Gå til innhold

Problemer med Abit NF7

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg nytt Abit NF7 kort hos komplett.

Maskina starter greit opp, men har stor problemer med WinXP Home edition.

Først stanset installasjonen ved 50-73% av filoverføringen flere ganger.

Da jeg prøvde den 3. cd-spilleren gikk installasjonen greit. La da inn drivere for hovedkortet, men fikk ofte beskjed om at driverne ikke var winXP-sertifisert. Valgte likevel å legge de inn, fordi maskina ikke greide å pakke opp driverne jeg lastet ned fra internett.

Når jeg nå kjører windows update, får jeg beskjed om at filene jeg laster ned, ikke er xp-sertifiserte, gjelder bl.a dx9a som jeg ikke får installert i det hele tatt.

Får heller ikke installert noen av programmene som jeg laster ned fra nettet, pga. feilmeldinger.

Enermax 430W strømforsyning

AMD XP2000

Gainward Geoforce Ti4600 128MB

512 MB 3200 RAM

Håper noen kan komme med tips. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelte kort har problemer med Enermax - oppdater Bios.

- b.t.w. er XP-lisensen iorden, eller er den brent - evt. hvordan ser det ut med konflikter i Enhetsbehandling/ Device properties ?

Ikke kjør overklokket og Clear Cmos/ Bios default.

- evt. sjekk om du får feilmelding i sikkerhets modus også, og bruker du en vanlig P-ATA harddisk alene på IDE1 som master ? Ha så få enheter inne som mulig, for å eliminere.

.

Lenke til kommentar

Joda, det er så orginalt som det kan blir. Uorginale brikker er de brikkenene som det står NoName forran i, altså ikke har noe navn.

Som sagt tidligere, sjekk at du ikke har noen konflikter i enhetsbehandlingen. Selv så hadde jeg problemer med mine Enermax kabinett vifter, hk takla ikke att de hadde viftestyring. Har du koblet til en kabel som skal lese av hastigheten på PSU ? I såfall ta den vekk. Og oppdater bios. Kan sende deg ett program som gjør dette via Windows og du slipper å tenke på å finne rett bios. Bare send meg en PM da.

Regner med at det er ett Abit NF7-S kort du har ja?

Lenke til kommentar
Har 512 RAM (3200) Twinmos brikke, som jeg kjøpte sammen med hovedkortet hos komplett. Er ikke det originalt. I tilfelle ikke, hvilken brikke er original?

Joda, det er original-ram ( "motsatte" er no-name ), og kortet er testet med twinmos Her

Kommer du inn i windows, evt. hvordan ser det ut i enhetsbehandlingen ?

.

Lenke til kommentar

CPU: AMD XP2000

CPU-vifte: er ikke sikker åp merke, dajeg ikke sitter ved pc nå, men kjøpte hos komplett stovner, og den skulle være bra nok.

HD: Western digital 80 MB Caviar 8 MB cache

GPU: Gainward Golden sample Geoforce ti4600 128MB 4xagp

Strømforsyning: Enermax Strømforsyning ATX 431W (P-4)

Windows XP`en fungerte sånn noenlunde i går. Kom ikke inn på explorer, kontrollpanel, fikk ikke åpnet winzip-filer som jeg har lastet ned med en annen maskin og brent på cd. Det som fungerte var iexplore.

Fikk etter en halvtimes bruk feilmelding som førte til at jeg måtte reinstallere XP. Satt da 1. boot til cd-rom og boota fra win xp cd`en.

Gikk greit å formatere HD, men filoverføringen stanser ved 50-53%. Har prøvd dette flere ganger med vanlig og hurtigformatering av HDD. Stopper på 50-53% av filoverføringen. Kommer derfor ikke inn på windows i det hele tatt.

Har lurt litt på om det kan være cpu, da det er det eneste jeg ikke har skiftet ut. Den satt i shuttle ak-12 hovedkortet mitt da det gikk fløyten (cpu vifte og kabinett vifte fikk ingen strømforsyning mer). Gjorde instillinger i bios og prøvde å restarte maskinen 4-5 ganger. Har kjørt burn-in test på cpu med SiSandra uten problemer.

Har også ringt komplett uten at de kunne gi meg noe svar.

Lenke til kommentar

NF7-S 2.0.

Sjekka opp en feilmelding jeg fikk under installasjon (0x0000005-melding). I følge Windows er det feil med minnebrikken.

Har satt den i alle 3 slotene, uten at det har blitt bedre.

Har også økt spenning til minnebrikken fra 2.6 til 2.9V, da jeg har lest at RAM kan fungere mer stabilt med noe høyere spenning => ingen virkning.

Har slått av UDMA i bios i tilfelle filoverføringen var for rask => ingen virkning.

Også slått av alt som gjør maskinen raskere/mer ustabil, satt RAM til 133 Mhz (støtter 400) => ingen virkning.

Så hvis ingen har noen gode tips, tar jeg med meg minnebrikken til Komplett i morgen. :evil::grumpy:

Lenke til kommentar
Kjøpte meg Crucial PC2700 DDR-dimm 512 MB CL2.5 6ns Unbuffered, Non-parity, 2.5V i dag, og nå fungerer maskina strålende.

Gleder meg til å fragge i SOF2 igjen :lol:

Fint - der hadde altså minnet avgjørende betydning ! [ noen burde få melding ( f.eks. Abit, så kurant oppsettet var helt fra start... )]

btw. gikk det greit videre også ?

.

Lenke til kommentar

Hvorfor tror du jeg kjøpte samme RAM som du har da....?

Leste faktisk innlegget ditt ganske tidlig, men det er andre faktorer som gjør at hk ikke virker. Måtte luke bort disse først.

Uansett...takk for hjelpen navyboy.

Har nå klokka opp amd xp2000 til 1850 Mhz, kjører fortsatt helt :D

Ønske også å takke alle som har svart meg. Setter veldig stor pris på den hjelpen jeg har fått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...