Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 hvilke lover og regler fra bibelen er det kristne ignorerer? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 De fleste... Det er noe sånt som 365 forbud og 212 påbud, eller motsatt... Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Man skal steine de som jobber på sabbaten? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Det kan dog argumenteres for at Jesus opphevet mange av reglene fra GT Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Det kan dog argumenteres for at Jesus opphevet mange av reglene fra GT Hvordan? Hvor sier han noe som helst imot de gamle reglene? Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Det er løgn, i beste fall uvitenhet, å påstå at kristne velger og vraker hvilke regler som skal gjelde dem. Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Det er løgn, i beste fall uvitenhet, å påstå at kristne velger og vraker hvilke regler som skal gjelde dem. Ja, de må forholde seg til de norske lover som alle andre. På tross av det som står i den store kloke boken.. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Det er løgn, i beste fall uvitenhet, å påstå at kristne velger og vraker hvilke regler som skal gjelde dem. Det at du ikke anser dem som kristne er vel ikke autoritativt.... Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Det kan dog argumenteres for at Jesus opphevet mange av reglene fra GT Hvordan? Hvor sier han noe som helst imot de gamle reglene? Tvert imot. Matteus 5:17-48 (Det Norsk Bibelselskap 1930) 17 I må ikke tro at jeg er kommet for å opheve loven eller profetene; jeg er ikke kommet for å opheve, men for å opfylle. 18 For sannelig sier jeg eder: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel forgå av loven, før det er skjedd alt sammen. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 (endret) Det kan dog argumenteres for at Jesus opphevet mange av reglene fra GT Jesus Kristus oppfyllte Moseloven ned til minste bokstav, på veiene av de kristne. Derfor er alle kristne fri fra loven. NT > Synden skal ikke herske over dere, for dere står ikke under loven, men under nåden. Hva så? Skal vi synde, fordi vi ikke er under loven, men under nåden? Slett ikke! NT > nå er vi løst fra loven, vi er døde fra det som bandt oss. Derfor tjener vi Gud i et nytt liv i Ånden, og ikke i det gamle, etter bokstaven. NT > Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse da han kom under forbannelse for vår skyld. NT > Si meg, dere som vil være under loven, hører dere ikke på loven? NT > Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast og la dere ikke tvinge inn under slaveåket igjen. Hør hva jeg, Paulus, sier dere:....Dere som vil bli rettferdige ved loven, er skilt fra Kristus; dere er falt ut av nåden. NT > blir dere drevet av Ånden, er dere ikke under loven NT > Kristus Jesus,... Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter. Endret 26. januar 2011 av IHS Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Interessant at Paulus ikke er enig med Jesus. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Interessant at Paulus ikke er enig med Jesus. Første jeg tenkte også, samtlige sitatene er skrevet av en som ikke en gang møtte jesus, hvordan fikk han så mye makt? Hadde han en bedre kobling med gud enn jesus? Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 At Bibelen er en bok med svært mange selvmotsigelser legges det ikke sjul på nei. 1 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 (endret) Det kan dog argumenteres for at Jesus opphevet mange av reglene fra GT Jesus Kristus oppfyllte Moseloven ned til minste bokstav, på veiene av de kristne. Derfor er alle kristne fri fra loven. NT > Synden skal ikke herske over dere, for dere står ikke under loven, men under nåden. Hva så? Skal vi synde, fordi vi ikke er under loven, men under nåden? Slett ikke! NT > nå er vi løst fra loven, vi er døde fra det som bandt oss. Derfor tjener vi Gud i et nytt liv i Ånden, og ikke i det gamle, etter bokstaven. NT > Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse da han kom under forbannelse for vår skyld. NT > Si meg, dere som vil være under loven, hører dere ikke på loven? NT > Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast og la dere ikke tvinge inn under slaveåket igjen. Hør hva jeg, Paulus, sier dere:....Dere som vil bli rettferdige ved loven, er skilt fra Kristus; dere er falt ut av nåden. NT > blir dere drevet av Ånden, er dere ikke under loven NT > Kristus Jesus,... Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter. Interessant at Paulus ikke er enig med Jesus. Interessant at du her plutselig forstår hva Paulus sier. Er det fordi det er så mange sitater som sier det samme ? Endret 26. januar 2011 av IHS Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Det er løgn, i beste fall uvitenhet, å påstå at kristne velger og vraker hvilke regler som skal gjelde dem. Det at du ikke anser dem som kristne er vel ikke autoritativt.... Den må du utdype. Det er løgn, i beste fall uvitenhet, å påstå at kristne velger og vraker hvilke regler som skal gjelde dem. Ja, de må forholde seg til de norske lover som alle andre. På tross av det som står i den store kloke boken.. På tross? Du er veldig forutsigbar, for ditt svar vil antakeligvis være noen bibelsitater fra gamletestamentet der du argumenter feks for at kristne ikke skal bruke klær som er laget av både ull og bomull. Om jeg ikke traff med eksempelet mitt, traff jeg iallefall med poenget ditt, ikke sant? Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 (endret) Det er løgn, i beste fall uvitenhet, å påstå at kristne velger og vraker hvilke regler som skal gjelde dem. Ja, de må forholde seg til de norske lover som alle andre. På tross av det som står i den store kloke boken.. På tross? Du er veldig forutsigbar, for ditt svar vil antakeligvis være noen bibelsitater fra gamletestamentet der du argumenter feks for at kristne ikke skal bruke klær som er laget av både ull og bomull. Om jeg ikke traff med eksempelet mitt, traff jeg iallefall med poenget ditt, ikke sant? Jepp, du traff blink. Alle regler som ikke passer inn i dagens samfunn blir avvist. Selv om det er spesifisert av gud selv at disse skal gjelde for evig tid! Men jeg er selvfølgelig fornøyd med det. Vil bare at dere skal avvise hele dritten Fint å være forutsigbar. Betyr bare at jeg er tydelig! Endret 26. januar 2011 av Tobben70 Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 @Tobben70: har svart på det spørsmålet mange ganger her inne. Blant annet her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1001344&view=findpost&p=16386266 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Det er løgn, i beste fall uvitenhet, å påstå at kristne velger og vraker hvilke regler som skal gjelde dem. Det at du ikke anser dem som kristne er vel ikke autoritativt.... Den må du utdype. Mange sterkt troende kristne gjør seg til dommere over andre som regner seg som kristne gjennom vurdering av om de kan kalles ut i fra hva de kaller mangler ved tro, tanker og levned. Jeg tolket uttalelsen din i den retning at de som kaller seg kristne og som er "selektive" i forhold til hvilke påbud og forbud de skal følge ikke er kristne ut i fra din oppfatning. Beklager hvis jeg tolket forbi deg. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Du tolket nok forbi meg ja Det er ikke min oppgave å skille kristne fra kjetterske. Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 @Tobben70: har svart på det spørsmålet mange ganger her inne. Blant annet her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1001344&view=findpost&p=16386266 Joda, men kan jo ikke la deg stå motsagt i en diskusjon likevel. Noen kunne jo tro du har rett... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå