heidu123 Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Hei! Har en Opel Vectra B 2.0 DTI 2001 mod. Motorlampen lyser i dasjbordet, og bilen går ikke som den skal. Får bare 3500 RPM når motorlampen lyser. Av og til går motorlampen av og da går bilen som den skal. Har hatt bilen inne på diagnosetest to ganger og da har det gitt utslag på EGR-ventilen begge gangene. Har hatt ute EGR-ventilen og renset den, og har hatt oppe alle rør/slanger og det er ikke noe dritt/koks i de, problemet er fortsatt der :-( Er det noen som vet noe om hva det kan være? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Ved tilsvarende problem på min Astra med bensinmotor var det feil på LMM. Diagnoseverktøyet viste feil på lambdasensor, men det var en konsekvens av LMM-feilen. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Som nevnt sjekk lambda og lmm. Det virker som den pøser på med bensin ved feilmelding, og da drar den ikke noe mer. En diagnose kan fort vise om dette er problemet. Evt kan du plugge ut lmm mens bilen står på tomgang og se om det er noen forskjell for eksempel. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Som nevnt sjekk lambda og lmm. Det virker som den pøser på med bensin... 2.0 DTI er en dieselmotor. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Da er det nok funksjonsfeil på ventilen, så da må du nok skaffe deg en ny en. Lenke til kommentar
Frank Stokke Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Innsugskanalene i toppen, evt. innsugsmanifolden, har vel ikke sotet igjen? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Er jo en god opel, så kjør den på museet og få 1500000kr for den Lenke til kommentar
sitronsmak Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Hei! Har en Opel Vectra B 2.0 DTI 2001 mod. Motorlampen lyser i dasjbordet, og bilen går ikke som den skal. Får bare 3500 RPM når motorlampen lyser. Av og til går motorlampen av og da går bilen som den skal. Har hatt bilen inne på diagnosetest to ganger og da har det gitt utslag på EGR-ventilen begge gangene. Har hatt ute EGR-ventilen og renset den, og har hatt oppe alle rør/slanger og det er ikke noe dritt/koks i de, problemet er fortsatt der :-( Er det noen som vet noe om hva det kan være? Hei! Har hatt samme probleme med min bil. Da var det ein membran som var gåen. Den ligger høgre sida for egr ventilen. Den var sprukken og når du fikk trykk på den kobla nødprogrammet inn. Ellers so er det å sjekke alt som går på vakum der. Lenke til kommentar
Huring Skrevet 4. april 2015 Del Skrevet 4. april 2015 Hei! Har en Opel Vectra B 2.0 DTI 2001 mod. Motorlampen lyser i dasjbordet, og bilen går ikke som den skal. Får bare 3500 RPM når motorlampen lyser. Av og til går motorlampen av og da går bilen som den skal. Har hatt bilen inne på diagnosetest to ganger og da har det gitt utslag på EGR-ventilen begge gangene. Har hatt ute EGR-ventilen og renset den, og har hatt oppe alle rør/slanger og det er ikke noe dritt/koks i de, problemet er fortsatt der :-( Er det noen som vet noe om hva det kan være? Hei! Har hatt samme probleme med min bil. Da var det ein membran som var gåen. Den ligger høgre sida for egr ventilen. Den var sprukken og når du fikk trykk på den kobla nødprogrammet inn. Ellers so er det å sjekke alt som går på vakum der. Hvem membran er dette? Jeg ser det er en svat boks, går en kontakt inn på denne, sitter på høyre side av egr ventil. Jeg har samme problem på min Vectra 2.0 dti... har hatt ut egr ventil og hele innsuget... gjort dette reint. Men problemet er der fortsatt Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 4. april 2015 Del Skrevet 4. april 2015 (endret) Få lest av feilkoden. Det kan være utallige grunner til bilen går i nødmodus. Sannsynligvis er det noe tull med vakuum-systemet for EGR, turbo, omluftsspjeld, og eventuelt induksjonsspjellet hvis den har det. Alle disse komponentene er styrt av solenoid-brytere (svarte bokser med vakkumslanger tilkoblet) og disse er svært upålitetlig. Dyre er de også. Dette vakuumsystemet er en helt latterlig patent. Det er så mye tull med det og man kan lete seg ihjel etter feilen. Det beste er derfor å få lest ut feilkoden med et diagnose-apparat som er egnet for Opel. Grunnen til det er at flere av feilkodene har samme nummer, men ulik beskrivelse. Derfor holder det ikke å bare få ut selve feilkoden siden den kan bety flere ulike ting som ikke har noe sammenheng med hverandre. Endret 4. april 2015 av LiamH 1 Lenke til kommentar
Hèxacôres Skrevet 4. april 2015 Del Skrevet 4. april 2015 (endret) I din bil sitter det samme motor som i min forrige bil, og jeg hadde også feil på EGR ventil. Rens av den hjalp heller ikke. Så jeg tok av intercooler (ikke sikkert du har det på din motor), slanger og alt som ellers har med turbo å gjøre. Disse motorene slipper oljedamp fra topplokket inn i turboen for å smøre, og hvis du kjører mye kaldstart og / eller gammel og dårlig olje kokser det seg overalt. Brukte sikkert en flaske med WD40 på ventilen, og brukte bensin til å rense ut koks av alle slanger og deler. Den går nok i nødmodus som du sier, trolig pga feil eller ugjevnt turbotrykk Edit : Sjekk også at det ikke er slark i lageret i turboen. Endret 4. april 2015 av Hèxacôres 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå