Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lite spørsmål ang bytte av fordelerlokk og rotor

Anbefalte innlegg

Hei:)

Jeg har tenkt å bytte fordelerlokk og rotor på bilen til moren min. Jeg husker ikke prisen nå, men merkeverksted skulle ha over 1000kr for delene nærmere 1500kr tror jeg det var.

Jeg undersøkte Mekonomen og de kunne bare skaffe delene opptil 1996 model og moren min har en 1997 Lancer. Jeg tenkte skru av fordelerlokk og rotor og ta de med ned til Mekonomen for å se om delene var like.

Det jeg da lurer på og er litt redd for er hovedsaklig rotoren, har hørt disse har en motstand i seg.

Er det noen med litt kunnskap rundt dette som kan fortelle meg hvilke problemer jeg eventuelt kan møte på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei på deg.

I utgangspunktet er fordeler / rotorbytte meget enkelt.

Pass på at pluggledningene kommer på riktig sted når du skal sette delene sammen igjen. Det er egentlig det eneste som kan gå galt.

Har vært ute for at fordelerlokk spratt fra hverandre under demontering pga slitasje. Da må du ha ny for å få motoren i gang igjen. (Er en stift med fjær inni / oppi mitten av lokket som kan sprettte ut.)

Rotoren dras rett opp når fordelerlokk er av. Denne er enkel å få bytte.

Ikke monter de nye delene med skitne pølsefingrer. (Skit kan føre til overslag og dårlig tenning. )

Lenke til kommentar

Takker så mye for svar, men var ikke akkurat det jeg lurte på. ;p

Mekonomen kan bare bestille fordelerlokk og rotor opptil 1996 model og min mor har en 1997 model. Delene ser identiske ut som de som sitter på bilen, men er redd det kan være noe jeg overser.

Ang. rotor så mente jeg ikke motstand som i can sitte hardt, men motstand som i Ohm. Som sagt ser rotoren som Mekonomen kan bestille prikk lik ut den som sitter på bilen.

Lenke til kommentar

Hvis du går på mekonomen.no og taster inn bilskiltnummeret så skal du finne fordelerlokk og rotor til bilen din.

Reservedelene den finner fram er de delene som skal passe til motoren som bilen er registrert med og ingen andre.

Samme greia hvis du bestiller fra Torshov Bilrekvisita eller andre lignende steder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du går på mekonomen.no og taster inn bilskiltnummeret så skal du finne fordelerlokk og rotor til bilen din.

Reservedelene den finner fram er de delene som skal passe til motoren som bilen er registrert med og ingen andre.

Samme greia hvis du bestiller fra Torshov Bilrekvisita eller andre lignende steder.

På de delene som kommer fram står det at de bare passer opptil 96model. Var på mekonomen og de sa det samme etter å ha tastet inn skiltnummeret, at de bare skunne skaffe delen opptil 96model. Derfor ble jeg usikker på om de ville passe på hennes 97model.

"Fordelerlokk -05.1996"

De på mekonomen var heller ikke sikre om den ville passe, men de ser prikk like ut som fordeler og rotor som sitter på bilen så det går nok bra.

Endret av hamsterbom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...