Gå til innhold

Bærbar 15'6 gamer under 15 laks

Anbefalte innlegg

Vanskelig å si noe om ... med Sandy Bridge prosessor så får du jo en strømbesparing kontra den forrige generasjonen prosessorer, men samtidig sitter det jo et kraftig og strømhungrig skjermkort i ... jeg tror kanskje at 5-6 timer er litt optimistisk. Høy ytelse til spill = stort strømforbruk, dessverre. De laptop'ene som har såpass kraftige skjermkort utnytter jo heller ikke Optimus-teknologien, dessverre.

Men det blir iallefall mye bedre batteritid enn på min ... jeg er heldig om jeg klarer 1 time.

Du kan vel sjekke i NBR Forum - Official Sager NP8130/Clevo P151HM1 Owners Lounge -tråden og se om det er nevnt noe sted. Den siste opplysningen jeg har er "2-3 timer, muligens mer".

Hm, okei. Det vil ikke hindre meg fra å handle, vil alltids kunne sette den i en lader! Til alt smått har jeg Ipad. Men hadde jo vært kjekt å kunne ta den med på skolen uten å måtte ha med strømadapter (som er gedigen??)

Hvorfor bruker de ikke optimus-teknologien? Håper på en batterirevolusjon i nærmeste fremtid!!?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strømforsyningen er nogenlunde normal av størrelse. Det er på min, og på X7200 at disse er kolossale. (relativt ... min er av samme størrelse og vekt som en litt flat murstein, X7200 er enda større.)

At de har kuttet ut Optimus, tror jeg mer er et bevisst valg enn en teknisk umulighet, og jeg ser at flere av de som produserer slike gaming laptoper legger seg på samme linje, når det sitter skjermkort av typen GTX 460M eller kraftigere i. Man håper vel på å unngå for mye klager fra gamere om at Optimus ikke velger riktig modus eller noe sånt, hva vet jeg. Det er synd, men sånn er det.

Dessuten så vil vel ikke Optimus være en mulighet uansett, dersom du velger en kombinasjon av Intel prosessor og AMD skjermkort. Du trenger Intel/Nvidia for slikt.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Send en mail eller ring Multicom for å høre når de venter å kunne levere "friske" brikkesett til Sandy Bridge.

Jeg synes oppsettet ditt ser fornuftig ut ... ett problem kan være lagringsplassen på SSD'en. Dersom du skal lagre mange filmer o.l., så kan det kanskje behøves en ekstern harddisk i tillegg?

Men 15.000 er en ok pris for en veldig bra maskin til spilling, som til og med har en kostbar SSD. Kjør på.

Jeg hadde vel kjøpt noe av det samme i dag, dersom jeg var i markedet. Jeg tror de nye laptop Sandy Bridge-prosessorene - i hvert fall Extreme - til stor del vil oppfylle mine krav til prosessorkraft. Og med en 24-tommers ekstern skjerm, så har man ikke det store behovet for en 17-tommers bærbarskjerm heller. Så kan jeg heller la D900'n stå på fast plass og fungere som en stasjonær :hrm:. Men jeg hadde nok vært fristet til å gå for GTX485M...

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Lagring blir ikke noe problem, har to stk 2tb eksterne (ønsket meg til jul, fikk to!) Har ikke det helt store forbruket av plass heller, kun noen 20-40gb blu-ray filmer jeg har lastet ned pluss masse musikk og spill, som ikke tar særlig plass...

Regnet meg frem til at 120gb holder for det jeg har utbytte av å ha på en ssd, som os, spill ofte brukte programmer o.l.

Kan for så vidt gå for GTX485. Har pengene til det, men tror spillene jeg spiller vil klare seg fint med 6970 (bfbc2,cod,civ5,FM og kommende BF3)? Vil evt gå fra high til extra?

Skal prøve å fiske opp en mail jeg kan sende ivei! ;) ventetiden blir det verste! æsj

EDIT: nå er jo ekstern lagring ufattelig billig også

Endret av Håk
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, fysisk er de helt like, men skjermen kan være fra en annen produsent hos Multicom. De veksler litt mellom AU og LG.

PS. La merke til at den WEI-indeksen de viser i testen til netbookcheck er helt på jordet. Ikke ta den høyttidelig. Både memory, graphics og gaming graphics skal være oppe rundt 7,5 et sted, og det vil også primary harddisk være, dersom du velger en SSD.

PS 2. Verdt å merke seg er at den minste av de nye Sandy Bridge prosessorene er på høyde med eller bedre enn den kraftigste av forrige generasjons laptop-prosessorer, Core i7 940XM. Og at til spilling, vinner man svært lite på å gå for en enda kraftigere prosessor.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Ja, fysisk er de helt like, men skjermen kan være fra en annen produsent hos Multicom. De veksler litt mellom AU og LG.

PS. La merke til at den WEI-indeksen de viser i testen til netbookcheck er helt på jordet. Ikke ta den høyttidelig. Både memory, graphics og gaming graphics skal være oppe rundt 7,5 et sted, og det vil også primary harddisk være, dersom du velger en SSD.

PS 2. Verdt å merke seg er at den minste av de nye Sandy Bridge prosessorene er på høyde med eller bedre enn den kraftigste av forrige generasjons laptop-prosessorer, Core i7 940XM. Og at til spilling, vinner man svært lite på å gå for en enda kraftigere prosessor.

Da syns jeg det ser veldig lovende ut!

Ser de samenligner testversjonen med GTX460m og at den ligger 20 eller flere fps under i det meste. Ser ut til at det må bli AMD 6970 da. Kjedelig å ikke spille på max med flunk ny pc...

Du vet ikke noe om kvalitetsforskjellen på skjermene? Har hørt en del om klager på pixelgaranti hos multicom. Er det ofte døde pixler på disse, og er det evt AU eller LG? Vanskelig spørsmål, men du vet jo mye ;)

Det med prosessor er jeg egentlig klar over, blir nok "inngangsmodellen" som de kaller det. Mye for penga med tanke på at de yter som toppen i forrige generasjon. Det er VELDIG bra :)

Lenke til kommentar

Jeg vet ingenting om pixelfeil og garanti. De aller fleste laptopskjermer blir jo levert av en av tre produsenter (AU Optronics, LG Phillips eller Samsung), så jeg regner med at pixelproblemer er noenlunde likt fordelt mellom merker/leverandører. Jeg har selv aldri hatt pixelfeil på noen av mine skjermer, hverken desktop eller bærbar, i løpet av de siste 10-12 årene.

Ut i fra hva jeg kan lese meg til i de forumene som Clevo-eiere vanker i, så har det tidligere vært en del misnøye med skjermene fra AU, og LG blir i de fleste tilfeller foretrukket. Men nå er det altså en AU som sitter i begge de to testobjektene jeg lenket til, og de får jo bra med skryt... og det er vel rimelig å anta at Multicom kommer med AU også, uten at det er helt sikkert.

Min har en LG skjerm, som på den tiden klart ble foretrukket foran AU alternativet, som noen forhandlere puttet i sin versjon av D900. Den er ok, men kom helt feilkalibrert (i likhet med 99% av alle bærbarskjermer). Jeg har i grunnen svært lave krav til bærbarskjermer, da ingen av dem (med 1 eller 2 unntak) kan måle seg med en anstendig desktop skjerm likevel. Men litt ros skal Clevo/Multicom ha for å levere matte skjermer igjen, som i grunnen er det eneste fornuftige på en bærbar, etter min mening.

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...