Gå til innhold

Spørsmål vedr kjøp av server.

Bleenda

Anbefalte innlegg

Jess, da vurderer jeg å bygge en fil lagring-server i istedenfor å kjøpe en NAS. Jeg er ute etter et kabinett som støtter ATX formfaktoren da jeg verken vet hvor jeg kan kjøpe E-atx hovedkort / serverhardware. Og fordi jeg allerede har liggende ganske så bra desktop hardware.

Jeg har sett meg ut dette rack kabinettet. (Smuud sant?)

Og dennestrømforsyningen.

Jeg har ikke behov for redundant strømforsyning dette er hobby basert. Så jeg ser ikke helt behovet, dessuten kommer jeg aldri til å legge opp to kurser inn på rommet allikevel.

Spørsmålet mitt er da som følger, i følge spesifikasjoner passer ATX formfaktoren, men jeg ser for meg at jeg vil trenge en slags "riser" for å bruke PCI slottene, i tillegg trenger jeg vel en RAID kontroller? Noen som har et forslag? Skal ha 4 1TB eller 2TB disker i front i starten, men dette vil jo bli utvidet til 8 senere.

Et siste spørsmål er, hvor kjøper du egentlig server hardware? Finner ingenting vetigt.. er det ingen som kjøper sånt? Bare ferdiglaget det går i?

Endret av iNzzain
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå revurdert litt og kommet fram til følgende setup :

Kabinett - Travla TE-1160 1U Rackmount Mini-ITX Case with 4x Removable SATA

Hovedkort - Jetway JNC92-330 Dual Core Atom

Med 3x Gb LAN PORT expansion.

Minne - 2GB DDR2 800 ULP DIMM for Atom and Socket 775 Boards

Raid kontroller - Trenger hjelp til å finne en.

Harddisker- Samsung SpinPoint F4EG 2TB

Hva tror dere om denne setupen? Jeg trenger et raid kort som støtter S-ata harddisker, har lyst og kjøre på med 2x 2TB i første omgang, her vil jeg at disk 1 skal være speilet med disk 2. Altså RAID 1. Så jeg trenger en kontroller som støtter dette.

Endret av iNzzain
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...