Gå til innhold

Siste 10 besøkende - enkleste måten?

Anbefalte innlegg

Heeei. Jeg er på utkikk etter litt veiledning på hvordan jeg kan sette opp et siste besøkende script på siden min. Det jeg sliter med er hvordan jeg skal utføre sjekk opp mot database at den ikke legger inn detaljer for hver gang man oppdaterer siden.

Ønsker å hente ut 10 siste besøkende fra tabell. Men dette ved å kun printe ut 10 forskjellige navn/IP, og ikke siste 10 utfra ID. Håper noen kan sette meg på veg her, for at jeg kan få printet ut 10 siste (altså da 10 siste forskjellige brukere)...

Takk, håper dere skjønner problemet her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være verdt å merke seg at det å skille besøkende på IP-adresse kan være misvisende i enkelte sammenhenger. Flere personer kan ha samme IP-adresse dersom de sitter inne på et lokalnettverk som står bak en NAT-router. Enkelte skoler gjør dette, og det er helt vanlig blant privatpersoner som har flere PC'er koblet til internett hjemme.

Dette vil neppe ha betydning i veldig mange tilfeller, så det er jo selvsagt opp til deg selv om du vil bry deg om det. Dersom du ønsker denne lille ekstra nøyaktigheten, bør du sette opp en session for hver besøkende, og lagre session-ID i databasen i stedet for (eller i tillegg til) IP-adressen. Sessions er godt dokumentert i PHP-manualen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...