Gå til innhold

å melde seg ut av statskirka


Anbefalte innlegg

Men som sagt så er det å melde seg ut av Den Norske Kirke kun en markering at man er motstander av Den Norske Kirke. Ikke at man er motstander av kristendom, og heller ikke at man er motstander av Islam eller andre religioner.

 

Det er heller ikke en støtteerklæring til andre, eller noen religioner i det hele tatt. Jeg misliker islam like mye som hvilken som helst religion.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men som sagt så er det å melde seg ut av Den Norske Kirke kun en markering at man er motstander av Den Norske Kirke. Ikke at man er motstander av kristendom, og heller ikke at man er motstander av Islam eller andre religioner.

 

Det er heller ikke en støtteerklæring til andre, eller noen religioner i det hele tatt. Jeg misliker islam like mye som hvilken som helst religion.

Selv om det ikke er ment som en støtteerklæring til Islam, så går det likevel indirekte i Islams favør. På samme måte som at en satanist som brenner en kirke, også vil få en klapp på skulderen av sine muslimske brødre.

Lenke til kommentar

Sperren for islamiseringen av Norge blir svakere.

 

Flere muslimer blir det i landet ja, det har vært en massiv økning siden 1980, og det går bare en vei. Forresten, har du vært i Oslo?

Jaja, helt greit, tror folk fikk det med seg første og andre gangen, men jeg tror strengt tatt IKKE at de fleste som melder seg UT av statskirka, vil melde seg INN i det islamistiske miljøet. og det betyr ikke et pøkk at det blir færre kristne i Norge. Islam får ikke mer makt av den grunn. det eneste som gir Islam mer Makt er at norge slipper inn flere og flere Islamister.

Det er ikke Kristne som stagger den islamistiske fremgangen, så ikke ta på dere for mye ære og berømmelse nå.

Endret av Dolg_313
Lenke til kommentar

Sperren for islamiseringen av Norge blir svakere.

 

Flere muslimer blir det i landet ja, det har vært en massiv økning siden 1980, og det går bare en vei. Forresten, har du vært i Oslo?

Dersom mange melder seg ut av kirken, vil den stå svakere.

Det vil føre til et skille av stat og kirke, noe som igjen vil føre til mindre statstøtte til andre religioner.

Alle religioner vil tape på at folk melder seg ut av kirken.

 

Samtidig vil vi ikke måtte "dille" med andre religioner for å vise at vi ikke driver forskjellsbehandling.

Lenke til kommentar

Alle religioner vil tape på at folk melder seg ut av kirken.

Er dette helt sikkert?

 

Nå har ikke jeg satt meg grundig inn i metodikken som ligger til grunn for fastsettelse av kirkens statlige og kommunale støtte, men jeg har ikke funnet noe sted at disse avhenger direkte av medlemstallet. Dette gir for så vidt en viss mening, da kostnader ifm. avlønning av prester og annet personell samt vedlikehold av kirkelige bygninger trolig vil være omtrent de samme uansett hvor mange som møter opp på gudstjenestene.

 

Dersom det faktisk er tilfelle at medlemstallet ikke legges til grunn, kan det argumenteres for at religion totalt sett står sterkere jo flere som melder seg ut av statskirken. I forskriften om registrerte og uregistrerte trossamfunn, paragraf 6 og 9, står det at støtten til registrerte trossamfunn beregnes ut fra gjennomsnittlig utgift pr. medlem i statskirken. Holder vi den totale utgiften konstant, og varierer medlemstallet, vil vi gjennom enkel matematikk se at gjennomsnittlig utgift pr. medlem vil øke jo færre medlemmer kirken har.

 

Så hvis det nå er slik at støtten til statskirken er konstant, og støtten til alternative trossamfunn er omvendt proporsjonal med medlemstallet i statskirken, så vil den totale støtten til religion bli mindre for hver person som melder seg INN i statskirken. Man gjør med andre ord bare vondt verre ved å melde seg ut.

 

Som nevnt innledningsvis baserer dette resonnementet seg på at statskirkens post i statsbudsjettet ikke er direkte avhengig av medlemstall - hvis det premisset kan påvises å være feilaktig, faller selvsagt også konklusjonen. I så fall ville jeg satt pris på at noen henviste til en kilde som dokumenterer dette. :)

Lenke til kommentar

Alle religioner vil tape på at folk melder seg ut av kirken.

Er dette helt sikkert?

