NeEeO Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Hei, går i 9.klasse, men det er en ting jeg ikke skjønner..Når vi skal konstruer Trekanter, firkanter ..osv må vi av og til i oppgaven lage en midt normal(ja, jeg vet hva en midtnormal er, midten..) Men hvordan vet jeg at jeg må lage en midt normal? Hjelp pls. Lenke til kommentar
Abnormaxie Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 (endret) Jeg skjønner ikke hva du spør etter en gang. Når du trenger midten på en linje for å konstruere videre, lager man midtnormal. Edit: Evt. da en linje som går igjennom midten. Endret 25. januar 2011 av SuperadreMalin Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 26. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2011 Jeg skjønner ikke hva du spør etter en gang. Når du trenger midten på en linje for å konstruere videre, lager man midtnormal. Edit: Evt. da en linje som går igjennom midten. Hvordan vet jeg at jeg trenger å konstruere midtnormalen i en konstruksjon Lenke til kommentar
Hank Moody Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 En midtnormal er en linje som deler et linjestykke i to like store deler. Vi har allerede lært å konstruere 90° vinkler. Metoden er stort sett den samme: Vi har linjestykket AB. Sett passerspissen i A og slå en bue. Det er viktig at buen strekker seg over midten av linjestykket slik at vi får de to punktene vi trenger for å kunne trekke normalen. Vi flytter så passerspissen til B og gjør det samme, med samme åpning på passeren. Vi har nå to punkter, et over og ett under linjen l, og kan trekke normalen m. Alle punkter på normalen m ligger like langt fra punktene A og B. m står normalt på l. Kilde: http://www.matematikk.net/emne/konstruksjon.php Google er din venn Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 26. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2011 Nei, nei. Det forstår jeg. Men jeg vet ikke når jeg skal bruke det, f.ek når du skal konstruere no, så kan det hende av og til at vi trenger å lage en normal. Men hvordan vet jeg at vi må lage en midt normal når vi konstruerer Lenke til kommentar
Hank Moody Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Hei du, sorry for min uoppmerksomhet Midtnormal brukes stort sett når du skal finne et punkt mellom to punkter(a og b f eks). Dette gjøres som oftest de gangene du skal konstruere en firkant. Men har du ikke en lærer som kan hjelpe deg? Dette er jo tross alt et ganske basic spørsmål som sikkert flere i klassen også lurer p. Litt vanskelig å hjelpe deg når du ikke har en eksakt oppgave å vise til. Lykke til videre! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå