Gå til innhold

Dreper valper med skjønnhetsfeil


Anbefalte innlegg

For det oppdrettere bedriver er jo nettopp "blind avl basert på utseende etter en idiotisk rasestandard."

 

-Og ALLE valper som ikke følger standarden tar vi livet av... :no:

 

Skulle jeg valgt meg en hund i dag, hadde det definitivt blitt en bastard. Husky/Shaefer mix? Finnes det? Jeg tar den! :D

 

Hvorfor svarer du når du åpenbart ikke har satt deg inn i hund og avl på hunder? Jeg lo ikke, hvis det var hensikten.

 

Det er svært mange oppdrettere som IKKE bedriver "blind avl basert på utseende etter en idiotisk rasestandard."

 

Er også svært få hunderaser som har en idiotisk rasestandard, de alle fleste er ganske fornuftige.

 

Og hvorfor skriver du at ALLE (med caps lock) valper som ikke ligger innenfor rasestandarden blir avlivet på grunn av det?

 

Da er du milevis fra sannheten. Nesten ingen hunder blir avlivet på det grunnlaget. Du snakker jo bare tull, gutt.

 

Husky/schäferhund er også en helt idiotisk blanding. Hva slags egenskaper er det du håper på der?

Endret av Lekr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her var det mange direkte feilaktige oppfatninger om hva oppdrett er! Det høres jo ut som om det er en gruppe mennesker som er kyniske og helt uten moral.

Jeg er selv oppdretter gjennom over 15 år, jeg kjenner mange andre oppdrettere også. Her i vårt lille land er dette en hobby og ikke en levevei.

Selv om det finnes noen få useriøse så er de aller fleste oppdrettere opptatt av å avle sunne rasetypiske dyr. Dette får man ikke til gjennom å avlive de som ikke er "pene nok", men målrettet avl med sunne rasetypiske dyr som blir testet for div. lidelser. Dyr med f.eks dårlige knær (patellaluksasjon) eller en haleknekk, øyenlidelser osv. blir ikke brukt i avl hos de fleste. Det er ganske mange år siden det for eksempel var vanlig å avlive hvite Boxere fordi det ikke var en godkjent farge, men de er idag blitt populære. Så verden går altså heldigvis fremover etterhvert som vi får mer kunnskap.

Jeg har aldri avlivet en valp fordi den ikke holder mål i utstillingsringen, og kjenner heller ingen andre som gjør dette. Noe som har blitt mer og mer vanlig idag er å sette avls-sperre på et individ man ikke vil skal gå i avl. De eneste som blir avlivet hos meg og andre jeg kjenner er valper som er så syke at de lider og ikke vil kunne leve et fullverdig og godt liv, og det har ingenting med om de er pene å se på eller ikke!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/Gene_pool

 

A large gene pool indicates extensive genetic diversity, which is associated with robust populations that can survive bouts of intense selection. Meanwhile, low genetic diversity (see inbreeding and population bottlenecks) can cause reduced biological fitness and an increased chance of extinction, although as explained by genetic drift new genetic variants, that may cause an increase in the fitness of organisms, are more likely to fix in the population if it is rather small.

 

Hvilket er hovedproblemet med rasehunder. Det er for snever genpool som er akseptert, slik at man ender opp med slike problemer som vi ser i de aller fleste hunderaser. Dette gjelder forsåvidt også katteraser. Man får altså en form for innavl.

 

Red.: http://en.wikipedia.org/wiki/Small_population_size

Small populations behave differently from larger populations. They often result in population bottlenecks, which have harmful consequences for the survival of that population.

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar

Det NikkaYoichi sier her stemmer faktisk. Jeg har en slik liten rase og har sett hvor vanskelig det er å finne nok avlsmateriale opp gjennom årene. Det ender ofte opp med forskjellige sykdommer fordi genpolen er så liten at vi må bruke det vi har, som ofte er fine utstillingshunder som ikke nødvendigvis er de sunneste. Vi prøver selvsagt å gjøre vårt beste for å bedre rasen og bruke ubeslektede individer så langt det lar seg gjøre, vi tar også inn hunder fra utlandet for å unngå denne flaskehalsen. Dette er målrettet avlsarbeide som tar lang tid, men heldigvis så nytter det! Det er viktig at oppdretter tenker fremover og tenker på rasens beste. Nå er heldigvis min rase fortsatt relativt sunn, men det har vært endel problemer underveis med forskjellige lidelser som følge av en liten genpol. Vi er heldigvis flere oppdrettere som samarbeider for iallefall å gjøre vår rase bedre både med hensyn til helse, sunnhet og selvsagt psykisk stabilitet. Så det går an bare man er villig til å bruke tid og krefter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...