 

Nå har ikke jeg satt meg grundig inn i metodikken som ligger til grunn for fastsettelse av kirkens statlige og kommunale støtte, men jeg har ikke funnet noe sted at disse avhenger direkte av medlemstallet. Dette gir for så vidt en viss mening, da kostnader ifm. avlønning av prester og annet personell samt vedlikehold av kirkelige bygninger trolig vil være omtrent de samme uansett hvor mange som møter opp på gudstjenestene.

 

Dersom det faktisk er tilfelle at medlemstallet ikke legges til grunn, kan det argumenteres for at religion totalt sett står sterkere jo flere som melder seg ut av statskirken. I forskriften om registrerte og uregistrerte trossamfunn, paragraf 6 og 9, står det at støtten til registrerte trossamfunn beregnes ut fra gjennomsnittlig utgift pr. medlem i statskirken. Holder vi den totale utgiften konstant, og varierer medlemstallet, vil vi gjennom enkel matematikk se at gjennomsnittlig utgift pr. medlem vil øke jo færre medlemmer kirken har.

 

Så hvis det nå er slik at støtten til statskirken er konstant, og støtten til alternative trossamfunn er omvendt proporsjonal med medlemstallet i statskirken, så vil den totale støtten til religion bli mindre for hver person som melder seg INN i statskirken. Man gjør med andre ord bare vondt verre ved å melde seg ut.

 

Som nevnt innledningsvis baserer dette resonnementet seg på at statskirkens post i statsbudsjettet ikke er direkte avhengig av medlemstall - hvis det premisset kan påvises å være feilaktig, faller selvsagt også konklusjonen. I så fall ville jeg satt pris på at noen henviste til en kilde som dokumenterer dette. :)

Ser at det kanskje var litt upresist skrevet.

Setningen min kommer etter at jeg har kommet til at kirke og stat skiller lag, så dette er lagt til grunn for uttalelesen.

Burde presisert dette :)

Lenke til kommentar

Ser at det kanskje var litt upresist skrevet.

Setningen min kommer etter at jeg har kommet til at kirke og stat skiller lag, så dette er lagt til grunn for uttalelesen.

Burde presisert dette :)

Fra et rent prinsipielt ståsted er jeg jo selvsagt enig med deg i at det ville vært riktig å melde seg ut av statskirken dersom man ikke føler tilhørighet til den, og vi ser også ut til å være helt enige om at det hadde vært fordelaktig om knytningen mellom stat og kirke opphørte fullstendig. Håper ingen misforsto meg på det punktet.

 

Jeg tror jo også at kirken vil ende opp med å stå svakere etter et drastisk fall i medlemstallet, men enn så lenge er jeg (ut fra argumentasjonen i mitt forrige innlegg) tilbøyelig til å være enig med de som sier at statskirkens fall kan være fruktbart for andre religiøse retninger - dog ikke nødvendigvis av de samme grunnene. :)

Lenke til kommentar

Ser at det kanskje var litt upresist skrevet.

Setningen min kommer etter at jeg har kommet til at kirke og stat skiller lag, så dette er lagt til grunn for uttalelesen.

Burde presisert dette :)

Fra et rent prinsipielt ståsted er jeg jo selvsagt enig med deg i at det ville vært riktig å melde seg ut av statskirken dersom man ikke føler tilhørighet til den, og vi ser også ut til å være helt enige om at det hadde vært fordelaktig om knytningen mellom stat og kirke opphørte fullstendig. Håper ingen misforsto meg på det punktet.

 

Jeg tror jo også at kirken vil ende opp med å stå svakere etter et drastisk fall i medlemstallet, men enn så lenge er jeg (ut fra argumentasjonen i mitt forrige innlegg) tilbøyelig til å være enig med de som sier at statskirkens fall kan være fruktbart for andre religiøse retninger - dog ikke nødvendigvis av de samme grunnene. :)

Men det blir jo en catch22 situasjon.

Man kan ikke melde seg ut av kirken i frykt for at andre religioner skal få større inflytelse, men samtidig bør man melde seg ut for å svekke religion generelt..

 

Nei, det beste er å melde seg ut så fort som mulig.

Om det fører til en midlertidig økonomisk opptur for andre religioner får så være.

Lenke til kommentar

Gitt at det prosentvise antallet nordmenn i DNK hadde sunket til f.eks 5%, ville det vært nærmest umulig rent politisk å rasjonalisere at støtten skal opprettholdes på samme nivå som før.

