Gå til innhold

Ny PC, primært spill, Sandy Brigde/Nvidia (?), rundt 10.000?


Anbefalte innlegg

Så for tiden har jeg denne PC-en:

 

Antec Performance One P182

Asus P5KC

Corsair HX620W

Corsair TWIN2X-6400 4 GB (4 x 1 GB) CL5

Nvidia GTX460

Intel Core 2 Duo E6750

Diverse harddisker.

 

Jeg merker at de nyere spillene (09+) må spilles på relativt lave innstillinger iforhold til hva jeg ønsker, og med alle disse fantastiske utgivelsene 11 skal by på, så er det vel på tide å oppgradere/bytte ut komponenter. Planen er da å bruke den jeg har nå til filserver og alt slik, og bruke den nye til daglig bruk.

 

-Med tanke på at jeg brukte rundt 1300-1500 på et grafikkort for en liten tid tilbake, så er jeg usikker på om jeg skal kjøpe et billig vifteløst kort og sette inn i den nåværende, og kjøpe et GTX460 til og sette disse i SLI i den nye, eller investere i et GTX570 eller GTX580 og oppgradere dette om et par år.

Hva med ATI? Har inntrykk av at Nvidia er bedre enn ATI, men dette er utelukkende en ide jeg har hatt lenge som ikke har mye rot i virkeligheten.

Må nevne at jeg har to skjermer med kun DVI, så regner med to DVI-utganger på kortet er et must?

 

-Trenger også DVD-brenner, ser at en Blu-ray-leserenhet koster rundt 500, er denne god nok til å lese full-HD på samme måte som de en kjøper til TV-en? Eller er det noe sånt kvasi-tull en får kjøpt som i praksis er en dyr DVD-brenner?

Helst med S-ata siden IDE-kabelen er jo stoooor.

 

-Kabinett, sikla på Lian Li lenge nå, og det jeg har lagt ved ser jo ganske genialt ut, og mye luftstrøm (tilsi relativt lav lyd ved inaktiv periode). Og frontpanel ser jo bra ut.

 

-Hovedkort er jeg usikker på, vil innebygget lydkort være godt nok? Kommer til å bruke hodetelefoner til rundt 2.000, eventuelt mitt Logitech Z-5500 (eller noe), vil jeg merke noe forskjell iforhold til innebygd kontra eksternt?

 

-Strømforsyning er også npe jeg er usikker på (sammen med alt annet). Ser for meg å investere litt i en god PSU er ganske smart, ser at MIST har en 1000W med to PCI-e utganger, mens Corsair har en 750W med 4 PCI-e utganger. Jeg skjønte på mitt GTX, at et kort krever to PCI-e kontakter? Eller? 1000W er jo mer enn 750W, hva vil lønne seg?

 

-Minne har jeg ikke peiling på, dual DDR3 er vel veien å gå for det hovedkortet?

 

-Jeg har ikke noe dårlig tid med å oppgradere, så er det noen nye teknologier det er verdt å vente på? Tilsvarende Sandy Bridge iforhold til 'forrige' teknologi?

 

Et lite utkast. All hjelp/tips taes imot med takk.

 

Budsjettet er i utgangspunktet på rundt 10.000, men det er veldig flytende. Vil si at 12.000 er absolutt maksimum. Med tanke på at den nåværende har holdt i over tre år uten for store problemer (Crysis teller ikke), så ser jeg for meg noe tilsvarende for den nye.

 

At delene er å få tak i fra Dustinhome er veldig, veldig kjekt.

 

Det jeg trenger er kun boksen. Skjerm, tastatur, mus, høytaler/headsett har jeg allerede.

Endret av chokke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har to skjermer. En med 1920x1200 (hovedskjerm) og en med 1680x1050 (sekundærskjerm).

 

Så du sier at mitt GTX 460 vil dra de fleste, om ikke alle spillene som kommer (nærmeste 6-8 mnd i alle fall) på høye grafikkinstillinger i 1920x1200? Og gjerne kast inn litt AA inn i bildet og.

 

Tenkte mer om det var noen kommende teknologier som er rett rundt hjørnet (et par uker, har et par spill jeg må igjennom først), som jeg kunne vente på. Altså noe tilsvarende Sandy Bridge var for i7 950. Merkbar økt ytelse for en lavere utgift.

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Vel Gtx 460 er absolutt ett godt skjermkort, du kan jo kjøpe ett til og sette i SLI, hvis du skal oppgradere skjermkort og SLI er utelukket bør du ikke gå for noe mindre enn Gtx 570 / 6950.

 

Når det gjelder HK og CPU så bør du gå for ett P67 hk med en Sandy bridge CPU, kombinert med 2x2 gb ram, evt 2x4gb.

Skal du kjøre Gtx 460 SLI må du Ivertfall ha x8 x8 på pci portene på HK'et. Eksempelvis GA-P67A-UD4.

 

Innebygd lydkort fungerer fint, men det kommer jo veldig ann på ditt syn på lyd ;)

 

Angående PSU kan du se på Corsair sin HX serie eller XFX sine modulære 750/850 wattere (Meget gode!)

 

Nvidia har best ytelse på kortene, men ATI/AMD har flere funksjoner og ofte bedre "value" på kortene.

 

Leste bare litt her og der på posten din, så beklager hvis posten min virker litt "rar".

Lenke til kommentar

Vel Gtx 460 er absolutt ett godt skjermkort, du kan jo kjøpe ett til og sette i SLI, hvis du skal oppgradere skjermkort og SLI er utelukket bør du ikke gå for noe mindre enn Gtx 570 / 6950.

 

Når det gjelder HK og CPU så bør du gå for ett P67 hk med en Sandy bridge CPU, kombinert med 2x2 gb ram, evt 2x4gb.

Skal du kjøre Gtx 460 SLI må du Ivertfall ha x8 x8 på pci portene på HK'et. Eksempelvis GA-P67A-UD4.

 

Innebygd lydkort fungerer fint, men det kommer jo veldig ann på ditt syn på lyd ;)

 

Angående PSU kan du se på Corsair sin HX serie eller XFX sine modulære 750/850 wattere (Meget gode!)

 

Nvidia har best ytelse på kortene, men ATI/AMD har flere funksjoner og ofte bedre "value" på kortene.

 

Leste bare litt her og der på posten din, så beklager hvis posten min virker litt "rar".

Med lanseringen av GTX 560 TI, vil jeg si at AMD har mistet det faktumet at de gir mer ytelse for pengene enn Nvidia (som var tilfellet ved 58xx og 68xx serien kontra Nvidia's 4xx serie).

 

Et GTX 560 TI koster kun 2100 kroner omtrent, og har fått knallgode kritikker så langt.

Lenke til kommentar

Siden jeg allerede har et GTX 460, så ville jo et GTX 460 til (1500ish) være godt i Sli? Må også da kjøpe et billig kort til denne maskinen (300ish). Så da ville jeg jo uansett nærme meg det store ytelseshoppet et 570 (kanskje 580 tom.) vil gi iforhold til to 460.

Så på skjermkortfronten, så står det da mellom disse:

 

GTX 460+et drittkort. Vil gi meg GTX 460 i SLI. Ca 1600+300=1900,-

GTX 560 Ti, ca 1900-2100,-

GTX 570, ca 2500-2800,-

GTX 580, ca 3600-4000,-

 

Såklart frister det mest med 580-en, men mye vil ha mer. Spørsmålet er hvor stor inntjeninga vil være iforhold til hva det koster. Har skjønt at mange programmer/spill spesielt ikke er glad i Sli? Nå aner jeg ikke hvordan Sli fungerer, og om det er en enkel innstilling eller om det krever deaktivering i Bios og drit?

Lenke til kommentar

Og så senker AMD prisene på 6870 og kommer med ett billig 6950 kort med 1gb minne, og så langvarig var festen til nVidia.

 

I tillegg så har hvert firma mer enn 1 kort, AMD har fortsatt bedre "value", i mitt hode ivertfall.

 

@OP jeg leste som sagt ikke hele posten din, så jeg fikk ikke med meg at du skulle beholde den gamle.

 

Hvis du er villig til å gå SLI/CFX ruten, så vil SLI 460 eller SLI 560 være gode valg på nVidia siden, på AMD siden vil 6870/6950 1gb være meget gode valg for CFX. Hva du velger kommer helt an på hvor mye penger du vil bruke ;)

 

Hvis du ikke vil gå for SLI/CFX så er GTX 570 ett godt valg, gjerne med en tredjepartskjøler (anbefaler virkelig GTX 570 phantom, virkelig ett sweet kort).

Du har også GTX 580, Radeon 6950 / 6970 kortene.

 

SLI/CFX går nesten av seg selv, og det er ikke så mye problemer som du har intrykk av. Hvis du skal ha high end SLI/CFX er 6970 CFX veien å gå, mye mer ytelse for pengene enn med GTX 580 SLI.

Lenke til kommentar

Jeg har i utgangspunktet ingen planer om å gå Sli, men jeg sitter nå med et GTX 460. Slik at alternativet vil være å kjøpe et GTX 460 til og sette disse i Sli (og da kjøpe et drittkort til den nåværende). Det er ikke aktuelt å kjøpe to like skjermkort for å sette disse i Sli. Alternativene er da å kjøpe enkle kort og bruke GTX 460 i den nåværende.

 

Så da blir det den lista jeg nevnte i forrige post av alternativer. Alle kortene vil stå alene, untatt ved kjøp av GTX 460 som settes i Sli med det nåværende kortet.

Så det blir vel spørsmål om GTX 460 i Sli er mye bedre enn et enkelt og helt alene GTX 560 Ti som koster ca det samme pga innkjøp av et drittkort til nåværende. Eller om å gå opp i pris, til 570 for litt mer enn en tusenlapp vil gi et ytelseshopp iforhold til GTX 460 i Sli eller 560 Ti. Og tilslutt hvordan GTX 580 klarer seg når det gjelder ytelse/pris.

