Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Prøvemuntlig Naturfag - Arv og miljø

Anbefalte innlegg

Fikk vite idag at jeg kom opp i Naturfag under temaet Arv og miljø. Jeg søker litt hjelp, tips eller ideer til å komme igang og tenkte dette var et brukbart sted å spørre om hjelp. Oppgaven skal være klar i 10-tiden imorgen, så jeg har hele dagen idag til å gjøre den ferdig. Her er selve oppgaven:

Sett fantasien i sving og lag et opplegg for arv og miljø. Gjennom dette temaet skal du vise så mye du kan om denne delen av naturfaget. Det er viktig at du får med flere av emner boka tar opp. Viktige områder å komme inn på: Celledeling og formering. Arv og arvelige egenskaper- Ednring i arvestoffet.

Andre opplysninger:

- Jeg skal fremføre inntil 20min, og halvparten av tiden brukes til samtale/utspørring om oppgaven.

- Alle hjelpemidler er tillat.

Så, hvis noen har noen forslag så hadde det vært til stor hjelp:)

Endret av haaakon95
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lite tips:

hvis du ikke har så god kontroll på dette temaet så anbefaler jeg deg på det sterkeste å gjøre framføringen så lenge som mulig, for det som kommer etterpå er verst, med mindre du kan stoffet.

etter du har hatt framføringen skal de stille masse spørsmål om alt du har snakket om pluss masse ekstra innen temaet, og hele eksamen skal jo bare vare i 20 min, så jo mer tid du bruker, dess mindre får de til å spørre ;)

Lenke til kommentar

Oppdatering: Slik ser disposisjonen min ut foreløpig:

Celledeling og formering. (Først snakker jeg litt om celledeling og formering og tar med en tegning av vekstdeling)

Mendels arvelære. (Snakke og forklare om mendels arvelære. Eventuelt vise/ta med tegning)

Cystisk fibrose. (Forklare ulike genkombinasjoner for å få/bli bærer av sykdommen cystisk fibrose)

Miljø påvirker. (Komme med et eksempel om hvordan å leve i forskjellig miljø kan påvirke tvillingers egenskaper, utseende, intelligens etc.

Jeg vurderer å lage en powerpoint for å illustrere det jeg snakker om. Det står i vurderingskriteriene at presentasjonen bør være variert og kreativ. Så, hvis noen som har tips til hvordan jeg kan lage den mer kreativ eller et eller annet som kan hjelpe meg, så er jeg utrolig takknemlig for det! :)

Endret av haaakon95
Lenke til kommentar

Heisann :-)

De stopper deg nok på 10 min ja, men på samtalen har du mulighet til å snakke om det du ikke fikk gå gjennom, og dette kan være en STOR fordel for deg. Bare la vær og si at du hadde mer å gå gjennom, slik at det virker på dem at du har god kontroll på det du snakker om. Anbefaler deg også å bare snakke på samtalen når du først er i gang (med mindre du sitter fast). Da blir det mindre spørsmål og du får vist at du har stor kunnskap :-) Og for all del. Hold deg unna ord som: eh, uhm, øøh..

Lenke til kommentar

Heisann :-)

De stopper deg nok på 10 min ja, men på samtalen har du mulighet til å snakke om det du ikke fikk gå gjennom, og dette kan være en STOR fordel for deg. Bare la vær og si at du hadde mer å gå gjennom, slik at det virker på dem at du har god kontroll på det du snakker om. Anbefaler deg også å bare snakke på samtalen når du først er i gang (med mindre du sitter fast). Da blir det mindre spørsmål og du får vist at du har stor kunnskap :-) Og for all del. Hold deg unna ord som: eh, uhm, øøh..

Tusen takk, det var til stor hjelp.

Lenke til kommentar

IKKE TA DETTE SOM RIKTIG SVAR!!

men jeg tror at det er sånn at når vanlig vekstdeling skjer, kopieres alt sammen (kromosomer eller hva det var for noe) og lages i en ny celle, men reduksjonsdeling kopieres bare halvparten av kromosomene eller hva det er som kopiers, siden de skal mikses med kjønnscellene til en annen person.

ER IKKE SIKKER PÅ OM DETTE ER RIKTIG, MEN TROR DET VAR SÅNN!!

Lykke til imorgen, du var heldig som kom opp i naturfag og ikke norsk, kjærlighet og kjønnsroller som jeg gjorde ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...