Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvorfor bør vi ha flere kvinnelige trenere inn i idretten?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en oppgave i treningsledelse hvor jeg skulle skrive en problemstilling "Hvorfor bør vi ha flere kvinnelige trenere inn i idretten?"

Og jeg vil gjerne høre hva dere har å si om det, altså hvorfor det ikke er flere kvinnelige trenere og hvorfor det burde/ikke burde være det.

Jeg hadde en undersøkelse i klassen hvor de fleste mente det at de ikke hadde hatt like mye respekt for en kvinnelig som for en mannlig trener, men selv mener jeg at så lenge treneren i seg selv har kompetansen og generelt det som skal til er kjønn ganske så uinteressant. Hva mener dere?

Og hold dere til topic er dere snille :)

Endret av awezum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er nå da av den oppfatning at kvinner har en naturlig dårligere autoritær holdning. De klarer sjeldent å styre si typ 20 mennesker like bra som en mann kunne klart det.

Marit Brevik ble nevnt her, ja, hun er en veldig flink trener, men jeg vet ikke om hun kunne oppnådd suksess om hun hadde ledet et herrelag feks.

Jeg mener vi ikke trenger så mange kvinner innenfor idrett, altså da sett på som trenere. En kvinnelig fotballtrener i norsk tippeliga for menn hadde vært historisk, men jeg vil si det er så langt som umulig å få til, da kvinner ikke har den lille dråpen ekstra testosteron som vi menn har.

Dette er no offence mot kvinner, men min mening. Menn har som regel en mye større autoritær makt enn kvinnner pga vårt vesen.

Jeg tror though at jeg kunne hatt like stor respekt for en kvinnelig trener, som for en mann, men det har vel heller med disiplin å gjøre og det at jeg er lært opp til å lytte til sjefen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er nå da av den oppfatning at kvinner har en naturlig dårligere autoritær holdning. De klarer sjeldent å styre si typ 20 mennesker like bra som en mann kunne klart det.

Marit Brevik ble nevnt her, ja, hun er en veldig flink trener, men jeg vet ikke om hun kunne oppnådd suksess om hun hadde ledet et herrelag feks.

Jeg mener vi ikke trenger så mange kvinner innenfor idrett, altså da sett på som trenere. En kvinnelig fotballtrener i norsk tippeliga for menn hadde vært historisk, men jeg vil si det er så langt som umulig å få til, da kvinner ikke har den lille dråpen ekstra testosteron som vi menn har.

Dette er no offence mot kvinner, men min mening. Menn har som regel en mye større autoritær makt enn kvinnner pga vårt vesen.

Jeg tror though at jeg kunne hatt like stor respekt for en kvinnelig trener, som for en mann, men det har vel heller med disiplin å gjøre og det at jeg er lært opp til å lytte til sjefen.

Joda, men hva med kvinnenes synspunkt på det her? Dette er det jeg ville kalle det klassiske svaret, altså noe nesten alle menn/gutter kommer med, at de både mangler den autoritære holdning og mangel på testostoron, men er hva som skiller menn fra kvinner når det kommer til det å være en trener?

Og det at kvinner ikke er så autoritære er vel forsåvidt ingen ulempe? Ta f.eks Tom Nordli, han er nå ganske så "autoritær", men hvorfor er det så posetivt? Folk blir jo lei? Og jeg mener jo selv at menn har mye å se opp til når det kommer til hvordan kvinner håndterer grupper. Også fordi kvinner er ofte mer emptatiske enn menn, og får da oftere et annerledels forhold til sine utøvere som også kan ha/har en posetiv innvirkning på både prestasjon og andre ting.

Endret av awezum
Lenke til kommentar

Tja, hadde det vært en deilig trener, kan det hende jeg hadde jobbet hardere for å vinne trenerens gunst.

Jeg tror kvinnelige trenere er flinkere til å skape samhold og alright stemning i ett lag, men jeg vet ikke om det tilfredstiller behovet til feks herrefotballen.

Hadde ett tippeliga lag ansatt en kvinnelig hovedtrener så skulle hun fått en sjans ihvertfall, men jeg tror ikke det kommer til å skje på en stund.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en undersøkelse i klassen hvor de fleste mente det at de ikke hadde hatt like mye respekt for en kvinnelig som for en mannlig trener, men selv mener jeg at så lenge treneren i seg selv har kompetansen og generelt det som skal til er kjønn ganske så uinteressant. Hva mener dere?

Lite spørsmål: Består klassen din av flest gutter? Tror det er en vesentlig grad flere menn som ikke vil ha en kvinnelig trener, enn iforhold til dame og kvinnetrener.

Lenke til kommentar

Lite spørsmål: Består klassen din av flest gutter? Tror det er en vesentlig grad flere menn som ikke vil ha en kvinnelig trener, enn iforhold til dame og kvinnetrener.

Ja, fleste er gutter, men også jenter hadde en del av de samme svarene, men jeg tror også det kan være noe med interesse, at kvinner ikke viser like mye engasjement og interesse slik flere menn gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...