IHS Skrevet 30. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2011 (endret) Newtons lover ble så å si ansett for å være ubestridelige og evige sannheter som ingen ville kunne motbevise. Det paradigmet ble ikke akseptert blant datidens lærde sånn helt med en gang. Men når det etter hvert skjedde, fikk nevnte paradigme en status som gjorde det rimelig vanskelig å stille spørsmål ved det, mennn.... Albert Einstein, mannen bak relativitetsteorien.. Det var han som markerte slutten for det newtonske paradigmet. I en artikkel viste han at dersom to helt bestemte forutsetninger gjelder (at naturlovene er de samme over alt, og at lysets hastighet er lik for alle observatører), da kan man ikke lenger holde fast på de newtonske forestillingene om såkalt absolutt tid og rom. Ti år senere, i 1915, publiserte Einstein en utvidet versjon av sin teori, den generelle relativitetsteorien, som også tar gravitasjon med i beregningen. Fire år senere, i 1919, kom det en bekreftelse på Einsteins teori, i forbindelse med en solformørkelse kunne måle at lyset fra fjerne stjerner ble avbøyd når det passerte i nærheten av solen, akkurat slik Einstein hadde forutsagt. Har du noen gang, når du ser på en globus eller et verdenskart, lagt merke til at det ser ut som det kunne gått an å skyve Afrika og Sør-Amerika inntil hverandre? Alfred Wegener påpekte dette og fremsatte sin hypotese i 1912, men han ble latterliggjort. Hans innsikt førte til et geologisk paradigmeskifte. Wegener ble oppgradert fra dust til geni. Mange finner det vanskelig å akseptere at dagens vitenskap ikke er endelige sannheter, bare teorier på veien til den endelige sannheten. Endret 30. januar 2011 av IHS 1 Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 30. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2011 Mange finner det vanskelig å akseptere at dagens vitenskap ikke er endelige sannheter, bare teorier på veien til den endelige sannheten. Ja, og mange velger å tro på gamle eventyr, som forteller oppdiktete sannheter, istedenfor å fortsette å lete etter virkelige sannheter. 4 Lenke til kommentar
soulless Skrevet 30. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2011 Fint å sitte på den absolutte endelige sannhet allerede nå da, det gjør det jo så morsomt å se på alle de idiotene av noen vitenskapsmenn som ikke har forstått bæret. "Haha" liksom. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 30. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2011 Fint å sitte på den absolutte endelige sannhet allerede nå da, det gjør det jo så morsomt å se på alle de idiotene av noen vitenskapsmenn som ikke har forstått bæret. "Haha" liksom. Jesus Kristus sier at Han er sannheten. Han sier at Han er begynnelsen og slutten, Alfa og Ωmega. Hvorfor skulle ikke det kunne være den endelige sannheten ? 1 Lenke til kommentar
fuzzyboots Skrevet 30. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2011 Heier på deg, IHS 2 Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 30. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2011 Jesus Kristus sier at Han er sannheten. Han sier at Han er begynnelsen og slutten, Alfa og Ωmega. Hvorfor skulle ikke det kunne være den endelige sannheten ? For det finnes ingen grunner til å tru det. Det kan like godt være julenissen, Titten tei, eller Donald Duck. Men mest sannsynlig INGEN av delene. 2 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 30. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2011 Jesus Kristus sier at Han er sannheten. Han sier at Han er begynnelsen og slutten, Alfa og Ωmega. Hvorfor skulle ikke det kunne være den endelige sannheten ? Hvorfor kunne ikke djevelen kledd seg ut som Jesus og sagt alt dette tullet for å skjule den virkelige sannheten? Hvorfor skulle ikke en sinnsyk mann kunne si at han er gud og den endelige sannheten? Hvorfor skal vi ta Jesus seriøst, når vi ikke har noen beviser for hva han kan ha sagt? Ingen beviser for hvem eller hva han var? Det eneste vi har er noen bøker skrevet av noen som aldri engang har sett Jesus? Hvorfor skal Jesus være sannheten når det finnes så mange andre guder å velge mellom? Husk at både Zevs, Taranis og Baldr er sannheten, de ekte gudene. Vi har blitt advart mange ganger om at slike som deg skal komme og snakke om falsk kjærlighet, ogspre løgner. Husk at du er et førsteklasses eksempel på den høyeste grad av egoisme: Ønsket om at alle andre skal tro og tenke slik som en selv. 2 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 30. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2011 Jeg svarer som Dawkins når folk sier, kan du ikke bare la disse idiotene være i fred, vel jeg bryr meg om sannhet, og jeg liker ikke å tenke på at millioner av mennesker ser bortfra sanhet pga. gammle eventry, jeg syns synd på dem, det holder med 2 timer på wikipedia og du vil vite alt du egentlig trenger å vite om evolusjon, ikke nok til å ta universitets utdannelse, men nok til å vite hva som er sant. Lenke til kommentar
NavStar22 Skrevet 30. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2011 ...og jeg liker ikke å tenke på at millioner av mennesker ser bortfra sanhet pga. gammle eventry, jeg syns synd på dem, det holder med 2 timer på wikipedia og du vil vite alt du egentlig trenger å vite om evolusjon, ikke nok til å ta universitets utdannelse, men nok til å vite hva som er sant. Finner man også svar på de mest grunnleggende og viktigste spørsmål innen evolusjon og kosmologi? Som hvor big bang kom fra(fra ingenting?) som skapte hele universet. Eller hvordan liv kan oppstå fra død materie? Hvordan dette kan skje uten noen intelligens bak? Lenke til kommentar
soulless Skrevet 30. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2011 Slenger meg på fuzzy og heier på IHS. Nå som vi har fått avklart denne endelige sannhet, kan vi ikke bare stenge denne delen av forumet og erstatte det med en sticky? "For alle spørsmål relatert til religion og filosofi, svaret er: Jesus" Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 30. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2011 ...og jeg liker ikke å tenke på at millioner av mennesker ser bortfra sanhet pga. gammle eventry, jeg syns synd på dem, det holder med 2 timer på wikipedia og du vil vite alt du egentlig trenger å vite om evolusjon, ikke nok til å ta universitets utdannelse, men nok til å vite hva som er sant. Finner man også svar på de mest grunnleggende og viktigste spørsmål innen evolusjon og kosmologi? Som hvor big bang kom fra(fra ingenting?) som skapte hele universet. Eller hvordan liv kan oppstå fra død materie? Hvordan dette kan skje uten noen intelligens bak? http://www.youtube.com/watch?v=_MmpUWEW6Is Bedre å ha visse totale sanheter og noen usikkre ting, enn 100% feil Lenke til kommentar
IHS Skrevet 30. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2011 Jesus Kristus sier at Han er sannheten. Han sier at Han er begynnelsen og slutten, Alfa og Ωmega. Hvorfor skulle ikke det kunne være den endelige sannheten ? Heier på deg, IHS Joh 16:33 > Jeg har seiret over verden! Tiden vil vise om Han hadde rett. Du har lest mye fuzzyboots, les dette "Den som tror på meg, tror ikke på meg, men på ham som har sendt meg. Og den som ser meg, ser ham som har sendt meg. Som lys er jeg kommet til verden, for at ingen som tror på meg, skal bli i mørket. Den som hører mine ord og ikke holder fast på dem, dømmer ikke jeg. For jeg er ikke kommet for å dømme verden, men for å frelse verden. Den som avviser meg og ikke tar imot mine ord, har likevel en dommer: Det ordet jeg har talt, skal dømme ham på den siste dag. For jeg har ikke talt ut fra meg selv, men Far som har sendt meg, har gitt meg befaling om hva jeg skal si og tale. Og jeg vet at hans befaling er evig liv. Det jeg sier, det sier jeg slik Far har sagt meg det." Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 30. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2011 Tiden vil vise om Han hadde rett. De kristne har siden starten av kristendommen snakket om endetid og "snart er tiden inne!". Så langt har ikke tiden vist noe som helst. Og jeg tør vedde alt jeg har og eier på at ingenting vil bli vist i løpet av vår levetid. Destruction - Curse the gods Allah, Buddha, Jesus Christ Whatever your god may be Forget those idols let me tell you They're tales of morbid brains Everybody thinks he's right That his gods are the only truth Fanatic faith, fanatic deeds Join my religion or die Jews killed Jesus, Christs slaughtered Jews Millions die for their faith Each religion prays that killing is a sin How stupid logic can be Curse the gods Too many people have died Curse the gods That fools have died for a lie Beware of those fools that keep telling you God loves you, for you his son died Fuck them - believe in yourself Gods reality is just a lie Curse the gods Too many people have died Curse the gods That fools have died for a lie Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 30. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2011 ...og jeg liker ikke å tenke på at millioner av mennesker ser bortfra sanhet pga. gammle eventry, jeg syns synd på dem, det holder med 2 timer på wikipedia og du vil vite alt du egentlig trenger å vite om evolusjon, ikke nok til å ta universitets utdannelse, men nok til å vite hva som er sant. Finner man også svar på de mest grunnleggende og viktigste spørsmål innen evolusjon og kosmologi? Som hvor big bang kom fra(fra ingenting?) som skapte hele universet. Eller hvordan liv kan oppstå fra død materie? Hvordan dette kan skje uten noen intelligens bak? Hvis intelligensen kunne oppstå uten videre, kunne ikke da universet ha gjort det samme? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 30. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2011 Finner man også svar på de mest grunnleggende og viktigste spørsmål innen evolusjon og kosmologi? Som hvor big bang kom fra(fra ingenting?) som skapte hele universet. Eller hvordan liv kan oppstå fra død materie? Hvordan dette kan skje uten noen intelligens bak? Hvorfor er det så vanskelig å akseptere at vi ikke vet enda? Som du selv sa det så vakkert for noen poster siden: "Hvis Gud ikke eksisterer så blir han ikke mer virkelig, selv om man tror på ham." Du skjønner, ved at du tror på Gud uten noen former for bevis, så hindrer det deg i å finne det virkelige svaret, selv om dette måtte være Gud. Det er mulig at man plutselig finner bevis for Gud, men for å finne disse, så må man altså lete og ikke slå seg til ro med det som står i en bok som er ~2000 år gammel. Det må du vel være enig i? Det blir også helt feil, slik kreasjonister gjør, å konkludere først med at det er Gud som har skylda, for så å forkaste alle bevis som peker i en annen retning. Jeg ser at du trakk tilbake den videoen fra Hovind. Fyren i den videoen er sønnen til Kent Hovind, som bl.a sitter i fengsel for svindel og skatteundragelser. Sønnen bedriver den samme uærlige propagandavirksomheten som faren drev med, da han hadde muligheten. Hvordan kan intelligens skape liv av ingenting? Lenke til kommentar
Annonymous Skrevet 30. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2011 (endret) Dobbelpost Endret 30. januar 2011 av Annonymous 1 Lenke til kommentar
Annonymous Skrevet 30. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2011 (endret) For å ta diskusjonen i en litt annen retning: Dere som finner hele sannheten i vitenskapen og big bang, og forkaster at det finnes noe mer enn det vi kan forklare og forstå oss på: blir dere mer lykkelig av dette? Hvor finner dere meningen med livet? Om jeg dør etter et langt liv i kristen tro - og det skulle vise seg at ingenting av det jeg har trodd på stemmer - er dette hva jeg har oppnådd: Jeg har levd lykkelig et liv som jeg finner mening i Jeg har hatt et forbilde som sier at jeg skal være god mot menneskene rundt meg Følt trygghet i vanskelige situasjoner på at noen har omsorg for meg og vil hjelpe meg opp igjen Levd et liv i sunne verdier som sier at det finnes viktigere ting i livet enn å drikke seg dritings hver helg Levd i fellesskap med hyggelige, imøtekommende, inkluderende mennesker Dødd lykkelig i troen på at det finnes noe mer Om det så skulle vise seg at jeg har levd på en løgn, ser jeg likevel på dette som et relativt OK liv. Hvordan ser deres liste ut? Endret 30. januar 2011 av Annonymous 1 Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 30. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2011 For å ta diskusjonen i en litt annen retning: Dere som finner hele sannheten i vitenskapen og big gang, og forkaster at det finnes noe mer enn det vi kan forklare og forstå oss på: blir dere mer lykkelig av dette? Hvor finner dere meningen med livet? Klart det finnes noe mer. Vi vet at vi ikke vet alt. For min del forkaster jeg påstander om at det finnes noe kunnskap om gudene. Vi kan rett og slett ikke vite noe om gudene, og alt tyder på at alle religioner som eksisterer eller har eksistert, er basert på menneskers fantasi. Og hvis det er mulig å finne mening i slik fantasi, så kan vi finne mening i hva som helst. Jeg ble lykkeligere når det gikk opp for meg at Helvete bare er enda en mennesklig oppfinnelse. En av de aller mest uhyrlige oppfinnelser, spesielt når den rettes mot barn. Den sier langt mer om de som står for den religionen som innbefatter seg med slike tanker, enn den gjør om noe annet. Om jeg dør etter et langt liv i kristen tro - og det skulle vise seg at ingenting av det jeg har trodd på stemmer - er dette hva jeg har oppnådd: Jeg har levd lykkelig et liv som jeg finner mening i Jeg har hatt et forbilde som sier at jeg skal være god mot menneskene rundt meg Følt trygghet i vanskelige situasjoner på at noen har omsorg for meg og vil hjelpe meg opp igjen Levd et liv i sunne verdier som sier at det finnes viktigere ting i livet enn å drikke seg dritings hver helg Levd i fellesskap med hyggelige, imøtekommende, inkluderende mennesker Dødd lykkelig i troen på at det finnes noe mer Om det så skulle vise seg at jeg har levd på en løgn, ser jeg likevel på dette som et relativt OK liv. Hvordan ser deres liste ut? Jeg vil dø uten å ha kastet bort mesteparten av livet mitt på oppspinn, i tillegg vil jeg ikke ha tvunget andre mennesker inn i et slikt tankefengsel. Forhåpentligvis vil jeg isteden ha klart å redde mange ut av disse undertrykkende tankene, slik at de også får leve friere liv. For all del, de som klarer å leve lykkelige med sin tro, de kan godt gjøre det. Men det er hvordan de retter den troen mot andre som plager meg. Tenk gjerne over dette; Hvis det ikke finnes noen guder, og du likevel er lykkelig, så er du ikke avhengig av guder for å være lykkelig. Lenke til kommentar
fuzzyboots Skrevet 30. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2011 IHS: Finner det litt vanskelig å tro deg, når du åpner med "Den som tror på meg, tror ikke på meg", som bryter med kontradiksjonsprinsippet (¬(P ∨ ¬P)). Men hey, kan ikke være enige om alt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå