Gå til innhold

Samba på ubuntu

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg sliter nok en gang med et samba problem på min Ubuntu server. Jeg har stilt litt på smb.conf

smb.conf output:

http://pastebin.com/pYCEgECh

Det som er problemet er at jeg ikke får nok rettigheter når jeg går inn på sambaen fra macen min. Da får jeg nemmelig bare drwx------ rettigheter.

testparm sier:

http://pastebin.com/GUCEisja

Noen som vet hva jeg har gjort feil? Eventuelt hva jeg kan gjøre så jeg får drwxrwxrwx på filene når jeg mounter serveren?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[makkverk]

comment = Public Folder

path = /home/public

public = yes

writable = yes

create mask = 0777

directory mask = 0777

force user = nobody

force group = nogroup

Burde funke bra :)

[makkverk]

comment = hubmateriale

writable = yes

path = /home/makkverk/Nedlastinger/torrent/makkverk

valid users = makkverk

public = yes

create mask = 0777

directory mask = 0777

force user = nobody

force group = nogroup

Slik har jeg det nå. Blir det samme. 0700 på alle ting.

Lenke til kommentar

Har testet å installere pakken system-config-samba

sudo apt-get install system-config-samba

og bruke det grafiske grensesnittet, for så å sette skrive og lese rettigheter på ønsket bruker? Har skrevet litt om det her tidligere.

Ellers så ser det ene share mitt i smb.conf slik ut (Fedora 14)

[Crowly]
path = /home/Crowly
read only = no
browseable = yes
valid users = Crowly

Da får jeg 744 filer.

Endret til

[Crowly]
path = /home/Crowly
read only = no
browseable = yes
valid users = Crowly
writable = yes
create mask = 0777 
directory mask = 0777

og restartet samba servicen, da fikk jeg 766 filer.

Edit: Ett raskt søk på samba share 777 (fant http://www.planetmy.com/blog/how-to-create-full-right-permission-on-samba-share-files-and-folders/) og jeg la til force create mode = 0777

[Crowly]
path = /home/Crowly
read only = no
browseable = yes
valid users = Crowly
writable = yes
create mask = 0777 
directory mask = 0777
force create mode = 0777

Da får jeg 777 filer

Endret av Crowly
Lenke til kommentar
Eventuelt hva jeg kan gjøre så jeg får drwxrwxrwx på filene når jeg mounter serveren?

Innstillingene med samba som nevnt over er når du oppretter filer på serveren fra ett annet sted.

Vil tro at dette har med hvordan du mounter fra mac'en. På linux så blir dette konfigurert i /etc/fstab, har null kunnskap om mac så der må andre svare, eller tråden flyttes til mac delen av forumet.

Lenke til kommentar
Eventuelt hva jeg kan gjøre så jeg får drwxrwxrwx på filene når jeg mounter serveren?

Innstillingene med samba som nevnt over er når du oppretter filer på serveren fra ett annet sted.

Vil tro at dette har med hvordan du mounter fra mac'en. På linux så blir dette konfigurert i /etc/fstab, har null kunnskap om mac så der må andre svare, eller tråden flyttes til mac delen av forumet.

hm.. der gikk det opp et lys. når jeg drar over ei fil fra macen til sambaserveren så blir det jo 777 på filene på linuxmaskina. Det er vell og bra det, men det jeg er ute etter er jo egentlig det motsatte. om du skjønner? Altså få 777 rettigheter på filene jeg mounter FRA linuxmaskina

Endret av Tandberg
Lenke til kommentar

Skal du gjøre en delt mappe på mac tilgjengelig på linux? Og så få ønsket rettighet på filene på mac'en? Da er det fstab du må ta en titt på, her er ett eksempel på ett delt nettverk mappe i mitt oppsett

//192.168.2.101/film 		/home/Crowly/Film 		cifs	uid=Crowly,credentials=/etc/samba/winxp,users,noexec,iocharset=utf8,file_mode=0775,dir_mode=0775	 0 0

//ip_til_mac/delt_mappe  	/mount/plassering/linux		filsystem	username=aaaaaaa,password=bbbbbb,users,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777	 0 0

sett da file_mode og dir_mode til ønsket rettighet

/etc/samba/winxp fila ser slik ut (den kan legges ett annet sted, eller username og password kan oppgis i fstab)

username=xxxxxx
password=yyyyyy

For mer om fstab så finnes det en del poster her på forumet, og enda flere ute på nettet ;)

Hvis ikke dette gir ønsket resultat, så må du nok grave litt i oppsette på mac'en.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Neineinei..

Tingen er: jeg skal ha ei mappe fra linuxmaskina tilgjendelig på macen min med fulle rettigheter. Det jeg meste ista var at når jeg kopierer ei fil fra macen til linuxmaskina, så får jeg 777 rettigheter på fila på linuxmaskina.

Jeg får nå bare 700 rettigheter på linuxmaskina FRA macen. det skulle jeg ønske ble 777. Skjønner?

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har skjønt så vil ikke samba endre rettighetene på filene som allerede er opprettet. Da kommer det an på hvilket program som oppretter filene, og endringer må nok gjøres der. Eller så må du som nevnt over bruke chmod for å manuelt endre rettighetene, evt lage en cron jobb som kjører chmod 777 * på ønsket mappe ved jevne mellomrom.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har skjønt så vil ikke samba endre rettighetene på filene som allerede er opprettet. Da kommer det an på hvilket program som oppretter filene, og endringer må nok gjøres der. Eller så må du som nevnt over bruke chmod for å manuelt endre rettighetene, evt lage en cron jobb som kjører chmod 777 * på ønsket mappe ved jevne mellomrom.

Det høres bra ut! "debian-transmission" eier filene, så det kan vel ha noe med saken og gjøre. hvordan lager en en slik cron da?

Lenke til kommentar

Evt. så kan du bruke Posix ACL på katalogen Transmission lagrer filene i. Setter du da opp default ACL på katalogen slik at f.eks. gruppa "users" har rwx så vil alle brukere i den gruppa ha fulle rettigheter uansett hva slags rettigheter som settes av Transmission...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...