Olavxxx Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 "- Jeg skjønte ingenting, jeg hadde jo ikke brukt iPhone-en i det hele tatt. Hvordan jeg kan ha brukt 10.000 kroner i datatrafikk på en dag da jeg bare jobbet og telefonen bare sto i laderen, er uforståelig for meg." http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10037636 Lenke til kommentar
Hayward Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 "- Jeg skjønte ingenting, jeg hadde jo ikke brukt iPhone-en i det hele tatt. Hvordan jeg kan ha brukt 10.000 kroner i datatrafikk på en dag da jeg bare jobbet og telefonen bare sto i laderen, er uforståelig for meg." http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10037636 Leste denne artikkelen. Sjekket så det abonnementet vi har i familien som er tilknyttet en iPhone. Fikk hakeslepp. Heldigvis er datatrafikken begrenset til 500mb i måneden. Qouter meg selv fra en annen tråd: Vi har hatt et tilfelle av voldsom datatrafikk en periode med en iPhone i familien. På et abonnement som var begrenset med 500 mb data i måneden ble dette brukt opp på kort tid. Når jeg sjekker med operatøren når dette ble forbrukt så lå mobilen i hanskerommet på bilen min som stod parkert på Gardermoen akkurat den dagen. Reiseregning og parkeringsbillett gjør at jeg ikke er i tvil. Jeg har opplevd høyt dataforbruk på DHD'en også men da har det skjedd når jeg har brukt den. F.eks som wifi hotspot for mac'en. Hva gjør man for å unngå slike overraskelser på en iPhone? Jeg tenker med gru på hvis det hadde skjedd med et abonnement som ikke var begrenset på data. Og jeg har ingen anelse om hva slags trafikk dette dreier seg om. Hva er lastet ned og sendt fra mobilen? Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 26. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2011 (endret) "- Jeg skjønte ingenting, jeg hadde jo ikke brukt iPhone-en i det hele tatt. Hvordan jeg kan ha brukt 10.000 kroner i datatrafikk på en dag da jeg bare jobbet og telefonen bare sto i laderen, er uforståelig for meg." http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10037636 Leste denne artikkelen. Sjekket så det abonnementet vi har i familien som er tilknyttet en iPhone. Fikk hakeslepp. Heldigvis er datatrafikken begrenset til 500mb i måneden. Qouter meg selv fra en annen tråd: Vi har hatt et tilfelle av voldsom datatrafikk en periode med en iPhone i familien. På et abonnement som var begrenset med 500 mb data i måneden ble dette brukt opp på kort tid. Når jeg sjekker med operatøren når dette ble forbrukt så lå mobilen i hanskerommet på bilen min som stod parkert på Gardermoen akkurat den dagen. Reiseregning og parkeringsbillett gjør at jeg ikke er i tvil. Jeg har opplevd høyt dataforbruk på DHD'en også men da har det skjedd når jeg har brukt den. F.eks som wifi hotspot for mac'en. Hva gjør man for å unngå slike overraskelser på en iPhone? Jeg tenker med gru på hvis det hadde skjedd med et abonnement som ikke var begrenset på data. Og jeg har ingen anelse om hva slags trafikk dette dreier seg om. Hva er lastet ned og sendt fra mobilen? Nei, det der er egentlig veldig skummelt! Spesielt om man er i utlandet, da kan gjerne regningen bli ganget med ti eller enda mer! Det jeg alltid gjør, personlig, er å slå av datatrafikk om jeg er i utlandet! Man bør også deaktivere personsvar (dette belastes man også for, i utlandet, selv om man ikke hører på meldingene). Jeg synes alle telefonprodusenter burde ha en widget "slå av datatrafikk". (Det er litt tungvindt å gjøre dette via menyer hver gang) Samme problematikk var på W7 telefonene og jeg tror de mistenkte at det var kræsjlogger og debuginformasjon som ble sendt fra telefonene. Endret 26. januar 2011 av DaButcher Lenke til kommentar
Hayward Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Samme problematikk var på W7 telefonene og jeg tror de mistenkte at det var kræsjlogger og debuginformasjon som ble sendt fra telefonene. Ja jeg tror ikke det er CIA som enkelte hevder. Hehe. Lenke til kommentar
Chivas Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Det som jeg har litt problemer med å forstå, er hvorfor skal man i det hele tatt skal betale for datatrafikk? Og isåfall, hvordan kan det koste såpass med penger? Det er jo ikke akkurat sånn at operatøren sitter med en regning som må dekkes pga en kundes internettbruk. Hvordan ville det da sett ut på f.eks bredbåndbruk hjemme? Vet at man tidligere måtte betale for per MB osv når man hadde bredbånd hjemme, men dette var da strengt tatt bare melking av en kunde som ikke visste bedre...Når skal melkingen avsluttes på mobilbruk? Og hvorfor reageres det ikke an mas?? Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Det som jeg har litt problemer med å forstå, er hvorfor skal man i det hele tatt skal betale for datatrafikk? Og isåfall, hvordan kan det koste såpass med penger? Det er jo ikke akkurat sånn at operatøren sitter med en regning som må dekkes pga en kundes internettbruk. Hvordan ville det da sett ut på f.eks bredbåndbruk hjemme? Vet at man tidligere måtte betale for per MB osv når man hadde bredbånd hjemme, men dette var da strengt tatt bare melking av en kunde som ikke visste bedre...Når skal melkingen avsluttes på mobilbruk? Og hvorfor reageres det ikke an mas?? Hvorfor tror du ikke at operatøren må betale for datatrafikken vi bruker? Eller at de store nettverkene til netcom og telenor ikke har store kostnader knyttet til det å route datatrafikken vår over hele landet. Operatører som leier nettverk hos netcom eller telenor må jo selvfølgelig betale for dette, enten det er i form av tale, sms eller datatrafikk. Lenke til kommentar
IskaldCola Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Det som jeg har litt problemer med å forstå, er hvorfor skal man i det hele tatt skal betale for datatrafikk? Og isåfall, hvordan kan det koste såpass med penger? Det er jo ikke akkurat sånn at operatøren sitter med en regning som må dekkes pga en kundes internettbruk. Hvordan ville det da sett ut på f.eks bredbåndbruk hjemme? Vet at man tidligere måtte betale for per MB osv når man hadde bredbånd hjemme, men dette var da strengt tatt bare melking av en kunde som ikke visste bedre...Når skal melkingen avsluttes på mobilbruk? Og hvorfor reageres det ikke an mas?? Hvis du ikke vil betale per MB så er det jo ikke værre enn å få seg fastpris på datatrafikk. Det er ikke spesielt dyrt, og man kan laste ned masse (6GB) før hastigheten begrenses. Du kan ikke klage på melking når du tross alt har et valg. Har selv brukt fastpris med fri bruk i snart et år og kunne ikke vært mer fornøyd. Deilig å ikke tenke på sjokkregninger. Lenke til kommentar
Hayward Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Hvis du ikke vil betale per MB så er det jo ikke værre enn å få seg fastpris på datatrafikk. Det er ikke spesielt dyrt, og man kan laste ned masse (6GB) før hastigheten begrenses. Du kan ikke klage på melking når du tross alt har et valg. Har selv brukt fastpris med fri bruk i snart et år og kunne ikke vært mer fornøyd. Deilig å ikke tenke på sjokkregninger. Min bedrift betaler 199 pr måned for abonnementet (129 med binding) og 399 for fri datatrafikk. Hastigheten begrenses etter 10gb. (Telenor) Jeg synes ikke knappe 600 i rene abonnementskostnader er spesielt billig. Bruk (sms, mms og samtaler) kommer på toppen. Men siden det er bedriften som betaler så gir jeg f..! Det er ikke jeg som blir melket. iPhonens ukontrollerte datatrafikk er jeg ner skeptisk til. For den er det jeg som betaler for. Lenke til kommentar
Chivas Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Jeg har inkludert datatrafikk selv jeg, men at man blant mobiloperatørene fortsatt lever 10 år tilbake i tid, burde det gå an å reagere på. Regner med at det ikke er så mange dere som fortsatt betaler for antall MB opp/ned på bredbåndet dere har hjemme? Og hvordan ville dere reagert hvis det ble gjeninnført? Når operatører kan tilby fri datatrafikk for en viss sum, viser det jo at de ikke behøver å ta, som i tilfelle her, 10000,- for en viss databruk. At man også betaler for tellerskritt, burde jo også være avlegs. Nei, bare "folket" våkner fra dvalen skal dere nok se at man blr tilbudt ett abonnement for ubegrenset bruk av telefonen...være seg til data eller samtaler. ...jeg husker jo også at sms i sin tid var gratis - inntil man så melkepotentialet. Utenkelig idag kanskje? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Utenkelig? For 500kr i mnd får du ubegrenset av ringeminutter, sms'er og datatrafikk i dag. Ser ikke hva som er så magisk med det. Selv betaler jeg 19 øre per sms, 19 øre minuttet ringetid, og har 5GB fast datatrafikk, abbonementet koster 90kr i mnd. Sammenlignet med hva et vanlig abbonement kostet, og hvor mye et ringeminutt kostet den gangen så ser jeg virkelig ikke at det var bedre eller billigere da på noen måte. Lenke til kommentar
IskaldCola Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 En standard datapakke hos Chess (som jeg bruker) koster ca 250 kr med ubegrenset data og hastighetsnedsettelse etter 6GB. Ved å bruke speedtest.net på telefonen ser jeg at jeg ligger på 2-2,5Mb/s ned og 1-1,5Mb/s opp med halvdårlig dekning. Dette er jo mye raskere og billigere enn det som var vanlige ADSL-abbonnementer for bare noen få år siden. Du finner helt sikkert billigere datapakker enn den jeg har også, det var et eksempel. Dyr pris per MB uten makspris hver dag pleier som regel å være en halvsnuskete måte av billigoperatører å tjene ekstra penger på, men som sagt har man jo mange alternativer. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Nrk er synderen? http://www.itavisen.no/861197/nrk-er-synderen Lenke til kommentar
IskaldCola Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Hvis det faktisk er sånn at app'en ikke har rettigheter til å multitaske (som NRK påstår), men laster ned i bakgrunnen likevel, så vil jeg påstå at det tyder på at iOS har en seriøs bug i multitaskingen. Lenke til kommentar
Hayward Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Nrk er synderen? http://www.itavisen.no/861197/nrk-er-synderen Ikke i mitt tilfelle. Her er ikke Nrkappen installert og har aldri vært det. Lenke til kommentar
IskaldCola Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Er det ikke mulig for operatørene å sjekke hvilke IP'er trafikken har gått mot? Da burde det jo være en smal sak å finne ut hva som står bak. Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Vel har ikke opplevd noe unormal datatrafikk på min iphone, har noen basice regler jeg bruker som ikke ha noe annet en E (edge) påslått om jeg ikke trenger 3g til noe. Og har du en jailbreaket iphone last ned sbsettings og sjekk prosessene (kjørende apps) etter du lukker en app så ser du om den fortsatt ligger å kjører i bakgrunnen Lenke til kommentar
Hayward Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Vel har ikke opplevd noe unormal datatrafikk på min iphone, har noen basice regler jeg bruker som ikke ha noe annet en E (edge) påslått om jeg ikke trenger 3g til noe. Og har du en jailbreaket iphone last ned sbsettings og sjekk prosessene (kjørende apps) etter du lukker en app så ser du om den fortsatt ligger å kjører i bakgrunnen Hele hensikten med å ha epost, sosiale medier, vær og vind + nyheter på en mobil faller jo bort hvis man skal drive å slå av og på 3g hver gang man behøver det. Hvorfor kan ikke bare apple fix the problems? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Hvorfor kan ikke bare apple fix the problems? Sett bort ifra det vi diskuterer her (ukjent databruk), har iPhone andre problemer med bruk av 3G? Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Vel har ikke opplevd noe unormal datatrafikk på min iphone, har noen basice regler jeg bruker som ikke ha noe annet en E (edge) påslått om jeg ikke trenger 3g til noe. Og har du en jailbreaket iphone last ned sbsettings og sjekk prosessene (kjørende apps) etter du lukker en app så ser du om den fortsatt ligger å kjører i bakgrunnen Hele hensikten med å ha epost, sosiale medier, vær og vind + nyheter på en mobil faller jo bort hvis man skal drive å slå av og på 3g hver gang man behøver det. Hvorfor kan ikke bare apple fix the problems? Er jo ikke bare pga trafikk men det har jo også med det at du bruker opp strømmen mye fortere med 3g på, med sbsettings så er det heller ikke noe problem å flippe 3g av og på raskt, et fingerdrag over statusbaren og trykk inn 3g knappen Lenke til kommentar
Tåkelys Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 På en Nokia N8, sto NRK og belastet nettet konstant, selvom tlf var satt til å ikke gjøre det. Han som eier tlf, hadde store problemer med å få det slått av. Så kan vel være noe i det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå