Tandberg Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Hei Jeg sliter nok en gang med et samba problem på min Ubuntu server. Jeg har stilt litt på smb.conf smb.conf output: http://pastebin.com/pYCEgECh Det som er problemet er at jeg ikke får nok rettigheter når jeg går inn på sambaen fra macen min. Da får jeg nemmelig bare drwx------ rettigheter. testparm sier: http://pastebin.com/GUCEisja Noen som vet hva jeg har gjort feil? Eventuelt hva jeg kan gjøre så jeg får drwxrwxrwx på filene når jeg mounter serveren? Takker for svar! Lenke til kommentar
raysv Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 [makkverk] comment = Public Folder path = /home/public public = yes writable = yes create mask = 0777 directory mask = 0777 force user = nobody force group = nogroup Burde funke bra Lenke til kommentar
Tandberg Skrevet 26. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2011 [makkverk] comment = Public Folder path = /home/public public = yes writable = yes create mask = 0777 directory mask = 0777 force user = nobody force group = nogroup Burde funke bra [makkverk] comment = hubmateriale writable = yes path = /home/makkverk/Nedlastinger/torrent/makkverk valid users = makkverk public = yes create mask = 0777 directory mask = 0777 force user = nobody force group = nogroup Slik har jeg det nå. Blir det samme. 0700 på alle ting. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 (endret) Har testet å installere pakken system-config-samba sudo apt-get install system-config-samba og bruke det grafiske grensesnittet, for så å sette skrive og lese rettigheter på ønsket bruker? Har skrevet litt om det her tidligere. Ellers så ser det ene share mitt i smb.conf slik ut (Fedora 14) [Crowly] path = /home/Crowly read only = no browseable = yes valid users = Crowly Da får jeg 744 filer. Endret til [Crowly] path = /home/Crowly read only = no browseable = yes valid users = Crowly writable = yes create mask = 0777 directory mask = 0777 og restartet samba servicen, da fikk jeg 766 filer. Edit: Ett raskt søk på samba share 777 (fant http://www.planetmy.com/blog/how-to-create-full-right-permission-on-samba-share-files-and-folders/) og jeg la til force create mode = 0777 [Crowly] path = /home/Crowly read only = no browseable = yes valid users = Crowly writable = yes create mask = 0777 directory mask = 0777 force create mode = 0777 Da får jeg 777 filer Endret 26. januar 2011 av Crowly Lenke til kommentar
Tandberg Skrevet 27. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2011 (endret) Det må da være noe jeg gjør alvorlig feil. Det blir uendret her. smb.conf fila: http://pastebin.com/BLkbSSJW Er det ingen andre filer inni bildet da? Får fortsatt 0700 på alt av filer og mapper EDIT: kan det hende en annen versjon av samba ødelegger eller noe? hvordan sjekker jeg det eventuelt? Endret 27. januar 2011 av Tandberg Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Eventuelt hva jeg kan gjøre så jeg får drwxrwxrwx på filene når jeg mounter serveren? Innstillingene med samba som nevnt over er når du oppretter filer på serveren fra ett annet sted. Vil tro at dette har med hvordan du mounter fra mac'en. På linux så blir dette konfigurert i /etc/fstab, har null kunnskap om mac så der må andre svare, eller tråden flyttes til mac delen av forumet. Lenke til kommentar
Tandberg Skrevet 28. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2011 (endret) Eventuelt hva jeg kan gjøre så jeg får drwxrwxrwx på filene når jeg mounter serveren? Innstillingene med samba som nevnt over er når du oppretter filer på serveren fra ett annet sted. Vil tro at dette har med hvordan du mounter fra mac'en. På linux så blir dette konfigurert i /etc/fstab, har null kunnskap om mac så der må andre svare, eller tråden flyttes til mac delen av forumet. hm.. der gikk det opp et lys. når jeg drar over ei fil fra macen til sambaserveren så blir det jo 777 på filene på linuxmaskina. Det er vell og bra det, men det jeg er ute etter er jo egentlig det motsatte. om du skjønner? Altså få 777 rettigheter på filene jeg mounter FRA linuxmaskina Endret 28. januar 2011 av Tandberg Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 (endret) Skal du gjøre en delt mappe på mac tilgjengelig på linux? Og så få ønsket rettighet på filene på mac'en? Da er det fstab du må ta en titt på, her er ett eksempel på ett delt nettverk mappe i mitt oppsett //192.168.2.101/film /home/Crowly/Film cifs uid=Crowly,credentials=/etc/samba/winxp,users,noexec,iocharset=utf8,file_mode=0775,dir_mode=0775 0 0 //ip_til_mac/delt_mappe /mount/plassering/linux filsystem username=aaaaaaa,password=bbbbbb,users,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777 0 0 sett da file_mode og dir_mode til ønsket rettighet /etc/samba/winxp fila ser slik ut (den kan legges ett annet sted, eller username og password kan oppgis i fstab) username=xxxxxx password=yyyyyy For mer om fstab så finnes det en del poster her på forumet, og enda flere ute på nettet Hvis ikke dette gir ønsket resultat, så må du nok grave litt i oppsette på mac'en. Endret 28. januar 2011 av Crowly Lenke til kommentar
Tandberg Skrevet 28. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2011 Neineinei.. Tingen er: jeg skal ha ei mappe fra linuxmaskina tilgjendelig på macen min med fulle rettigheter. Det jeg meste ista var at når jeg kopierer ei fil fra macen til linuxmaskina, så får jeg 777 rettigheter på fila på linuxmaskina. Jeg får nå bare 700 rettigheter på linuxmaskina FRA macen. det skulle jeg ønske ble 777. Skjønner? Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Så vidt jeg har skjønt så vil ikke samba endre rettighetene på filene som allerede er opprettet. Da kommer det an på hvilket program som oppretter filene, og endringer må nok gjøres der. Eller så må du som nevnt over bruke chmod for å manuelt endre rettighetene, evt lage en cron jobb som kjører chmod 777 * på ønsket mappe ved jevne mellomrom. Lenke til kommentar
Tandberg Skrevet 28. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2011 Så vidt jeg har skjønt så vil ikke samba endre rettighetene på filene som allerede er opprettet. Da kommer det an på hvilket program som oppretter filene, og endringer må nok gjøres der. Eller så må du som nevnt over bruke chmod for å manuelt endre rettighetene, evt lage en cron jobb som kjører chmod 777 * på ønsket mappe ved jevne mellomrom. Det høres bra ut! "debian-transmission" eier filene, så det kan vel ha noe med saken og gjøre. hvordan lager en en slik cron da? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 https://wiki.archlinux.org/index.php/Cron Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Har kun satt opp cron jobber via webmin, og da kun for å kjøre php skript til gitte tidspunkt. Webmin sitt grensesnitt syntes jeg var enkelt og oversiktlig til mitt behov. Lenke til kommentar
Tandberg Skrevet 28. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2011 https://wiki.archlinux.org/index.php/Cron Tror jeg har fått satt opp en nå: http://pastebin.com/1BQ3auTT Men det skjer jo ingenting? Lenke til kommentar
HawP Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Evt. så kan du bruke Posix ACL på katalogen Transmission lagrer filene i. Setter du da opp default ACL på katalogen slik at f.eks. gruppa "users" har rwx så vil alle brukere i den gruppa ha fulle rettigheter uansett hva slags rettigheter som settes av Transmission... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå