Datasmurfen Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 (endret) Hei, vurderer å registrere et enkeltmannsforetak for å få et organisasjonsnummer. Ser det koster 2000 om jeg sender inn dette elektronisk. ( http://www.enkeltmannsforetak.org/registrere_enkeltmannsforetak.html ) Spørsmålene mine er Hvis mitt firma ikke har inntekt. Trenger jeg da føre regnskap/betale skatt? Den eneste utgiften jeg får er jo engangsbeløpet for å regitrere meg. Regnes mine personlige inntekter, sammen med firmaet? Ja, jeg skatter jo av de vanlige jobbene mine, men blir det noen forskjell nå siden jeg har et firma? Næringslivsoppgave, må jeg skrive det om jeg ikke har inntekt, og hva skriver du eventuellt i en slik oppgave ? Endret 26. januar 2011 av Datasmurfen. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 (endret) Når det gjelder beskattningen er det litt "komplisert" Personinntekt fra arbeidsgiver beskattet som vannlig (med de relevante skattefradrag). Personinntekt som selvstendig næringsdrivende (enkeltmansforetak) er ikke med på det normale skattefradraget. La oss si du tjener 260.000 I Jobb nr 1 og 25.000 i enkeltmansforetaket, sånn jeg forstår det så vil du da betale vanlig skatt på jobb 1 og sannsynligvis 0% i enkeltmansforetaket (inntil det overstiger 50.000). Har selv et enkeltmansforetak og jobber ved siden av, er i alle fall slik jeg har blitt beskattet inntil nå. Endret 26. januar 2011 av Malvado Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 26. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2011 Jeg skal ikke ha inntekt i enkeltmannsforetaket... Hvordan blir det da ? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Selv om du personlig ikke tar ut "inntekt" så vil de pengene som kommer inn på selskapet kunne vurderes som din inntjening. Tjener du derimot ikke noe på selskapet og har kun avgifter så mener jeg du ikke kan beskattes, men tviler på at utgiftene kan føres over til den andre biten av selvangivelsen din, men dette bør du ta en prat med Skatteetaten. Lenke til kommentar
Eivor Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 (endret) Har de begynt å ta betalt for registrering nå, da jeg registrerte mitt i 2007 var det gratis. Du trenger ikke levere inn noe regnskap så lenge du ikke har inntekt. Jeg har kun hatt småjobber i mitt eget foretak, dette førte jeg opp som tilleggsintekt i min personlige selvangivelse (spurte på ligningkontoret). Jeg førte også opp utgiftene jeg hadde, men en kan selvfølgelig ikke få fratrekk i den alminnelige inntekt for dette, eg. fratrekket kan ikke være større en inntekten fra foretaket. Når det gjelder moms så må du ha en omsetting på 50.00 kr før dette blir aktuelt (totalt, ikke årlig), i ditt tilfelle aldri. Det du vil få, er statistikk-skjemaer, hvor du må føre inn opplysninger om "hvordan det går" med firmaet. Disse MÅ besvares, ellers får du svi på pungen. Det er ellers ingen faste avgifter å betale. Endret 29. januar 2011 av Nils Steinar Lenke til kommentar
Eivor Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Må legge til, med orginisasjonsnummer kan man opprette et .no domene... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Koster kr 0,- og få org.nummer, det ensete er portoen på papirkopien du må sende i tillegg. Les en gang til: Registrere enkeltmannsforetak Alle enkeltmannsforetak kan registrere seg gratis i Enhetsregisteret. De har også rett til å registrere seg i Foretaksregisteret, men da må man betale et gebyr. Det sistnevnte er frivillig i ditt tilfelle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå