Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kan skolen gjøre dette?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

I gym'en nå er det ski. Lærer sier at alle må skaffe seg ski. Kan de virkelig gjøre noe som gjør at vi må ha ski? Det er jo ikke alle som har, og ski koster penger, og skolen skal jo være gratis, så gratisprinsippet kommer vell i veien?

 

Beklager kort skrevet, har det travelt..

 

Om de ikke kan gjøre dette, vilke lover er i mot?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet i hvertfall at skolen eller lærere ikke kan kreve dette på ungdomsskole fordi grunnskolen skal være gratis, og ungdomskolen er grunnskole.

 

"Etter lovbestemmelsen § 2-15 i opplæringsloven er det ikke lov til å kreve noen form for egenandel fra elever og foreldre til leirskoleopphold eller andre turer som er en del opplæringsloven."

 

Dette gjelder også kjøp av ski.

Lenke til kommentar

Nei, skolen er gratis uansett hva læreren sier, men det er jo mange rare lærere som "lager" sine egne regler.

det kjenner jeg til...

 

Ok. Men har lærer krav på melding fra foreldre om man ikke har ski?

 

Ja.

 

hvorfor det egentlig? har ikke med meld..

 

Meldingen er et "bevis". Læreren har krav på dette fordi det betyr at du blir fraværende fra undervisningen, noe som ikke skal skje.

Lenke til kommentar

hvorfor det egentlig? har ikke med meld..

Det står nok i skolereglementet du har fått utdelt av skolen.

 

Det er nå en gang slik at du ikke har rett til å levere egenmedling enda, og skolen skal derfor ha melding fra foresatt ved sykdom eller andre forhold som gjør at du uteblir fra undervisningen. Dette er et tiltak for å unngå at elever skulker eller dikter opp unnskyldninger for at de ikke gidder dra på skolen.

Lenke til kommentar

Fikk ikke min mor til å skrive meld i dag, da hun reiste før jeg stod opp.. Så det vil si at jeg får skulk for timen? sist gymtime da jeg ikke hadde ski, så var det skihåndball, de som ikke hadde ski måtte gå i kapen..

 

og noe skolereglemang har jeg ikke fått....

Endret av Crazyjoey
Lenke til kommentar

Om ikke læreren din veldig trangsynt så godtar han det nok om du deltar ved å gå i "kapen" (?) eller eventuelle andre aktiviteter de har lagt opp til.

 

Om h@n ikke godtar det kan du jo spørre om det er greit om du tar med melding i morgen, eller be moren din ringe som @lycan sier...

Lenke til kommentar

Fikk ikke min mor til å skrive meld i dag, da hun reiste før jeg stod opp.. Så det vil si at jeg får skulk for timen? sist gymtime da jeg ikke hadde ski, så var det skihåndball, de som ikke hadde ski måtte gå i kapen..

 

og noe skolereglemang har jeg ikke fått....

 

Hva er kapen?

 

Alle får skolereglement, så du har nok "mistet" det. Hvis skolen ikke har delt ut skolereglement så har de forbrutt seg mot opplæringsloven.

Lenke til kommentar

Prøvde å ringe, men fik vist ikke lov til å ringe...

 

Han aksepterte ikke melding imorgen.

 

Jeg nevnte den loven som er sitert lenger opp her, og da ble han bare sur på meg, og ba meg ikke begynne på'n igjen..(hadde en diskusjon med han før jul..)

 

Så jeg vurderer å skrive brev til rektoren, og gå utenom læreren, slik at han får høre det av rektor, siden han tydeligvis ikke hører på meg..

Lenke til kommentar

Prøvde å ringe, men fik vist ikke lov til å ringe...

 

Han aksepterte ikke melding imorgen.

 

Jeg nevnte den loven som er sitert lenger opp her, og da ble han bare sur på meg, og ba meg ikke begynne på'n igjen..(hadde en diskusjon med han før jul..)

 

Så jeg vurderer å skrive brev til rektoren, og gå utenom læreren, slik at han får høre det av rektor, siden han tydeligvis ikke hører på meg..

 

Har vært i lignende situasjon der læreren ikke hørte på meg (hvor jeg visste jeg hadde rett), så da skrev jeg en mail til rektoren og læreren kom å beklaget seg ved en senere anledning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...