Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan få bedre hukommelse? Sliter jævlig på skolen [5er elever, hjelp!]


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

I matte så er det en ting som gjelder. Det er ikke å lære hva man skal gjøre, men å forstå hvorfor man skal gjøre det. ;)

 

.F.eks i matte

 

TS sier aldri det bare gjelder matte. Kan godt være det er det, men blir ikke spesifisert.

 

(iallefall ikke som jeg har sett)

Han sier i det første avsnittet att han ikke husker hva han har lært i matte, og jeg kommer med ett tips om att det er forskjell på å lære hva man skal gjøre, og å forstå hvorfor man skal gjøre det. Jeg har aldri sagt att det kun gjelder matte, og han har aldri sagt att det kun gjelder matte. Så hvorfor i alle dager gidder du å komme med kommentarer som det der? Lite å gjøre på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I matte så er det en ting som gjelder. Det er ikke å lære hva man skal gjøre, men å forstå hvorfor man skal gjøre det. ;)

 

.F.eks i matte

 

TS sier aldri det bare gjelder matte. Kan godt være det er det, men blir ikke spesifisert.

 

(iallefall ikke som jeg har sett)

Han sier i det første avsnittet att han ikke husker hva han har lært i matte, og jeg kommer med ett tips om att det er forskjell på å lære hva man skal gjøre, og å forstå hvorfor man skal gjøre det. Jeg har aldri sagt att det kun gjelder matte, og han har aldri sagt att det kun gjelder matte. Så hvorfor i alle dager gidder du å komme med kommentarer som det der? Lite å gjøre på?

 

:cool:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter 17 år på skolebenken har jeg gjort meg en rekke observasjoner med tanke på studieteknikk, de fungerer for meg, men er ikke sikkert de fungerer for andre:

- Matte er et forståelsefag, ikke puggefag. Prøv og forstå ting, dette vil hjelpe deg utrolig mye når du tar matte i slutten av vgs eller på universitetet. Noen har problemer med matte pga av fysiske forskjeller i hjernen (jeg sliter med språk f.eks), men ingenting er umulig! Bare bruk tiden, og ingenting er bedre enn hvis du får hjelp av en hjelpsom, flinkere, elev eller lærer.

- Jo flere måter du anvender stoffet, jo bedre husker du det! Ta notater, les, snakk høyt om stoffet (for deg selv eller for andre), bruk flere bøker som omhandler samme stoff, bruk internett osv.

- Når du jobber, jobber du, ingen forstyrelser! Unngå musikk, folk som vil prate osv. Bibloteket er fint i så måte.

- Ta pauser! minst 1 gang hver andre time

- Prøv og se igjennom pensum før en time starter, da får du utrolig mye mer ut av timen!

- Når du starter på en bok gjør følgende:

-> Se på innholdsfortegnelsen, still spørsmål om hva du forventer å lære, hvilke fagfelt stoffet omhandler, ser noe spesielt vanskelig ut?

-> Bla igjennom hele boken, se fort over uthevete titler, figurer og bilder (ikke les noe detaljert!)

-> Før hvert kapittel, les oppsummering, og still samme spørsmål som før du starter på en bok

- Sist men ikke minst, læring er en modningssak! Jo eldre du blir, jo lettere er det å forstå ting, fordi du lettere ser sammenhenger. Ikke gi opp ;)

 

(for sakens skyld så kan jeg nevne utdannelsen min: grunnskole + VGS + realfag, 1 år matte på NTNU, 1 år på idrettshøyskolen, 2 år medisin (nåværende utdanning))

Lenke til kommentar

Jeg har blitt beskyldt for å ha et par ekstra hjerneceller å gå på, så du får ta mine råd med en klype salt. Likefullt gikk jeg ut med høyeste snittet på ungdomsskolen min, så her kommer noen tips:

 

- Gjør alle leksene i alle fag selv om du må bruke noen timer i uka.

- Sats på norskfaget. Kan du formulere deg godt får du veldig mye gratis i alle de teoretiske fagene.

- Oppfør deg skikkelig. Virk engasjert. I motsetning til hva lærerene måtte si er det ofte et godt forhold til studenten som skiller toppkarakterene.

- Forståelse er alltid best, ikke bare i matematikk. Så snart du har fått forståelse er det lettere å holde på kunnskapen. Høres sikkert litt vagt ut, men det er stort sett den eneste teknikken jeg har prøvd å holde på.

- Ikke legg deg senere enn rundt 12 på hverdager.

 

Til sist noen råd for spesifikke fag:

- Såfremt du har selvkontroll nok til å ikke la det gå ut over resten av livet ditt hjelper et MMORPG veldig godt på engelsken.

- Litt generell trening utenom skoletiden hjelper veldig godt på prestasjoner i gym. Har du tid er ikke et par timer på treningssenter og en løpetur i uka noen dum ide.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...