Gå til innhold

Journalistutdanning

Azumiel

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er 19 år gammel, og tenker å begynne på en bachelor i journalistikk til høsten.

Jeg har bakgrunn fra tre år med medier og kommunikasjon, og et år med folkehøgskole.

Jeg greier ikke å bestemme meg for om jeg neste år skal starte å studere ved Universitetet i Stavanger, Høgskolen i Oslo, eller Høgskolen i Volda.

Vet noen her inne om hvilken av disse tre utdanningstilbudene som er det beste?

Setter pris på alle tilbakemeldinger!

Mvh.

Azumiel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hørt gode ord om den på HiO.

Jeg vet også at det er mulig å ta en 2+1 bachelor, kjenner en jente som har tatt to år på journalist ved HiO, og tar det siste året ved Kunst og Design-linja, men får fremdeles en bachelor i Journalistikk. (Dette fungerer vel slik fordi siste året er i stor grad praksis)

På denne måten kan man jo spisse seg inn på det feltet man ønsker å jobbe mer med siden.

Du kan sikkert lese mer info om dette på hio.no eller sende en e-post til studiestedet.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale både Høyskolen i Oslo og Volda. I Oslo er det større fokus på å jobbe avis, mens Volda jobber mye med tv/radio. Når det gjelder denne 2+1-modellen vil jeg si at denne ordningen nå er i ferd med å avvikles, og det er kun de som begynte ved utdanningen senest høsten 2008 som kan benytte seg av ordningen.

Lenke til kommentar

Tror jeg nå velger bort Volda, fordi man spesialiserer seg det første året innen et emne, og det syns jeg er litt tidlig.

I Oslo spesialiserer man seg i tredje semester, mens i Stavanger spesialiserer man seg ikke, men man jobber med to ulike medier i løpet av den eksterne praksisperioden som går over et helt semester.

Så, nå står det kanskje hovedsakelig i mellom Stavanger og Oslo.

Lenke til kommentar

Tror jeg nå velger bort Volda, fordi man spesialiserer seg det første året innen et emne, og det syns jeg er litt tidlig.

I Oslo spesialiserer man seg i tredje semester, mens i Stavanger spesialiserer man seg ikke, men man jobber med to ulike medier i løpet av den eksterne praksisperioden som går over et helt semester.

Så, nå står det kanskje hovedsakelig i mellom Stavanger og Oslo.

Har laget en liten liste over forskjellene:

Oslo har ikke student-tv

Oslo mer fokus på internasjonal journalistikk

Oslo spesialisering i et medium fra tredje semester

Stavanger – må eventuelt spesialisere seg i medium utenfor skolen, smis.no

Jeg syns smis.no er mer imponerende enn journalen (Oslos avis).

Oslo – enklere å få praksisplass utenfor Rogaland

Stavanger lenger ekstern praksis

Stavanger lærer litt om å skrive anmeldelser

Stavanger: 25 i klassen

Oslo: 60 delt på fire første året

Oslo: høyere snitt for å komme inn = flinkere folk?

Stavanger: mer slekt, enklere å bo?

Oslo: flere kjente som studerer der?

Endret av Azumiel
Lenke til kommentar

Hei

Oslo har ikke student tv i utdanningen, men velger du tv jobber du kontinuerlig med tv-reportasjer. For øvrig lærer vi også om å skrive anmeldelser her i Oslo, i det som kalles kulturuke. Det er også mulighet for å reise til utlandet og skrive reportasje i tredje året, og som du selv påpeker: mulighetene for å jobbe i de store mediebedriftene er helt klart større i Oslo. Nå skal det ha seg at Journalen egentlig ikke er hovedfokuset blant journaliststudentene, derimot har vi en papiravis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...