Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Solbriller med styrke - ikke helt den rette styrken - hjelper det?

nomore

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal straks begynne med briller og samtidig som det nå er vår er eg på jakt etter nye Oakley solbriller. I den sammenhengen vurderer eg å få solbriller med styrke. Problemet er at Oakley ikke lager linser med den styrken eg trenger. Det eg trenger er +3 og +1.25, mens Oakley leverer maks +2. Vil det allikevel være bedre med styrke, selv om det er feil, enn uten?

Solbrillene eg ser på koster ca 2k, med styrke kommer de rett over 5k. Og mellomlegget er eg villig til å betale, dersom det ikke virker mot sin hensikt. Alternativet er solbriller uten styrke.

I tillegg er det polariserte linser, om det har noen betydning :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

et av Oakley-parene mine har styrke og jeg er utrolig fornøyd med de. nå har jeg ikke mer enn -1 så jeg møtte ikke samme problemet som deg da jeg bestilte mine briller.

jeg ser for meg at en optiker eller lignende best kan svare på spørsmålet ditt men jeg stiller meg litt tvilende til hvor konfertabel med å gå rundt med brille med feil styrke.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er jo relativt uproblematisk å få fikset glass med din styrke hos en optiker. Selvfølgelig kan det være vanskelig å matche "orginalglasset" i infatningen 100%; men om man er avhengig av styrke så er det jo et kompromiss man kan vurdere.

Alle de større glassleverandørene har jo greit utvalg i solbrilleglass med forskjellige egenskaper. Polarisering, speil, antirefleksbelegg, ripebestandighet, tykkelse, osv - mye å velge imellom.

Det største praktiske problemet er at brilleglass med styrke er tykkere enn solbrilleglass uten styrke, noe som kan være problematisk på enkelte infatninger; men siden de du ser på tilbys med styrke rett fra Oakley bør ikke det være noe problem.

Har selv flere RayBan-par med både orginale og u-orginale glass med styrke. Et par eksempler med bilder i spoiler:

På disse vises det, og merkes det at glassene har styrke. (Brede glass + mye tyngre enn orginalt) Svart polert glasskant på 2mm vises litt bedre enn den tynne plasten de har orginalt.

Ray_Ban_Tech_RB__4c9b2a261c90c.jpg

På dette paret ble resultatet greit, selv om styrkeglassene fikk en litt annen farge på selve speil-effekten:

0j1lWJFhrph3MTD.jpg

Spør en optiker og du finner fort ut om de solbrillene du ser på egner seg til styrkeglass.

Lenke til kommentar

Pratet med optikeren min om det og han mente det var bedre med styrke enn uten. Ikke det at eg ikke stoler på optikeren min, eg hadde bare håpt på flere vurderinger.

Pr i dag har eg et par RayBans som har sett sine bedre dager, men uten styrke. Skulle eg ikke bli komfortabel med feil styrke så er det vanskelig å selge de videre, men om eg derimot tar uten styrke så har eg solbriller som fungerer uten at eg ser noe bedre enn uten. Det vet eg jo vil gå(i et par år til i det minste).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...