Gå til innhold

Rekkefølge for vannkjøling?

Anbefalte innlegg

Hallo,

For noe som burde være så åpenbart virker det som om det er skrevet fryktelig lite om det. I hvilken rekkefølge skal bestanddelene for vannkjøling kobles?

Jeg skal kjøle ned to stk. Xeon og en Radeon.

Skal det f.eks. gå fra vanntaken til pumpa til prosessorene til grafikkortet til radiatoren? Ellers skal det kanskje splittes ut fra pumpa slik at det går en til prosessorene og en til grafikkortet også samles igjen får de går til radiatoren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For noe som burde være så åpenbart virker det som om det er skrevet fryktelig lite om det. I hvilken rekkefølge skal bestanddelene for vannkjøling kobles?

Vanntemperaturen er omentrent den samme før og etter hver vannblokk (som regel <1'C forskjell) Dermed har det lite å si hva som står først og sist i rekka.

Men unngå å ha to blokker i paralell. Det vil i så fall bety at du bare får halvparten av vannstrømmen gjennom hver av blokkene. Det vil senke kjøle-ytelsen betydelig på begge disse. Koble heller ting i serie slik at du får samme vannstrømm gjennom alle blokkene.

Lenke til kommentar

Vanntemperaturen er omentrent den samme før og etter hver vannblokk (som regel <1'C forskjell) Dermed har det lite å si hva som står først og sist i rekka.

Men unngå å ha to blokker i paralell. Det vil i så fall bety at du bare får halvparten av vannstrømmen gjennom hver av blokkene. Det vil senke kjøle-ytelsen betydelig på begge disse. Koble heller ting i serie slik at du får samme vannstrømm gjennom alle blokkene.

Tusen takk, det var det jeg trengte å vite. Seriekobling skal bli :)

Lenke til kommentar

Et lite ekstra spørsmål her; med en gang jeg så svaret tenkte jeg bare på å seriekoble prosessorblokkene med den på grafikkortet, men mener du at også de to prosessorblokkene bør kobles i serie (2x Xeon)? Jeg hadde ellers tenkt å koble de i parallell (to T-ledd, ett for inn til prosessorene og ett for ut igjen).

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på alle i serie ja. Omentrent slik:

Fra pumpe -> Xeon1 -> Xeon2 -> Skjermkort -> Radiator -> Reservoar -> tilbake til pumpa.

[Edit] Rekkefølgen har ikke så mye å si, så du kan godt ommøbelere litt på den om du vil.

Lenke til kommentar
Jeg tenkte på alle i serie ja. Omentrent slik:

Fra pumpe -> Xeon1 -> Xeon2 -> Skjermkort -> Radiator -> Reservoar -> tilbake til pumpa.

[Edit] Rekkefølgen har ikke så mye å si, så du kan godt ommøbelere litt på den om du vil.

Akkurat. Tusen takk, igjen :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...