Armador Skrevet 31. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2011 (endret) Se der ja hehe! 4 eller 8GB ram? Nå har den jaggu kommet med grafikkløsning fra AMD også, et bedre valg enn GTX460m? Syns 485 blir i dyreste laget... Endret 31. januar 2011 av Håk Lenke til kommentar
thomit Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 HD 6970 vil være en god del bedre enn GTX 460M, og forløpige tester synes å vise at det legger seg like bak GTX 485M i ytelse. Kan være et godt kompromiss dersom man vil ha ytelse på høyeste nivå (i bærbare), men ikke har penger til det absolutt beste. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Ønsker helst en 1080p skjerm, noe asusen desverre ikke har 15'6" format... Har du prøvd en 15,6" laptop med 1080p skjerm? Min mening er at oppløsningen blir for høy på enn så liten skjerm. (windows grensenitt). Merker ikke så mye forskjell i spill heller, da tettheten (DPI) ved 1366x768 er like høy som ved det de fleste stasjonære gamerene spiller på (24 tommer 1920x1080). Jo høyere oppløsning jo bedre! Det du sier med Windows grensesnitt er bare tull da man kan stille på det. ( Kontrollpanel -> Skjerm ) på WINDOWS 7. Så du mener det er vits og droppe bedre pcer til fordel for en oppløsning du skal justere ned likevel? Makes no sense. Lenke til kommentar
Armador Skrevet 1. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2011 Ønsker helst en 1080p skjerm, noe asusen desverre ikke har 15'6" format... Har du prøvd en 15,6" laptop med 1080p skjerm? Min mening er at oppløsningen blir for høy på enn så liten skjerm. (windows grensenitt). Merker ikke så mye forskjell i spill heller, da tettheten (DPI) ved 1366x768 er like høy som ved det de fleste stasjonære gamerene spiller på (24 tommer 1920x1080). Jo høyere oppløsning jo bedre! Det du sier med Windows grensesnitt er bare tull da man kan stille på det. ( Kontrollpanel -> Skjerm ) på WINDOWS 7. Så du mener det er vits og droppe bedre pcer til fordel for en oppløsning du skal justere ned likevel? Makes no sense. Så du mener Asus'en er en bedre pc? Hvorfor? Bedre kvalitet? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 En bedre pc sammenlignet med hva? Lenke til kommentar
Armador Skrevet 1. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2011 Hehe, Kunshan p150 vel! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Når Asus'en kommer blir den like gode til en lavere pris (da tatt hensyn til at den erstatter dagens jw-versjon). Vil tro at Kunshan P150 skal slite og holde følge med akkurat Asus hva det nå gjelder kvalitet. Lenke til kommentar
Armador Skrevet 3. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2011 Når Asus'en kommer blir den like gode til en lavere pris (da tatt hensyn til at den erstatter dagens jw-versjon). Vil tro at Kunshan P150 skal slite og holde følge med akkurat Asus hva det nå gjelder kvalitet. Hvorfor tror du det? Tro du forresten jeg vil merke forskjell hvis jeg velger 8gb ram fremfor 4? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) Merke forskjell på 4 eller 8 GB RAM til gaming? Nei. Jeg tror bestemt ikke at Clevo trenger å slite for å holde følge med Asus når det gjelder generell byggekvalitet og kvalitetsfølelse. Den uttalelsen får IT-henrik selv stå for ... men jeg tror derimot at Clevo (eller Multicom da, for å være korrekt) skal slite for å kunne tilby samme pris for tilsvarende hardware som Asus, eller andre produsenter. Dette skyldes først og fremst det at Multicom-maskinene ikke er subsidiert av crap- og bloatwareprodusenter. Den preinstallerte dritten du finner i de fleste andre produsenters maskiner, kan nemlig fort utgjøre en tusenlapp eller to eller tre i avslag på prisen. Så får man velge selv hva man synes best om. Også det at Multicom-maskinene er konfigurerbare, vil bety at de blir litt dyrere enn andre, tilsvarende bærbare. En Asus G53 for eksempel, trenger kun å sørge for at strøm og kjøling er bra nok for det skjermkortet eller prosessoren som sitter i maskinen - en Multicom Kunshan P150 må sørge for at det er tilstrekkelig strøm og kjøling til en hel rekke av forskjellige prosessorer og skjermkort, inkludert noen som er kraftigere enn det som sitter i en Asus. Også skjermer, harddisker og andre ting skal virke, uavhengig av hva man som kunde velger - dette krever også en grundigere testing fra prosusentens side, enn om en på forhånd vet hva slags hardware som skal sitte inni. Og det koster også penger. Endret 3. februar 2011 av thomit Lenke til kommentar
Armador Skrevet 3. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) Merke forskjell på 4 eller 8 GB RAM til gaming? Nei. Jeg tror bestemt ikke at Clevo trenger å slite for å holde følge med Asus når det gjelder generell byggekvalitet og kvalitetsfølelse. Den uttalelsen får IT-henrik selv stå for ... men jeg tror derimot at Clevo (eller Multicom da, for å være korrekt) skal slite for å kunne tilby samme pris for tilsvarende hardware som Asus, eller andre produsenter. Dette skyldes først og fremst det at Multicom-maskinene ikke er subsidiert av crap- og bloatwareprodusenter. Den preinstallerte dritten du finner i de fleste andre produsenters maskiner, kan nemlig fort utgjøre en tusenlapp eller to eller tre i avslag på prisen. Så får man velge selv hva man synes best om. Også det at Multicom-maskinene er konfigurerbare, vil bety at de blir litt dyrere enn andre, tilsvarende bærbare. En Asus G53 for eksempel, trenger kun å sørge for at strøm og kjøling er bra nok for det skjermkortet eller prosessoren som sitter i maskinen - en Multicom Kunshan P150 må sørge for at det er tilstrekkelig strøm og kjøling til en hel rekke av forskjellige prosessorer og skjermkort, inkludert noen som er kraftigere enn det som sitter i en Asus. Også skjermer, harddisker og andre ting skal virke, uavhengig av hva man som kunde velger - dette krever også en grundigere testing fra prosusentens side, enn om en på forhånd vet hva slags hardware som skal sitte inni. Og det koster også penger. Skal nok ikke bare brukes til gaming. Er vel det at jeg ikke helt vet hvordan RAM brukes. Vil det ikke bli brukt mer enn 4gb ved tung multitasking heller? Er det kun HD-redigering og diverse som sluker RAM? Endret 3. februar 2011 av Håk Lenke til kommentar
Athey Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Tomshardware anbefaler minst 8gb ram til gaming for økt ytelse. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Jeg tror bestemt ikke at Clevo trenger å slite for å holde følge med Asus når det gjelder generell byggekvalitet og kvalitetsfølelse. Den uttalelsen får IT-henrik selv stå for ... http://gizmodo.com/5406415/laptop-reliability-study-asus-and-toshiba-come-out-on-/ Clevo er ikke listet der, men det sier vel sitt. Er på godt og vondt at en pc kan konfigureres med så mye forskjellige hardware. Har min store tvil på at Clevo tester hardware på langt nær så mye som Asus og f.eks. HP gjør med sin business lineup, mange kombinasjoner øker sansynligheten for at noe kan gå galt. Angående crapware, last ned Decrapifier, fjerner det mest av bloatware på få minutter. Det er gode timebetaling det ! Lenke til kommentar
thomit Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 (endret) Jeg skjønner at du liker Asus, Henrik. Det gjør jeg også, faktisk ... dvs. jeg liker det de har fått til med G53 og G73, som jeg mener er utmerkede valg for de som leter etter en bærbar som kan duge til spilling. Og det er bra, fordi Asus har hatt sine problemer tidligere med å få det til riktig - altså når det gjelder kraftige laptoper for spilling. Men det utelukker ikke at det finnes produsenter som gjør det like bra, eller bedre. Det er her Clevo (og Alienware) kommer inn i bildet. Jeg forsøkte bare å forklare hvorfor en Clevo sansynligvis vil bli dyrere enn en Asus som har samme spesifikasjoner omtrent, og hva som er fordelen til Clevo sammenlignet med Asus. Noe skal man ha igjen for at det koster mer, eller hva? Jeg vil ikke være med på noen slags "min pappa er sterkere enn din pappa"-diskusjon her. Jeg synes både G53/73 og P150/170 er utmerkede og i det store og hele likeverdige valg, og det kommer sannsynligvis de nye Alienware'ene også til å bli, og med MSI's G-serie som en utfordrer. Det kommer helt an på egne preferanser - ikke minst med tanke på design. Men skal man ha helt state-of-the-art ytelse, er det som vanlig Clevo eller Alienware man må gå til. Ellers er den listen du lenket til, kjent fra før, sammen med andre, lignende studier. Den viser - som ventet - at Asus kommer bedre ut på statistikken enn f.eks. Acer og HP. Det visste vi fra før, og her er vi ikke uenige. Men at du automatisk går ut i fra at produsenter som ikke er med på listen, nødvendigvis må legge seg i den dårligere enden av skalaen, skjønner jeg ikke helt? Clevo og Alienware er såpass små i markedet at jeg skjønner