Gå til innhold

Art-filters. Blir brukerene snytt?

Råtten restriksjon?  

3 stemmer

1. 1. Synes du det er råttent at Olympus legger inn sperre på bruken av filter?

• Ja, dette burde de åpnet for!! Det kan jo være gøy å prøve!
      0
    • Nei, dette er jo en del av markedsføringa. Å bruke ressurser for å sperre for bruk er jo selfølgelig fornuftig.
      0
    • Jeg gir selvfølgelig blaffen i filterene.
      3

Anbefalte innlegg

Bakgrunn;

Olympus lanserer såkalte "art filtere" med sine nye kameraer, og nye kameraer har inkludert flere art-filtere enn de gamle.

Det er nok ikke alle som synes at in-camera prosessering med slike filtere er så stas, men så lenge man tar RAW, kan man i det minste eksperimentere med det i etterkant med Olympus sin programvare.

Det jeg da synes er rart, er at de ikke åpner for å bruke slike filtere i sin programvare på RAW-filer fra eldre E-serie kameraer som ikke har disse filteren innebygd! De legger inn en sperre som ser hvilket kamera RAW-fila stammer fra, og lar brukeren velge de filtere som kom med det gjeldende kameraet.

Dette betyr at man kan få art-filtere på eldre RAW-filer hvis man bytter ut EXIF informasjonen med informasjon fra en RAW-fil fra et nytt kamera.

Hvorfor i all-verden har de denne restriksjonen? Jeg spurte Olympus, og fikk svar at "de gamle kameraene er ikke kompatible" ..., noe som selvfølgelig bare er bullsh*t ettersom dette er etterbehandlingsalgoritmer. I tillegg indikerer de at jeg er helt dust som vil ta det svaret for god fisk, selv om jeg i spørsmålet forklarte at dette var fullt mulig så lenge en hacket EXIF.

Hvorfor skal det være så vanskelig å innse at en kanskje stimulerer kunden ved å være litt grei?

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spør du meg, så kunne de spart seg å implementere disse funksjonene i programvaren sin. Den er såpass elendig at jeg ikke bruker den uansett ...

Det er mulig at de har lisensert disse filtrene fra en tredjepart, og har ikke muligheter å gjøre det på noen annen måte. Slike teite avtaler inngås jo titt og ofte.

Lenke til kommentar

Er enig i at det er dårlig gjort å sperre, men hvor mange er det som har interesse nok for fotografi til å sette seg inn i å skyte i RAW, og samtidig har lyst til å bruke art filters?

Og ja - tipper det har med tredjepartslisensiering å gjøre.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...