marbek Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Heisann hoppsan.. Vet ikke helt om dette er det riktige stedet å spørre om dette, men jeg prøver! Har laget et script: '''''''''''''''''''''''''''''''''''''' 'Written by Marius and google.no 2011 '''''''''''''''''''''''''''''''''''''' 'This script will add users or computers to active directory. 'Program will repeat until a field is left blank or cancel is pressed 'set Fully Qualified Domain Name FQDomainName="carlco.local" 'this will be after the @ in the user principal name defaultPassword = "M3lk3t3nn3r" Set objRootDSE = GetObject("LDAP://rootDSE") 'Set OU in which to add Computers (from the bottom up) Set computerOU = GetObject("LDAP://cn=Computers," & objRootDSE.Get("defaultNamingContext")) 'Set OU in which to add Users Set userOU = GetObject("LDAP://cn=Users," & objRootDSE.Get("defaultNamingContext")) sub addComputer (name) strComputer = name Const ADS_UF_PASSWD_NOTREQD = &h0020 Const ADS_UF_WORKSTATION_TRUST_ACCOUNT = &h1000 Set objComputer = computerOU.Create("Computer", "cn=" & strComputer) objComputer.Put "sAMAccountName", strComputer & "$" objComputer.Put "userAccountControl", _ ADS_UF_PASSWD_NOTREQD Or ADS_UF_WORKSTATION_TRUST_ACCOUNT objComputer.SetInfo end sub sub addUser(shortName, firstname, lastname, description) Set usr = userOU.Create("user", "CN=" & firstname & " " & lastname) usr.Put "sAMAccountName", ShortName usr.Put "userPrincipalName", shortName & "@" & FQDomainName usr.Put "GivenName", firstname usr.Put "Sn", lastname usr.Put "description", description usr.Put "displayName", firstname & " " & lastname usr.SetInfo usr.SetPassword defaultPassword usr.AccountDisabled = False usr.SetInfo end sub done=0 Sub checkEmpty (userInput) If userInput = "" Then Wscript.quit End if End sub Sub addComputers While done=0 cn = InputBox ("Enter computer to add. Leave blank to exit.", "Add Computers") checkEmpty cn addComputer cn Wend End Sub Sub addUsers While done=0 sn = InputBox ("Enter User ID:", "New User - Leave blank to exit.") checkEmpty sn fn = InputBox ("Enter First Name:", "New User - Leave blank to exit.") checkEmpty fn ln = InputBox ("Enter Last Name:", "New User - Leave blank to exit.") checkEmpty ln de = InputBox ("Enter Description:", "New User - Leave blank to exit.") checkEmpty de addUser sn, fn, ln, de Wend End Sub message = "Please pick an option:" & vbCrLf & _ "(Press cancel or leave blank to quit.)" & vbCrLf & vbCrLf & _ "1 - Add Users" & vbCrLf & _ "2 - Add Computers" & vbCrLf & _ "3 - Skip These Menus" & vbCrLf & _ vbCrLf & vbCrLf & "Please enter a number:" Do userChoice = InputBox(message, "Add Users & Computers") select case userChoice case "1" addUsers case "2" addComputers case "3" massUpdate case "" WScript.Quit case else msgbox "Invalid entry. Please try again." end select loop while userChoice <> "" and userChoice <> "0" Sub massUpdate 'addUser "userID", "fName", "lName", "description" 'addComputer "Computer1" Wscript.quit End Sub Det er dog gjort om litt nå, men dere ser greia.. Den skal legge inn brukere inn i AD. Men Som dere ser så er det et standard passord her, dette vil jo jeg at brukeren skal endre neste gang han/hun logger på! Så det jeg lurer på, hvordan får jeg satt det valget? Eller flagget det valget til 1 via skriptet og hvor skal jeg legge det inn i koden? Takker for svar og håper noen kan hjelpe meg.. Dersom posten ligger feil så si ifra så skal jeg flytte den : ) Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Dim usr as IADs Set usr = GetObject("LDAP://CN=Jeff Smith,OU=Sales,DC=Fabrikam,DC=Com") usr.Put "pwdLastSet", CLng(0) usr.SetInfo Lenke til kommentar
marbek Skrevet 26. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2011 bruker den nå den brukeren jeg har lagd? eller må jeg da sette navnet selv? Og hvor skal den ligge? Men takk for svar Fant det du skrev på nettet istad, men må innrømme at jeg ble usikker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå