. Bare overgang fra .010 til .012 kan skape klirr på enkelte gitarer, særlig om båndet må slipes. Etter å ha søkt litt på nettet, ser det ut som at det motsatte er tilfellet egentlig. Ser ut som e-strengen var .012 opprinnelig, mens den nye er .011. kan det gå andre veien også? Begge strengsettene er Elixir Polyweb. Ellers kjenner jeg ikke til dette med sliping av bånd, hvordan fungerer det? Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Båndfiling er akkurat det det høres ut som. Man filer ned selve båndet, men ikke mye. Less is more. Fil LITT, prøv, fil litt til, prøv, og så videre. Med "litt" mener jeg forøvrig "EKSTREMT lite". Alternativt, dersom du har muligheten, gå til en gitarbutikk/gitarverksted og få dem til å se på det. Som med alt annet av utstyr, dersom du er det minste fnugg av usikker på fremgangsmåte, få noen andre til å gjøre det. Lenke til kommentar
proaudio Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 gå fra 012 til 011 skaper jo den situasjonen at det blir mindre spenn i gitaren, noe som fører til at du nå har fått bittelittegranne banan, med høyden på midten. Jeg hadde tatt gitaren med til proff og justert halsen.. Dette kan være starten, om en uke kan det gjelde flere strenger. Lenke til kommentar
Flexi Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Tror ikke man trenger en proff for å justere spennet i halsen til de fleste gitarer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå