Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Kreasjonisme og intelligent design

Anbefalte innlegg

Vel, for å svare på det siste spørsmålet:

Takket være vitenskapen og mangel på gudstro, så lever eg ikkje i konstant frykt for ein guddommeleg skapning som er i stand til å dømme meg etter døden, for kva eg har gjort, eller kva eg har tenkt.

Eg lever mitt liv til det fulle, vel vitande om at det er det einaste livet eg har.

Etter at eg blei fullstendig overbevist om at det ikkje er nokon gud der ute, så har eg ikkje sett på døden som noko å frykte. Det er simpelten terminering av min bevisstheit, og like lite som eg hugsar noko frå dei milliardane av år eg ikkje var født, så vil eg heller ikkje ha nokon minner frå den evigheita eg ikkje eksisterer.

Meininga i mitt liv er mi eiga, ingen guds og ja, eg er svært lukkeleg :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IHS:

Finner det litt vanskelig å tro deg, når du åpner med "Den som tror på meg, tror ikke på meg", som bryter med kontradiksjonsprinsippet (¬(P ∨ ¬P)).

Men hey, kan ikke være enige om alt. :)

Nei, men takk for at du leste ordene :)

Joh 6:53 De ordene jeg har talt til dere, er ånd og liv!

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Jeg vil dø uten å ha kastet bort mesteparten av livet mitt på oppspinn, i tillegg vil jeg ikke ha tvunget andre mennesker inn i et slikt tankefengsel. Forhåpentligvis vil jeg isteden ha klart å redde mange ut av disse undertrykkende tankene, slik at de også får leve friere liv.

Friere liv? :roll:

Hva er det du tillater deg i ditt liv, som jeg ikke gjør, og som påvirker ditt og andres liv i en positiv retning?

For all del, de som klarer å leve lykkelige med sin tro, de kan godt gjøre det. Men det er hvordan de retter den troen mot andre som plager meg.

Se på innlegget mitt da. Dette er i min situasjon det verst tenkelige tilfellet. Alt jeg har trodd på er svada! Se for deg hvor lang listen blir om kun små deler av min tro er sann.

Hva er galt med å dele ut sukker-piller, om troen på at de virker gir en reel virkning?

Lenke til kommentar

Friere liv? :roll:

Hva er det du tillater deg i ditt liv, som jeg ikke gjør, og som påvirker ditt og andres liv i en positiv retning?

Åpenbart det å ikke tro at det finnes noe så ondskapsfullt som den guden som blir beskrevet i Bibelen. Det å ikke frykte døden. Og det å vite at vi som lever her på planeten har all makt og alt ansvar. I tillegg til at vitenskap faktisk virker, det å kunne stole på det vi finner ut av, og ikke være bekymret over at det strider med gammel overtro.

Se på innlegget mitt da. Dette er i min situasjon det verst tenkelige tilfellet. Alt jeg har trodd på er svada! Se for deg hvor lang listen blir om kun små deler av min tro er sann.

Hva er galt med å dele ut sukker-piller, om troen på at de virker gir en reel virkning?

Problemet er når det skaper frykt, når det hindrer folk i å tenke selv, og når vi har så mange som vi har og har hatt som ønsker å brukte overtro til å forsvare uhyrlige og undertrykkende handlinger. Religion er en kilde til ondskap langt mer enn det er en kilde til godhet.

Lenke til kommentar

Og det å vite at vi som lever her på planeten har all makt og alt ansvar.

Jeg har problemer med å se hvorfor dette er positivt.

Problemet er når det skaper frykt

"For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv."

Om du tror, har du ikke noe å frykte.

Endret av Annonymous
Lenke til kommentar

For å ta diskusjonen i en litt annen retning:

Dere som finner hele sannheten i vitenskapen og big bang, og forkaster at det finnes noe mer enn det vi kan forklare og forstå oss på: blir dere mer lykkelig av dette?

Hvor finner dere meningen med livet?

Om jeg dør etter et langt liv i kristen tro - og det skulle vise seg at ingenting av det jeg har trodd på stemmer - er dette hva jeg har oppnådd:

• Jeg har levd lykkelig et liv som jeg finner mening i
  • Jeg har hatt et forbilde som sier at jeg skal være god mot menneskene rundt meg
  • Følt trygghet i vanskelige situasjoner på at noen har omsorg for meg og vil hjelpe meg opp igjen
  • Levd et liv i sunne verdier som sier at det finnes viktigere ting i livet enn å drikke seg dritings hver helg
  • Levd i fellesskap med hyggelige, imøtekommende, inkluderende mennesker
  • Dødd lykkelig i troen på at det finnes noe mer

Om det så skulle vise seg at jeg har levd på en løgn, ser jeg likevel på dette som et relativt OK liv. Hvordan ser deres liste ut?

Benekter du etterprøvbare bevis? Nei

Du tar din tro som en tro, og ikke en absolutt sannhet som du skal drepe resten av kjetterne med? Antar det blir ja her.

Vi har ikke noe i mot deg, fordi du har tro.

Vi har noe imot Kreasjonistene og IHS fordi de benekter den verden vi lever i, det handler ikke om tro, det handler om evnene til å ikke se på verden som den er.

Lenke til kommentar
Problemet er når det skaper frykt

"For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv."

Det sa inkvisisjonen også, og husker noen hvordan det gikk?

Eller hva med nesten et helt årtusen som gikk tapt fordi noen fant på å begrave all kunnskap. De hadde brent alt godt gammelt gresk også hadde det ikke vært for Maureene.

Selv om rett før det gikk til helvete så sa en vis inflytelsesrik mann at fornuften måtte til for å nyte troen, men neida, det gikk rett vest....

Det handler ikke om tro, men det handler om tro.

Lenke til kommentar

Problemet er når du skal overtale alle andre til å spise sukker-piller, fordi pillene virker bedre jo fler som spiser dem.

Konflikter får man når sukker-pille-entusiastene sier at det er feil å spise sukker-piller av annet merke. Konflikter får man når det blir forbudt å ikke spise sukker-piller. Når homofile ikke får spise sukker-piller. Når de som spiser sukker-piller får fordeler som andre ikke får. Slikt blir det uungåelig krig av.

Så kan du jo spør deg selv, er det så galt med sukker-piller?

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

At vi ikke er maktesløse, at det ikke er en guddommelig plan som styrer alt som skjer i verden, at vi faktisk kan gjøre noe. Det finner jeg befriende.

Skal vi gå etter Bibelen, så er Guds ondskap klar.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1291809&st=0&p=16809009entry16809009

Om du klarer å ha en tro som bringer fram lykke, så er det bra for deg. Problemet er at så lenge vi omhandler kristendom eller de fleste av de store religionene, så ligger det mye sært eller ondt i kjernen til disse.

For øvrig ser jeg ingen spesiell godhet i kristendom. De få gode ordene fra Jesus bør være ganske opplagte for de fleste som vet hva det innebærer å være god. Mens Jesus trodde at sykdommer var forårsaket av onde ånder. I dag behandler vi sykdom helt uten å ta hensyn til overnaturlige elementer.

Lenke til kommentar

.. og det sier teroristene og.

Jeg har ikke forsvart det mennesker har gjort og gjør "i Guds navn"

Du forsvarer det å slutte å tenke selv fordi det føles godt med fantasier. Veien er kanskje lang fra det å ikke tenke selv til å begå uhyggelige handlinger, men det hjelper ikke å si at man skal være fornøyd med fantasi.
Lenke til kommentar

Vi har noe imot Kreasjonistene og IHS fordi de benekter den verden vi lever i, det handler ikke om tro, det handler om evnene til å ikke se på verden som den er.

.. og på hva er egentlig vitsen med å bruke tid på dette?

Koser du deg med å gå rundt å fortelle barn at julenissen ikke finnes?

Det handler om å kose seg med at de ikke ser verden. De leve i en drømmeverden, og de nekter å i det heletatt se emperiet som er samlet mot deres illusioner.

Litt som å være sinnsyk, forskjellen er at du er helt frisk i hodet men nekter å se eller bruke øyene.

Vi kunne jo spurt hvorfor f.eks gravitasjon fungerer :p De ville sette seg selv i halsen, og de ville ha skreket "JESUS! JESUS!" uten å fått noe svar.

Barn innser temmelig raskt julenissen ikke finnes, og på en annen side så har vi kultur på at de skal tro litt. Tradisjonen dør jo temmelig godt ut da, så pytt pytt så lenge det varer.

Men tilbake til hva du sier: Vis jeg møter en mann i 20-årene som fortsatt tror på julenissen i stede for å nye høytiden for hva den er blitt, så skal jeg nok le litt, men jeg vil la være fordi jeg føler for det.

Lenke til kommentar

Og det å vite at vi som lever her på planeten har all makt og alt ansvar.

Om dommedag er rett rundt hjørnet, hvorfor skal vi gidde å bry oss om jorden?

1: Alle kommer jo til himmelen uansett, og

2: hvis planeten skal jo forgå snart uansett, så det er ikke vits i å spare på noe som helst.

Derimot om vi er var på at ingen passer på oss og at vi kun har en jord, blir vi nok flinkere til å passe på den kloden vi har ansvar for. Bare mine 0.02$

Lenke til kommentar

.. og på hva er egentlig vitsen med å bruke tid på dette?

Koser du deg med å gå rundt å fortelle barn at julenissen ikke finnes?

Vel, når du passerer 40 er det greit at noen forteller deg at han ikke fins.

Hvor lenge syns du det er greit å leve i en fantasiverden, reklamere/forkynne for den, og forteller at alle som ikke tror på den samme fantasien skal brenne i helvete.

Lenke til kommentar

Jeg synes hvertfall det er lettere å tro at Gud skapte verden, enn at hele universet bare oppstod av et stort smell fra ingenting. Ikke det at jeg vet hvor Gud kom fra, men et eller annet må jo ha startet det hele. Så får vi tro hva vi vil om det.

Er mye derfor jeg er kristen, og fordi jeg synes Bibelen og Gud er det eneste som gir verden mening, og kan forklare hvor vi kommer fra, hvorfor verden er blitt sånn, og hva som er løsningen. (dette er litt offtopic her, så bare send meg melding(eller start ny diskusjon) de som evt vil spinne vider på dette)

Dette er noe jeg kan respektere, men ikke tro på selv. Fordi Gud forklarer overhodet ingenting. Det blir altfor simpelt at noe/noen har skapt alt. Da er det langt mer logisk med forklaringen av liv oppstod ved kjemiske forbindelser som igjen utviklet seg sakte men sikkert over millarder av år. Hvordan universert oppstod blir en helt annen sak. Det har ikke så mye med hvordan liv oppstod eller hvordan livet utviklet seg etter at det allerede hadde oppstått.

Lenke til kommentar

Tror det de fleste har å utsette på big bang er at det strider mot kausalitet. Alt vi opplever i universet har en årsak, og årsak fører til en effekt. Dermed kan det oppleves som veldig rart å forestille seg at en kosmisk inflasjon oppsto uten at man nødvendigvis kjenner til årsaken.

De som faktisk undrer seg over dette spørsmålet, og som ikke føler behovet for å slenge inn en skaper i ligningen, tror jeg kan ha nytte av å få med seg denne dokumentaren:

BBC Horizon - what happened before the big bang? (eztv link)

Sir Roger Penrose, Andrei Linde, Neil Turok, Laura Mersini-Houghton, Param Singh og flere andre fysikere i verdensklasse presenterer sine teorier for hva de tror kan ha skjedd før Big Bang.

Uansett er dette sikkert litt off-topic, for selv om vitenskapen kanskje ikke enda vet hvordan universet oppto (om det i det hele tatt kan sies å ha oppstått da uendelighet er en reell mulighet), så har det ingen betydning for hvorvidt evolusjon stemmer.

Lenke til kommentar
Jeg respekterer kreasjonistene. De har en ærlig overbevisning om at dagens evolusjonære paradigme ikke gir tilstrekkelig gode svar på alle de spørsmålene et intellektuelt oppegående menneske føler behov for å stille. Men det er flere momenter som kunne ha vært nevnt for å nyansere bildet av kreasjonisters tenkemåte, for de kommer i alle utgaver fra uærlige ignoranter til sofistikerte tvilere. Og selvsagt finnes det folk i disse miljøene som har mye kunnskap både om biologi og andre realfaglige disipliner; det er nettopp derfor de er i stand til å skrive bøker og artikler som virker så overbevisende for de som ikke kjenner til den evolusjonistiske faglitteraturen.

Kreasjonistene har nettopp ikke en ærlig overbevisning. Tvert imot har de en hellig overbevisning som de forsvarer med alle midler. Et av de viktigste midlene kreasjonistene bruker, og det hele tiden, er feilinformasjon.

Det er altså ikke snakk om bevov for å stille spørsmål, men et behov for å med alle midler bekjempe faktainformasjon som tolkes som en trussel mot kreasjonistenes religiøse overbevisning.

Så er det selvsagt de som rett og slett er kunnskapsløse om emnet, men de stiller heller ikke spørsmål. De godtar bare hva som blir fortalt dem av kreasjonistene som dikter opp løgnene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...