at de ikke ofte blir tatt med i slike studier. Men begge disse spesialistene på høyt ytende laptoper har et godt rykte på seg i så måte, og ligger neppe på klagetoppen, snarere tvert imot. Håk; Joda, skal du multitaske, kan du godt spandere på mer RAM, hvis du mener du har bruk for det. Men til spilling vil du ikke legge merke til det - noe jeg synes listen til Athey viser med full tydelighet. Til og med i det ene spillet på den listen hvor man kan snakke om en del mer fps; vil man merke noen forskjell mellom 100 og 135 fps? Jeg gjør ikke det. Selvfølgelig; jeg vet jo at det finnes unntak: Football Manager f.eks. vil si ja takk til all den RAM'en det kan få - det ligger i skrivende stund og bruker 4 av mine 6 GB med RAM, og hadde jeg hatt 8 GB ville det sikkert ha tatt for seg av mer. Endret 4. februar 2011 av thomit Lenke til kommentar
Marulven Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Ønsker helst en 1080p skjerm, noe asusen desverre ikke har 15'6" format... Har du prøvd en 15,6" laptop med 1080p skjerm? Min mening er at oppløsningen blir for høy på enn så liten skjerm. (windows grensenitt). Merker ikke så mye forskjell i spill heller, da tettheten (DPI) ved 1366x768 er like høy som ved det de fleste stasjonære gamerene spiller på (24 tommer 1920x1080). Jo høyere oppløsning jo bedre! Det du sier med Windows grensesnitt er bare tull da man kan stille på det. ( Kontrollpanel -> Skjerm ) på WINDOWS 7. Så du mener det er vits og droppe bedre pcer til fordel for en oppløsning du skal justere ned likevel? Makes no sense. Du justerer jo ikke ned oppløsningen, du bare lager ikoner og skrift større. Du vil likevel få en mye klarere og bedre skjerm med høyere oppløsning. Dette vil vises godt i spill. Du merker stor forskjell på en skjerm med 1080p og 1366x768. Lenke til kommentar
Armador Skrevet 4. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2011 Blir nok en p150 med 1080p skjerm og 8gb ram i nærmeste fremtid. Men så er de heller ikke leveringsklare før uti mars... En annen grunn til at jeg vil ha Clevo er at jeg liker følelsen av at det er litt eksklusivt (ikke at mateialene er det) men at folk flest aldri har hørt om det, og at de er så "cleane" som mulig. Liksom en shadowline. Noe asus ikke er på samme måte, da det er en gigantisk leverandør av laptops Lenke til kommentar
sindre94 Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 (endret) har ikke p150 problemer med sata? (hardiskene osv.) som "alle" andre sandy bridge "builds"? Endret 4. februar 2011 av sindre94 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 har ikke p150 problemer med esata? (hardiskene osv.) som "alle" andre sandy bridge "builds"? Jo, alle HM65-chipsettene skal vist nok ha problem med sata. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 ... derfor blir det lengre ventetid på alle nye bærbare med Sandy Bridge. Intel har sluttet å produsere og levere brikkesettet med feilen, har kalt tilbake slike som produsentene eventuellt allerede har fått, og er i ferd med å levere "friske" brikkesett. Når man endelig får kjøpt en Sandy Bridge-maskin, så er det en frisk en. Det kan derfor faktisk være lurt å bestille så fort som mulig, slik at man står foran i køen. Jeg blir overrasket dersom man får i gang leveransene i løpet av februar - mars er et bedre tips, tror jeg. Lenke til kommentar
Armador Skrevet 4. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2011 Noen med clevo erfaring som tror batteriet vil holde i 5-6 timer i et word-dokument? Tenker på forelesninger og evt kolokkvie etterpå... Lenke til kommentar
thomit Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 (endret) Vanskelig å si noe om ... med Sandy Bridge prosessor så får du jo en strømbesparing kontra den forrige generasjonen prosessorer, men samtidig sitter det jo et kraftig og strømhungrig skjermkort i ... jeg tror kanskje at 5-6 timer er litt optimistisk. Høy ytelse til spill = stort strømforbruk, dessverre. De laptop'ene som har såpass kraftige skjermkort utnytter jo heller ikke Optimus-teknologien, dessverre. Men det blir iallefall mye bedre batteritid enn på min ... jeg er heldig om jeg klarer 1 time. Du kan vel sjekke i NBR Forum - Official Sager NP8130/Clevo P151HM1 Owners Lounge -tråden og se om det er nevnt noe sted. Den siste opplysningen jeg har er "2-3 timer, muligens mer". Endret 4. februar 2011 av thomit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå