Gå til innhold

LØST - LAN mellom to maskiner "brytes", men begge er på nett?

MrLee

Anbefalte innlegg

Jeg har to maskiner i LAN'et.

Begge har konstant tilkobling til nettet, men mange ganger, om jeg åpner utforsker fra DESKTOP, så får jeg ikke opp de oppkoblede netverkssharene fra SERVER opp. Den timer ut på oppkoblingen. Jeg vet imidlertid at begge maskinene er på nett, for jeg kan bruke Logmein fra desktop til server uten problemer når dette pågår.

Når problemet er til stede kan jeg heller ikke kjøre remote desktop mot SERVER fra DESKTOP, ei heller FTP (bruker filezilla server og client).

Innimellom kommer jeg faktisk inn, kan remote desktoppe, kan dele få tilgang til filene jeg har delt og kan koble til på FTP.

Det virker også som at hvis jeg kobler til FTP og får startet overføringer, så bryter den ikke tilkoblingen så lenge det er aktivet. Det samme virker som det er tilfellet på remote desktop. Er det konstant aktivitet på den, så brytes den ikke så lenge den er koblet opp..

Kjører jeg en film fra nettverssharet brytes heller ikke denne av, men straks den er ferdig og Media player classic er avsluttet, så får jeg gjerne ikke tilgang på mappa filmen var sharet fra...

Samtidig som jeg har problemer på PC'ene, klarer derimot PS3'en å vise film via DNLA og PS3 media server uten problemer.

Ettersom det tidvis fungerer, så har jeg lyst til å konkludere at det ikke er ett firewall problem, eller ett windows file sharing/RDP config problem - ellers ville det være ett problem hele tiden, korrekt? Har uansett satt opp exception i firewall på begge maskinene mot hverandre i Smart security. Har dessuten prøvd med firewall på begge disablet.

Windows Network diagnostics vil ha det til at det er ett problem mellom DESKTOP'en og routeren, men den har kontakt (ellers hadde jeg ikke kunnet poste dette ;) ). Har forøvrig også prøvd å restarte switcher og router uten hell.

Nettverkstopologi:

post-10531-0-98867000-1295988215_thumb.jpg

Info om maskinene:

DESKTOP - med Asus Sabertooth X58

Bruker Onboard marvel kontrolleren (har prøvd siste versjon av driverene tilgjengelige på asus' support sider, og har også prøvd rollback til driverene som fulgte med windows (7.2.1127.2008).

Satt opp med statisk IP

SERVER - med Gigabyte GA-X38-ud6, bruker onboard LAN - Bruker realtek driver version 7.32.111.2010 (er ingen drivere å rulle tilbake til)

Satt opp med statisk IP

Programmer som typisk kjører på denne:

utorrent - har prøvd med og uten utorrent kjørende.

Filezilla server

Pidgin

logmein server programvar

PS3 media server

På begge:

Begge har windows 7 pro (lovlige) og bruker Eset Smart Security 4 v4.2.67.10, fullt oppgraderte. Ingen av dem er med i homegroup, skjønt jeg hadde dem begge i samme homegroup og de oppførte seg likt da.

Statiske IP adresser er predefinerte utenfor adresserommet DHCP er satt opp til å dele ut. Var ikke ett problem tidligere da jeg hadde en W7 og en XP maskin.- burde uansett forårsake problemer mot router, ikke den andre maskinen om det var det som var problmet?

IP v4 er aktivert (duh).

IP v6, Link-layer topology discovery mapper I/0 driver og Link-Layer topology Discovery Responder er deaktivert på begge maskinene (men samme problem oppstod med dem aktiverte for den saks skyld - tok bort en og en ting for å se om det gjorde forskjell)

LAN kontrollerene på begge er satt opp med følgende instillinger:

Auto Disable gigabit - disabled

Flow control - enabled

Interrupt moderation - enabled

IPv4 Checksum Offload - Rx & Tx Enabled

Jumbo Frame - disabled

Large Send Offload (IPv4) - Enabled

Network Address - "Not present"

Priority & VLAN - Priority & VLAN Enabled

Receive Buffers - 512

Shutown Wake-On-Lan - Enabled

Speed & duplex - auto

TCP checksum Offload (IPv4) - Rx & Tx enabled

Transmit buffers - 128

UDP checksum Offload (IPv4) - Rx & Tx enabled

Wake on Magic Packet - enabled

Wake on pattern match - enabled

WOL & Shutdown Link Speed - 10 Mbps first.

Noen som har noen ideer om hvorfor koblingen mellom de to maskinene er så ustabil?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser nå at det kan se ut som at den ene disken i SERVER holder på å ryke (tar lang tid å åpne den i explorer lokalt på maskinen og disk management lister den som "unallocated" selv om den er mulig å åpne i explorer.

Kan det være noe der? for lange timeouts når den poller sharene elns?

Lenke til kommentar

Kan det være noe der? for lange timeouts når den poller sharene elns?

Det høres ikke direkte usannsynlig ut.

Har du forsøkt å pinge mellom desktop og server mens du har forbindelsesproblemet? Det gir en indikasjon på om du har et grunnleggende nettverksbrudd eller noe knyttet til bestemte tjenester.

Lenke til kommentar

Det virker som det var den defekte disken som forårsaket problemet. Koblet den fra og tilkoblingen har vært stabil siden.

Edit: Eller ikke :/

edit2: vi prøver oss igjen og sier at det var enten å skifte over fra 128bit kryptering til 40bit, å renske opp i mappingen av nettverksdisker (bl.a. å endre path slik at de ikke inneholder mellomrom), og\eller en kombinasjon av disse.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...