Gå til innhold

Kommer ikke på nett med Dell Latitude 2100 med Ubuntu-Netbook (10.10)


Anbefalte innlegg

Hei.

Her om dagen installerte jeg Ubuntu-Netbook 10.10 på en eeepc 901. Der kommer både trådløst og trådet nettverk opp med en gang.

 

Brukte i dag samme cd på en Dell Latitude 2100 som jeg fikk slengt etter meg av en kompis som kjøpte en supertynn Mac. Den hadde før XP, og den funket utmerket med kabel og viste at det fantes trådløse nettverk.

 

Installasjonen gikk som den skulle (fikk ingen feilmeldinger. Valgte installasjon uten å samtidig laste ned noe fordi jeg hadde lyst til å komme fort i gang. La merke til at Network Manager-ikonet hadde et rødt utropstegn over seg, men tenkte ikke mer over det. Restarter med det kablede nettverket tilkoblet (har ikke trådløst og ingen av naboene som har noe åpent) og får ikke opp Auto eth0. Ikonet til Network Manager "leter" etter nett, og til slutt får jeg opp meldingen "Trådbasert nettverk frakoblet". Det kommer heller ikke opp noen trådløse nettverk.

 

Jeg har en HP Compaq 6715b (med Linux Mint9) og en Asus eee pc901 med Ubuntu-Netbook 10.10. Når jeg putter nettverkskabelen inn her, kommer nettet opp med en gang jeg plugger inn kabelen, og trykker jeg på network manager-ikonet, kommer en liste over trådløse nettverk opp.

 

Jeg gikk inn i BIOS og prøvde reset all to default eller no sånt. Ikke noe resultat.

 

Hvad nu?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ga opp. I morra får jeg tak i XP og legger det inn på nytt. Det funket i alle fall.

 

Så et hjertesukk fra en "mannen i gata" som har vært som har vært entusiastisk Linuxbruker i tre år: Det er i møte med ting som dette at jeg kan skjønne at folk flest får noe som kan minne om allergiske utslett når de hører om Linux. Det er for mye dill til at det kan bli et realistisk alternativ for folk flest. Når en "off the shelf"-netbook er redusert til en elektronisk skrivemaskin fordi den ikke kan komme på nett, skjønner jeg at det er Windows og Mac som folk flest forholder seg til når de tenker på å anskaffe seg en PC. Synd, men sant...

Lenke til kommentar

Jeg har bare to ganger vært borti trådnett som ikke funker ut-av-boksen. Begge ganger var det kliss ny hardware hvor driverne kom på plass i neste versjon av de store distribusjonene. Her er det noe rart, og passe irriterende at panzermann ikke vil fortelle hvilken chip maskinen har. Det finnes såvidt jeg vet ingen OS i verden med så god støtte for trådnett som linux. Det mannen i gate trenger er at hardware produsenter selger maskiner med linux ferdig satt opp.

Lenke til kommentar

Sorry for sent svar. Det er ikke meningen å ikke svare på gode råd. Jeg trengte å få den fort i gang og hadde ikke tid til å sitte i timesvis for å fikle. Slang derfor inn xp på nytt. Nå funker det...

 

Men når jeg får litt bedre tid, skal jeg sette meg ned og begynne helt forfra med Linux på maskinen igjen. En av grunnene til at jeg takket ja til å kjøpe denne maskina, var nettopp den at mange sa at Dell funker rett ut av boksen.

 

Og enig i at det beste hadde vært om "mannen i gata" kunne fått linux ferdig installert. Da hadde nok mange flere tatt det for gitt.

Lenke til kommentar

Resultatet av lspci ble at jeg fant ut at ethernet controller er Broadcom BCM5764M Gigabit Ethernet PCIe (rev 10) og at Network controller er Braodcom BCM 4322 802.11a/b/g/n Wireless LAN Controller (rev 01).

 

Del sier at det ble rettet opp i neste versjon av de store distribusjonene. Betyr det at jeg må vente til 11.04 for å få installert noe som funker? Jeg vil veldig gjerne bruke Linux nå, så går det an å få installert evt problemløsere manuelt, uten tilgang til nett? Problemet er som sagt at jeg ikke kommer på nett med Ubuntu-Netbook i maskinen, VERKEN trådløst eller kablet. Ber om forståelse for at det kan bli LITT frustrerende i lengden......

Lenke til kommentar

Del har vel ikke sagt at det kommer? Jeg kan undersøke chippen litt for å se om det ikke skal være støtte nå, eller om den kommer senere i distribusjonen (isåfall skal det vel være mulig å få kompilert den opp selv).

 

Kommer tilbake om litt.

 

Se det!

 

http://www.broadcom.com/support/802.11/linux_sta.php -> last ned den bittypen som passer deg (på en annen maskin, obviously). Legg den på en minnepinne og kompiler. Installer, og vips, du har driver.

 

https://wiki.archlinux.org/index.php/Broadcom_BCM43XX

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Takker og bukker for hjelp.

Har lastet ned 802.11 Linux STA driveren du linket til. Lastet den inn på minnepinne. Lagt den inn i "dokumenter" mappen. Pakker den ut.... men hva er kompilering. Kan høres utrolig ut, men jeg har faktisk kjørt Linux i snart tre år uten å være borti det.... Prøver å skjønne det jeg googler, men dette skjønner jeg ikke... hmmmm

Lenke til kommentar

Selve prosessen er å gjøre menneskeskrevet kode om til maskinlesbar kode, men er ikke så skummelt som det høres ut som.

 

Pakk ut med tar xzvf driver.tar.gz

skrive "make" i en terminal

Sjekk at du får ut filem wl.ko (bruk ls)

 

Hvis alt stemmer, grats! Du har kompilert.

 

Såh:

For å sjekke at du ikke har noen gamle drivere som henger igjen, skriv:

lsmod | grep "b43\|ssb\|wl"

 

Om disse dukker opp, fjern de:

# rmmod b43

# rmmod ssb

# rmmod wl

 

Du kan blackliste de for å hindre at de lager problemer senere ved å skrive:

# echo "blacklist ssb" >> /etc/modprobe.d/blacklist.conf

# echo "blacklist b43" >> /etc/modprobe.d/blacklist.conf

 

Installer driveren:

# insmod wl.ko

 

---

 

Hurra, ferdig! \o/

 

http://www.broadcom.com/docs/linux_sta/README.txt

Lenke til kommentar

Jeg ga opp. I morra får jeg tak i XP og legger det inn på nytt. Det funket i alle fall.

 

Så et hjertesukk fra en "mannen i gata" som har vært som har vært entusiastisk Linuxbruker i tre år: Det er i møte med ting som dette at jeg kan skjønne at folk flest får noe som kan minne om allergiske utslett når de hører om Linux. Det er for mye dill til at det kan bli et realistisk alternativ for folk flest. Når en "off the shelf"-netbook er redusert til en elektronisk skrivemaskin fordi den ikke kan komme på nett, skjønner jeg at det er Windows og Mac som folk flest forholder seg til når de tenker på å anskaffe seg en PC. Synd, men sant...

Ikke for å avspore tråden, men ingen ting er brukervennlig for "mannen i gata" dersom man ikke bundler OS og hardware. Heller ikke Windows er brukervennlig nok med vanilla Windows, man må der ha en Recover-CD. Vanilla Ubuntu slår ihvertfall vanilla Windows når det kommer til hardware-støtte.

Lenke til kommentar

Hm, det trådkortet skal være støttet for lengst, med driveren tg3. Her har det skjedd noe merkelig. Prøv med Ubuntu 10.04 istedet. Rapporter bug til ubuntu.

 

Lycantrophe, han trenger utviklerpakken build-essential for å kunne kompilere. Denne har diverse avhengigheter, så må bruke skript (eksempevis v.h.a. Synaptic) for å få med seg alt på en minnepenn. Beste er å får trådnettet opp først, så ordner nok trådløst seg gjennom Hardware drivers i Ubuntu etterpå.

Lenke til kommentar

Kutt ut driverjakten. Det er ikke slik linux funker! Broadcom er de siste som har begynt å åpne driverutviklingen sin. Fortsatt trenger flere av deres trådløs chipper lukket driver, denne aktiverer du enkelt i Ubuntu med Hardware drivers, som du finner under Administration. Der skal trådløskortet ditt dukke opp, og så sant du har nett er det bare å huke av at du skal bruke den driveren. Innen et års tid vil jeg tro også Broadcom trådløs funker ut-av-boksen, men vi får se hvor inngrodd de er i sin lukkede tankegang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...