Naranek Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Jeg kan få svært lave priser på plukk av jordbær ved å kidnappe deg å tvinge deg til å stå i jordbæråkeren min denne sommeren. Argumentet ditt er kun gyldig når du har en svært kortsiktg horisont. Nei, det er gyldig i alle markeder med inngangskostnad, og jo høyere den er sammenliknet med fortjenestepotensialet, jo lettere vil det være å holde på et monopol. Potensielle konkurrenter vet at for å komme inn på markedet må de først legge ut store beløp, og at hvis de gjør det kan de som allerede er i markedet og har spart opp penger presse prisene mer og over lenger tid enn de kan. Det blir dermed lite attraktivt å prøve å komme inn i markedet selv om de som allerede er der tjener uforholdsvis mye penger. Dette er temmelig enkel økonomi. Vi så et eksempel på det da et barberblad-merke jeg ikke engang husker hva het lenger prøvde å konkurrere med Gillette på det norske markedet for noen år siden. Gillette satte ned prisene og gjorde det umulig å tjene penger. Kort tid etter at de var borte var Gillette-prisene doblet og vel så det igjen. Du gjør deg en bjørnetjeneste ved å late som at det ikke er slik markedet virker, siden det er så åpenbart at det gjør det. 6 Lenke til kommentar
SnorreMANO Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Det er jo rimelig selvsagt at prissamarbeid kun gagner selgere i et marked, og er til skade for kjøper/sluttbruker. Dersom en bedrift ikke klarer å skape verdier innenfor lovlige rammer, så er det beste for samfunnet at slike bedrifter går dukken. En bedrift kan jo også lovlig sette prisene sine høyere, og ved det signalisere til konkurrentene at de ønsker høyere priser. Markedet dømmer om denne strategien vil fungere. De fleste havner på et prisnivå i markedslikevekt, som er gunstigst for både selger og kjøper sammenlagt. På lang sikt er det ikke høye priser man lever av, men lave kostnader, fornuftige investeringer og god logistikk. Og et markedsorientert fokus i bedriften. Å drive ulovlig prissamarbeid er ikke akkurat gunstig for merkevarebygging og tillit i markedet, det kan bli dyrt å tape salg bare for noen lettvinte kroner avtalt i et mørkt hjørne i en kafé. Fnojje Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå