Gå til innhold

Eksplosjon i nettbrettmarkedet

Anbefalte innlegg

Tja, jeg ser en rekke positive momenter ved nettbrett kontra laptop.

- Ulikt en laptop er de svært enkle å ta med seg og kan være på hele tiden. Spesielt det siste poenget syntes jeg gjør dem langt mer anvendelig.

- Generelt lengre batteritid enn de fleste laptopper, selv om en del ultraportable også kan vise 10 timer film.

- De fleste har (vil ha) 3G, gyroskop, GPS, kompass osv. Du kan gå på nett hvor som helst så lenge du har et SIM-kort.

- Både iOS og Android er populære systemer med mange utviklere, støtte, og dedikerte nettbutikker for enkel kjøp av programvare og spill.

Ut fra mitt eget bruk hvor jeg bruker 95% av tiden på nettleser, svært enkle spill*, mail, og skriveprogram, så er de ideelle. At man kan velge å koble til et tastatur for lengre skriveøkter kan jeg ikke forstå at du ser som et negativ. Mesteparten av tiden vil ikke et tastatur være nødvendig, og da er det bare i veien. Alt i alt syntes jeg nettbrett etterhvert begynner å bli en fin erstatning for det jeg bruker en laptop til.

EDIT: Jeg tør faktisk spå at det om ikke lenge vil være laptoppen som er et ubrukelig mellomsegment for folk med mitt bruksmønster, ikke nettbrettet.

*personlig spiller jeg mer på iPhonen min nå enn hva jeg gjør på den stasjonære

Endret av LordErik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En av grunnene til at Apple praktisk talt har monopol i nettbrettmarkedet er at de mangler reell konkurranse.

Andre produsenter står helt fritt til å komme opp med utfordrere, men ingen ser ut til å nå opp helt enda, samt at de sliter med å matche prisen for tilsvarende produkt.

Apple har også i følge Jobs endel å gå på når det gjelder pris, hvis jeg husker riktig.

Galaxy Tab er vel den som hittil har sett mest lovende ut i så måte, men hva er de virkelige salgstallene til kundene?

Hadde de vært rimelig høye, vil jeg tro vi for lengst hadde fått høre de, men det er mistenkelig stille rundt Tab'en og dens salgstall for tiden.

Noen som har noen ferske salgstalltall, mon tro?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg skjønner ikke helt hva jeg skulle brukt et nettbrett til som en laptop ikke gjør bedre.

Mer behagelig å bruke pad fremfor tastatur.

Hvordan får du til touch på at nettbrett ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

- Ulikt en laptop er de svært enkle å ta med seg og kan være på hele tiden. Spesielt det siste poenget syntes jeg gjør dem langt mer anvendelig.

Enklere (enn laptop) er et bedre ord enn "enkle". Ut av huset blir til og med Galaxy Tab for diger for meg. Iallefall om sommeren.

- Generelt lengre batteritid enn de fleste laptopper, selv om en del ultraportable også kan vise 10 timer film.

Greit nok.

- De fleste har (vil ha) 3G, gyroskop, GPS, kompass osv. Du kan gå på nett hvor som helst så lenge du har et SIM-kort.

Vel det kan telefonen min også.

Nettbrett blir liksom en diger telefon uten tastatur... og for meg blir det for stort til å ta med seg overalt. Hjemme i godstolen er laptop'en overlegen pga disk/cpu kapasitet (samt tastatur).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det krever litt tilvenning, men det er rimelig greit.

Hmmm... jeg har ikke fått det til. Må kjenne tasta under finga liksom. Men nå er jeg så dårlig på skjermtastaturer at jeg måtte ha Desire Z som telefon da.

Finnes det noe videoer av folk som er gode på det der (en demo av hvor raskt det faktisk er mulig og skrive på dønn flatt underlag)

Lenke til kommentar

hva er det som egentlig står i denne artikkelen?

jeg leser det iallefall som at "Etter nettbrettene kom på markedet, har de solgt mye mer enn før de var tilgjengelig", noe som i mine øyne sier seg selv?

Jeg har også spådd en enorm vekst i salget av Windows Phone 7-enheter, fra f.eks. 1. kvartal 2010 til 1. kvartal 2011. Noen som vedder imot?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hva jeg skulle brukt et nettbrett til som en laptop ikke gjør bedre.

Mer behagelig å bruke pad fremfor tastatur.

Hvordan får du til touch på at nettbrett ?

Tja, har nå ikke prøvd pad enda men det er som sagt en vanesak. Men det jeg mente var ikke mer behagelig å skrive med, men mer behagelig å holde en pad enn en svær laptop.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er der tilvenning kommer inn i bildet.

Opptil 81 ord i minuttet er vel ikke så aller verst:

http://blog.flairify.com/how-to-type-81-wpm-fon-the-ipad

Umpf... har kontroll over kleptopølsene den dama. Jeg er imponert.

Tja, har nå ikke prøvd pad enda men det er som sagt en vanesak. Men det jeg mente var ikke mer behagelig å skrive med, men mer behagelig å holde en pad enn en svær laptop.

Det spørs jo litt hvordan du sitter, men et brett er jo antagelig enklere å drasse med rundt i heimen.

Lenke til kommentar

Vel det kan telefonen min også.

Nettbrett blir liksom en diger telefon uten tastatur... og for meg blir det for stort til å ta med seg overalt. Hjemme i godstolen er laptop'en overlegen pga disk/cpu kapasitet (samt tastatur).

Jeg tror veldig mange av dagens laptopeiere, spesielt de som har en ultraportabel, bruker den nesten utelukkende til surfing og notater. Da blir det litt overkill med stor harddisk og rask CPU.

Du har kanskje rett å si at et nettbrett kun er en stor mobil, men size matters i denne sammenhengen. Det er noe helt annet å bruke nettleser, google maps, se film, bilder, osv på en 10" skjerm kontra en 4". Men det hele kommer vel ned til hvilket behov du har. Dersom du trenger noe som har en relativt oppegående CPU og en stor harddisk, så nytter det ikke med nettbrett.

Lenke til kommentar

Jeg har selv en Ipad og en Dell laptop. Hver dag tar jeg med meg laptop'en på jobb og lar Ipad'en ligge hjemme. Den var egentlig ment til fruen i huset, men ho klarte ALDRI å tilvenne seg touch screen :( Hadde vært perfekt til hennes bruk. Men for meg så har en Ipad ALT for lite funksjoner. Jeg liker å ha muligheten til å spille litt vist jeg vil ( Altså pc spill), laste ned en film, episode og se den uten å måtte først konvitere den osv osv. Selv har jeg ingen problemer med touch screen, men foretrekker selv helt klart tastatur. Det er også veldig tungvindt å se på film på en ipad da jeg må holde pad'en oppe under hele filmen. (så lenge jeg ikke bruker mer penger på å kjøpe tilleggs utstyr). Kan kanskje vurdere en pad en gang i fremtiden, men tviler på at de vil "ta livet" av laptops.

Lenke til kommentar

Jeg har selv en Ipad og en Dell laptop. Hver dag tar jeg med meg laptop'en på jobb og lar Ipad'en ligge hjemme. Den var egentlig ment til fruen i huset, men ho klarte ALDRI å tilvenne seg touch screen :( Hadde vært perfekt til hennes bruk. Men for meg så har en Ipad ALT for lite funksjoner. Jeg liker å ha muligheten til å spille litt vist jeg vil ( Altså pc spill), laste ned en film, episode og se den uten å måtte først konvitere den osv osv. Selv har jeg ingen problemer med touch screen, men foretrekker selv helt klart tastatur. Det er også veldig tungvindt å se på film på en ipad da jeg må holde pad'en oppe under hele filmen. (så lenge jeg ikke bruker mer penger på å kjøpe tilleggs utstyr). Kan kanskje vurdere en pad en gang i fremtiden, men tviler på at de vil "ta livet" av laptops.

Mangel på funksjoner er mitt største ankepunkt mot iPad også. Jeg sverger til iOS når det gjelder mobiltelefoner, men på et nettbrett tror jeg Honeycomb vil være overlegent.

Hadde jeg vært deg, ville jeg uansett ha investert de få hundrelappene det koster å kjøpe en væske som også fungerer som bordstativ til padden. Da vil den utvilsomt bli lettere å se film på. Jeg ser de går for mellom 150-500 kr på nett, avhengig av hvor fancy du ønsker den.

Per nå er det svært få nettbrett som kan måle seg med iPad. Har prøvd de fleste, men endte selv opp med iPad. Apple vet hva de driver med.

Akkurat nå er det vel nesten bare Galaxy Tab som utfordrer Apple på nettbrett-markedet. Med tanke på at den er mye mindre, har fått kritikk for dårlig OS, og generelt fått mindre oppmerksomhet av media, så er det vel ikke så rart at iPad dominerer. Tror situasjonen blir noe annet i løpet av 2011, men nok en gang har Apple et relativt greit forsprang på konkurentene.

Endret av LordErik
Lenke til kommentar

Har tenkt på det, men kom frem til at det var å kaste penger ut vinduet. Hvorfor bruke 150 - 500 kr på noe som nesten aldri blir brukt? her snakker vi kanskje en time pr mnd.

Er no også en oppgave i seg selv å se film på ipad, først må du til en pc for å laste ned filmen på en pc, konvitere den også overføre den til ipad'en. Og ja, vet at jeg kan kjøpe filmer, men er ikke aktuelt.

Vurderte en periode å selge den, men så kom den til salg i norge og da la jeg fra meg den tanken.

Lenke til kommentar

så du mener at det å laste ned en film i ny og ne, eller et par episoder er det samme som å dra på butikken å fylle lommene med varer? For neida, har vel ALDRI lasted ned en mp3, film, spill osv i ditt liv du.

Selv har jeg orginal win 7 på alle maskinene, bruker spotify til å høre musikk og steam til å kjøpe spill. men skal jeg se en film eller noen episoder er det torrent som teller.

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Joda, jeg er nok godt over gjennomsnittet på slikt. Kjenner meg igjen i det du skriver om Win7, Spotify, Steam og film/serier.

Poenget mitt er bare at hvis man går for den lovlige måten, og det er det faktisk mange som foretrekker (spesielt av de som har råd til Apple-produkter), så har Apple en løsning som banker det meste annet. Med iTunes direkte på mobilen eller tableten har man tilgang til et enormt utvalg av medier som kjøpes, lastes ned eller streames på en svært enkel måte, og også relativt billig. Jeg synes det blir feil å bedømme et produkt etter hvor pirat-vennlig det er.

Endret av genser
Lenke til kommentar

Det var et langt bedre svar enn ditt forje. Jeg bedømmer ikke produktet vi snakker om her etter hvor pirat-vennlig det er. Men jeg synest også at det blir for dumt å forsvare dette produktet bare fordi de har en film/serie løsning noen liker.

Har selv både iphone 4 og en ipad, vet at det er gode produkter, men sistnevnte har ingen bruks område for meg. Eneste feordelen jeg kan se at ipad har er at det er en bedre å ha med seg når man er på reisefot. men jeg er heller sjeldet ute å reiser desverre.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...