bergetun2 Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Etter aa ha lest mye skryt fra en viss person om SuSE her paa Linux forumet i noen mnder tenkte jeg at jeg maatte proeve denne "fantastiske" distroen. Siden jeg bare har en 512 kbit ADSL linje med 6 GB quota pr mnd fant jeg ut at jeg maatte ut og "kjoepe" distroen for aa teste selv. Jeg selv har veart en hardcore Redhat bruker siden 1995-6 uten aa teste andre distroer noe searlig (iallefall ikke som skrivebords OS), saa jeg har gledet meg lenge til aa faa testet SuSE som skal veare ett veldig bra desktop OS. Installasjon: Installasjonen gikk egentlig bra, det eneste problemet jeg hadde var at USB tastaturet/mus sluttet aa virke halveis i installasjonen, dette skjedde med en Microsoft/Logitec og en 4A mus. Etter jeg fant fram ps2 mus/tastatur og fikk startet installasjonen igjen gikk alt paa skinner og suse var installert paa 10-12 min. installasjon: 5 av 6 Første inntrykk: WOW.. ting gikk raskt, her var det ikke snakk om aa "tenke" foer programmene aapnet, tilogmed OpenOffice som pleier aa ta 15-25 sek fra du har klikket paa iconet til du er klar til aa skrive aapnet seg paa ett blunk. Her var det stor forskjell paa Default Redhat 9.0 installasjon og default SuSE installasjon. SuSE ha mye ros for aa faa X til aa reagere saa raskt. Default SuSE theme er sexy og stilfult, dem har virkelig lagt skikkelig arbeid da dem satt seg ned for aa "tegne" hvordan dem ville ha KDE. Programmer med default installasjon: De fleste programmer som du trenger .. feks Openoffice, gaim, mplayer*, kmail, (konqueror hvorfor dem har valgt konqueror er ikke til aa fatte da den nettleseren suger rumpe.) En ting jeg savnet i SuSe var muligheten til aa browse paa windows nettverket, dette er selvfoelgelig ikke noe problem aa faa fixet men jeg synes at SuSE burde lagt dette inn som default. Det STORE problemet til SuSE er installasjon av programmer, som kjent bruker SuSE rpm systemet til Redhat og det er forsaavidt helt greit, problemet er at det er veldig vanskelig aa finne rpm pakker til SuSE. Foer jeg installerte SuSE trodde jeg at det skulle veare like lett aa finne rpm pakker til suse som til RH, men det viste seg aa veare veldig vanskelig aa finne pakker som ikke er "standard" pakker. For aa ta ett eksempel: mplayer versionen som kom med SuSE hadde ikke mulighet til aa spille av Divx eller xvid (?) saa jeg avinstallerte det og tenkte jeg skulle ut aa finne en rpm pakke for SuSE og installere mplayer paa nytt. Etter mye leiting og testing fram ogtilbake fant jeg omsider en SuSE rpm pakke for mplayer som jeg skulle installere, men selvfoelgelig var mplayer avhengi av noen andre pakker som igjen var avhengi av andre (minner tilbake da RH ikke hadde faatt porta over Debians apt pakke system *groess*) Jeg proevde yast2 online for aa finne pakkene der, uten hell og lykke, jeg proevde aa finne rpm pakker uten hell, saa tilslutt endte jeg opp med aa kompilere de pakkene fra source. Noen vil nok si at aa kompilere fra source er uansett det beste alternativet, og det er jeg forsaavidt enig med naar det kommer til servere. Men siden jeg ville ha dette som desktop OS og ikke som server er det viktig for meg aa kunne installere programmer /pakker uten aa stresse med det, jeg vil alt det skal veare like enkelt som i Windows. Feks, min far eller mor ville aldri ha gidda aa kompilere opp programmene sine selv og dem hadde nok ikke hatt kunnskap til det heller. Men den vanlige-ola-pc-bruker ville nok hatt kunnskap nok til aa starte apt-get eller synaptic til aa installere de programmene han maatte oenske. SuSe var en kjempe bra distro men saa lenge det ikke er andre alternativer enn Yast online og vanlig rpm saa kommer jeg nok aldri til aa bruke SuSE som desktop OS. Tilgjengligheten paa SuSE pakker paa internet er veldig daarlig naar det kommer til "ikke standard" pakker, selvfoelgelig kan du finne suse pakker for de stoerste og mest kjente programmene men ikke alltid.. Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Hei! Det med MPlayer er et kjent problem som jeg har tatt for meg i SuSE guiden :wink: Ellers har YaST2 det aller meste av optimaliserte SuSE pakker (det eneste jeg savnet var fluxbox ) og det store trikset med SuSE er å installere alle programmer via YaST2 Et annet kjent problem er at jre (Java) ikke er med i installasjonen grunnet lisensproblemer, noe som gjør at OpenOffice får dependencyproblemer i installasjonen. Dette kan enten ignoreres (OpenOffice kjører fint uten java) eller fikses lett ved å laste ned Java fra hjemmesiden dems. Det negative med SuSE er at utviklingen foregår "lukket" (ikke forveksle med lukket kode) så de gir ikke ut rpm'er på nett løpende som som Mandrake og RedHat gjør. Dette er ikke et problem så lenge man bruker YaST2 til å installere pakker. YOU fungerer ikke strålende, men det fungerer bra for å oppdatere vikitge pakker som kjerneoppgradering, nvidiadrivere og vikitge sikkerhetsoppgraderinger. Håper SuSE bruker mer tid på denne funksjonen slik at den oppdaterer flere enn de aller vikitgste pakkene. Vil gjerne ha tilbakemeldinger fra dere andre som har prøvd SuSE MarcelSB Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Jeg kjører SuSE nå. Endel dependency-dilldall for å få inn mplayer med codecs, nvidiadriveren og Opera, men ellers gikk det temmelig greit. Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 4 Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Installerte SuSE etter å ha lest guiden din for rundt to ukers tid siden og har frem til da egentlig bare kjørt windows (har hatt installert Red Hat et par ganger, men aldri brukt dem noe særlig)... Har fått det meste til å virke som jeg vil ved hjelp av hw.no forum + google; og er blitt meget glad i linux (om det er rette måten å si det på ) Problemer foreløpig er å finne driver til ATI (virker ikke som 3D er støttet i Linux); å finne en god erstatning for CuteFTP Pro og Dreamweaver; samt å bli vant til linux's "way of doing it" - er altfor fastgrodd i Window's måtene Ting jeg rådigger med linux er det faktum at Opera ser ut til å være raskere; samt at den gjorde med oppmerksom på muligheten til å sette middle-mouse button til å "open links in the background". Ting jeg ikke digger må være det at det er vanskelig å oppgradere noen programmer pga. dependencies - får ikke nyeste XChat (har 2.0.1) pga. den trenger noe som jeg ikke får installert (men er bare pirking, jeg trenger den ikke ) samt at jeg er n00b (nå nettopp fikk jeg ikke utløst CD-ROM'en og forstod ikke hvorfor... til jeg fant ut at den ville ikke ut så lenge et vindu med cd-rom'en stod åpent... *sigh*) Selv om jeg enda bruker windows ser det ut til at jeg går mer og mer over til Linux Lenke til kommentar
jokki Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Nå har jo ati fjerna den nokså lame driverstøtten de HADDE til linux. Jeg prøvde og få inn ati driverene en gang og jeg fikk det ikke til. Ut i fra det jeg har googlet er jeg ikke den eneste. Ati driverene er veldig vanskelige og få til. Har noen en link hvor jeg kan laste ned drivere??? En link til en "How To" hadde heller ikke vært dumt Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Dere må jo få knote med RPM deps for meg hvis dere vil, men det finnes endel elegante løsninger på dette problemet. Trådstarter: Du virker som en erfaren linuxbruker, så til deg vil jeg anbefale Gentoo Linux. Forøvrig har jeg også sansen for Debians apt-get, så Debian er et godt valg også. apt-rpm eller hva det heter fungerer ok, men står milevis tilbake for originalen. Er du lei av RPM problemer, så _bytt_ distribusjon. Alle med interesse for linux, og som ikke er redd for å lære litt om PCen sin, burde prøve Gentoo linux neste gang! Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Nå har jo ati fjerna den nokså lame driverstøtten de HADDE til linux.Jeg prøvde og få inn ati driverene en gang og jeg fikk det ikke til. Ut i fra det jeg har googlet er jeg ikke den eneste. Ati driverene er veldig vanskelige og få til. Har noen en link hvor jeg kan laste ned drivere??? En link til en "How To" hadde heller ikke vært dumt Det har noe med at XFree86-teamet var så trege i responsen når det gjelder ATI, så de gadd ikke lage drivere til XFree86 lenger... Lenke til kommentar
bergetun2 Skrevet 7. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2003 Liten oppdatering til min testing av SuSE. Etter at jeg fikk installert apt-get for SuSE saa kan jeg ikke finne noe negativt om SuSE siden pakke systemet var det eneste jeg kunne klage paa. Etter min mening er SuSE er det perfekte arbeids OS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå