Gå til innhold

Hjelp til "enkelt" program:)

Anbefalte innlegg

Et tenkt konsulentfirma leverer tre typer tjenester:

Engasjement - kunden leier en konsulent for en avgrenset periode

Utrykning - kunden tilkaller en konsulent for øyeblikkelig hjelp

Kontrakt - kunden har fast avtale om periodisk konsulenthjelp

Ved registrering av en tjeneste, blir følgende opplysninger registrert:

Engasjement Utrykning Kontrakt

registreringsnr (5 siffer/tegn) x x x

kontaktperson (navn - String) x x x

pris (beløp i kroner - int) x x x

varighet (antall dager - int) x

dag (String) x

gebyr (beløp i kroner - int) x

Det skal lages et program for å registrere og holde orden på tjenestene som firmaet til en hver tid har gående. Tjenestene skal representeres ved objekter av passende klasser.

a) Deklarer en passende hierarkisk klassestruktur med utgangspunkt i opplysningene ovenfor. La superklassen få navnet Tjeneste.

Alle klasser skal (minimum) ha:

En ikke-parametrisk konstruktør som sørger for at alle datafelt blir satt ’blanke’ eller null.

En parametrisk konstruktør som tar i mot data til alle attributter.

Standard tilgangsmetoder for alle attributter en equals-metode som gjør sammenligning av objekter på bakgrunn av registreringsnummer mulig toString-metode

toString-metode

b) Deklarer en klientklasse som oppretter ulike tjenesteobjekter, og som tester de ulike metodene og som demonstrerer polymorfi.

c) Gjør nødvendige endringer i klassene slik at en array av ulike tjenesteobjekter kan sorteres med hensyn på registreringsnummer ved bruk av Arrays.sort.

d) Utvid klientprogrammet slik at det oppretter en array av objekter av de ulike typene tjenester og som sorterer denne.

Dette er jo overraskende nok en oppgave jeg har fått på skolen, problemet mitt er at jeg KAN teorien bak alt dette. Men klarer ikke å gjøre det i praksis. Hadde vært veldig bra med hjelp;)

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innlegget ditt føyer seg pent inn i rekken av veldig mange lignende innlegg jeg har sett igjennom årenes løp. Det fascinerende er at så og si alle sammen er skrevet på nøyaktig samme måte, nemlig direkte klipp-og-lim fra oppgavetekst, etterfulgt av akking og oing om hvor umulig / vanskelig det er. Og sist, men ikke minst: Ikke en ENESTE kodesnutt.

Jeg har respekt for at folk sliter med oppgaver av denne typen. Det har jeg selv gjort en gang i tiden. Men jeg har ingen respekt for folk som poster innlegg her, der det er åpenbart at de ikke engang har forsøkt å starte på oppgaven. At du poster litt kode som viser at man ihvertfall har forsøkt, er det minste jeg bør kunne forvente av deg, hvis jeg skal bruke av min tid på å hjelpe deg.

---

BalleB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...