Lenke til kommentar

Satt opp et oppsett for en kompis her om dagen, og jeg syntes dette er det "beste" du kan få for 10000 kr akkurat nå, mangler ssd, men det er ikke med pga 3 generasjon av ocz vertex kommer, samt intel sine.

 

ASUS P8P67 PRO P67 S-1155

FRACTAL DESIGN FULLTOWER DEFINE XL BLACK

FRACTAL DESIGN NEWTON R2 800W MODULAR 50

CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X4GB)

SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB

LG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA RETAIL BLACK

CORSAIR A70 CPU COOLER S-1155/1156/1366/AM3

INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ

GIGABYTE GEFORCE GTX 560 TI SO 1GB PCI-E DVI/HDMI

 

Skjermkortet scorer bedre enn 6950 og 6970. Vilt overklokket, og kjølig, samt det koster mindre. Ikke verst, med tanke på at det slår kort som er 500 kr dyrere. Syntes det er et kanske bra oppsett, koster rundt 9500 på dustinhome, enda billigere hvis du går for define r3 case og billigere psu, da får du det til 9000kr.

 

aner ikke hvorfor han fyren over deg foreslår 570, da omtrent 560 yter likt på de super overclock versjonene, og koster en del mindre. samtidig som de korta slår amd sine.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Må nesten si, at jeg har sikla på Lian Li i laaang tid (så dette blir ikke bestilt fra Dustinhome), så denne gangen skal jeg ha det. Samme gjelder forøvrig SSD (med litt størrelse, den jeg valgte var den billigste per GB sist jeg sjekka), av den tro/håp om at det gir en økt ytelse.

Siden det er snakk om en rimelig stor investering, så ønskjer jeg ikke å betale alt for mye unødig (Lian Li teller ikke :tease: ).

 

Kommer ikke til å overklokke noe særlig med det første, så en annen kjøler enn standard er unødvendig , med mindre en får kjøpt CPU uten vifte da :) .

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Ville ikke kjøpt ssd nå men, og forstår ikke poenget med å ikke overklokke når sandy bridge er så lett å overklokke at det er latterlig, og som regel er cpuen flaskehalsen når du spiller. å joda lian li er fint det, men var ikke som det en gang var, syntes det er så gyselig nå, men alt til en hver smak

Lenke til kommentar

Denne har jeg bestillt.....

 

Kabinett: Corsair Graphite 600T

Prosessor: Intel Core i5 2500K

Skjermkort: Asus GeForce GTX 580

Hovedkort: Asus P8P67 SABERTOOTH

Minne: Corsair Vengeance DDR3-1600 8 GB

Harddisk: Western Digital Caviar Black 1 TB 64MB Sata 6

SSD: Crusial C300 128 GB

Kjøler: Corsair A70

Optisk drev: Samsung SH-S223C

Strømforsyning: Corsair HX 750W

Lenke til kommentar

Ville ikke kjøpt ssd nå men, og forstår ikke poenget med å ikke overklokke når sandy bridge er så lett å overklokke at det er latterlig, og som regel er cpuen flaskehalsen når du spiller. å joda lian li er fint det, men var ikke som det en gang var, syntes det er så gyselig nå, men alt til en hver smak

Det jeg mente var at overklokking ikke er et avgjørende valg for komponenter, men var ikke klar over at det var så enkelt, får vel ta en liten vurdering på det. Vil ikke standard vifte være mer enn nok i første omgang?

Må ikke minnet følge visse forhold iforhold til CPU når det gjelder hastigheter? Slik at det krever en liten investering? Eller er det mer enn nok med 4GB de neste mange år, eller putte pengene i 8 nå?

 

Når ca kommer neste generasjon SSD da? Om det er sent 2011 eller noe, så blir det litt lenge synes jeg.

Jeg har nok harddisker til lagring/midlertidig. I verste fall tar jeg bare med en 250 eller 500GB fra den nåværende.

 

Har nå Antec Performance One P182, som jeg forøvrig er meget fornøyd med. Stilrent, stort og mange vifter. Og det Lian Li jeg har plukket ut ser jo stilrent ut, tonnevis med vifter og veldig praktisk plassering av på-knapp og uttak for hodetelefoner (om jeg ikke kobler til høytalerne, som er usikkert). I tillegg til enkel installering av komponenter, men nå har jeg ikke mye styr på alternativer.

Så det blir mer eller mindre uaktuelt å kjøpe et annet, men som sagt, hver sin smak :) .

 

Så var det snakk om Blu-ray-leser, om det er nødvendig, eller om det ikke er verdt de 3-400 det koster ekstra?

Lenke til kommentar

Joda stock vifte holder lenge, hvis du ikke skal overklokke helt crazy. nye ssder skal komme q1 2011, altså mellom nå og frem til april. vanlig kvalitets ram (8gb) fra corsair vengance serien til 1000 lappen tåler overklokk lett. og angående bluray så må jo du nesten se på dette selv, har du mange bluray filmer? ser du ofte film på pcen? svarer du på det, så vet du nok om du trenger det eller ikke :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...