 

Nå er dette selvsagt satt litt på spissen, men det er ikke så enkelt som at støtten til DNK vil forholde seg statisk samme hvor mange som er innmeldt.

Lenke til kommentar

Gitt at det prosentvise antallet nordmenn i DNK hadde sunket til f.eks 5%, ville det vært nærmest umulig rent politisk å rasjonalisere at støtten skal opprettholdes på samme nivå som før.

 

Nå er dette selvsagt satt litt på spissen, men det er ikke så enkelt som at støtten til DNK vil forholde seg statisk samme hvor mange som er innmeldt.

Dette resonnementet er det selvsagt vanskelig å være uenig i, men spørsmålet er hvor mye medlemsmassen må synke før man ser seg nødt til å legge ned prestestillinger og kirkebygninger med de publikumsreaksjoner det måtte medføre - og ikke minst, hvor sannsynlig det er at et slikt medlemsfrafall vil finne sted i overskuelig fremtid.

Lenke til kommentar

Det blir i så fall et politisk spørsmål, og andre faktorer vil sikkert også kunne spille inn (makroøknomisk situasjon for Norge osv), men jeg vil anta at et plutselig frafall av den typen de nå ser i Finland er noe som potensielt kan føre til redusert støtte.

 

Når det gjelder hvor sannsynlig det er at folk melder seg ut, så er dette avhengig av at prosessen rundt utmelding effektiviseres og blir enklere (f.eks via Min Side på norge.no), samt ev. hodeløse uttalelser og handlinger fra DNK og dens representanter.

 

Personlig anser jeg dog sannsynligheten for noe slikt som lav over en kort periode, mens relativt høy i det lange løp grunnet at trenden er utmelding - ikke innmelding.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sperren for islamiseringen av Norge blir svakere.

 

Flere muslimer blir det i landet ja, det har vært en massiv økning siden 1980, og det går bare en vei. Forresten, har du vært i Oslo?

Dersom mange melder seg ut av kirken, vil den stå svakere.

Det vil føre til et skille av stat og kirke, noe som igjen vil føre til mindre statstøtte til andre religioner.

Alle religioner vil tape på at folk melder seg ut av kirken.

 

Samtidig vil vi ikke måtte "dille" med andre religioner for å vise at vi ikke driver forskjellsbehandling.

 

og der var akkuratt valget mitt plutselig enkelt å velge :) takk ^.^

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Personlig anser jeg dog sannsynligheten for noe slikt som lav over en kort periode, mens relativt høy i det lange løp grunnet at trenden er utmelding - ikke innmelding.

 

Hvem er det egentlig som melder seg inn i Statskirken? Det virker for meg som om det store flertall som er medlem i Statskirken, har blitt meldt inn uten at de har gjort noe aktivt selv.

Lenke til kommentar

Hvem er det egentlig som melder seg inn i Statskirken? Det virker for meg som om det store flertall som er medlem i Statskirken, har blitt meldt inn uten at de har gjort noe aktivt selv.

Alle som blir født i Norge, samt alle innvandrere som ikke melder seg inn i en annen livssynsorganisasjon blir medlem av Statskirken. Også muslimer, hinduer osv.

 

Edit: Fordi vi har en statsreligion blir alle automatisk dyttet inn i det statens institusjon for religion - Statskirken.

Endret av CAT0
Lenke til kommentar
Personlig anser jeg dog sannsynligheten for noe slikt som lav over en kort periode, mens relativt høy i det lange løp grunnet at trenden er utmelding - ikke innmelding.

 

Hvem er det egentlig som melder seg inn i Statskirken? Det virker for meg som om det store flertall som er medlem i Statskirken, har blitt meldt inn uten at de har gjort noe aktivt selv.

 

Vel barnedåp er jo en vei inn, men DNK har på toppen av det hele på meget arrogant vis fått det for seg at barn hvis en av foreldrene er i DNK også skal være medlem.

 

Satt i perspektiv kan man jo tenke seg ramaskriket dette hadde medført om FrP hadde innført samme greia..

Lenke til kommentar

jeg vil kalle slik praksis svindel. om jeg er uærlig med MIN lønnslipp får jeg straff... og hva søren skjer med kirken som reinnmelder folk av hjertens lyst uten deres egen godkjennelse? det er intet mindre enn svindel og person forfalskning. de gjør ting med meg uten mitt samtykke

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...