Loomy Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Link Nå har jeg prøvd å få nok rette til å være med i trekningen sikkert 5-6 ganger og for å si det mildt; den konkurransen går meg på nervene. Hver gang får jeg noe sånt som "meget godt resultat, men ikke godt nok" Er det noen som faktisk har klart den? Hvis noen ser noen feil blant mine svar ville det vært fint med en liten rettelse La oss begynne, svarene i kursiv er de jeg er litt usikker på: 1. Hva er egentlig HTML? Språket mange Internett-sider er skrevet med 2. Hva betyr det at en skjerm er på 17 tommer? 17 tommer målt diagonalt/på skrå 3. Operasjonen som kopierer og gjør om en musikk-CD til datafiler kalles... Ripping 4. Hvilke teknologi benevnes med de fire bokstavene UMTS? Neste generasjons mobiltelefoni 5. Hvilken spillmaskin er mest utbredt i verden av følgende tre? Sony Playstation 2 6. Hva heter Microsofts program for å lage nettsider? Frontpage 7. Hva angir eksempelvis betegnelsen 36x for en CD-spiller? At spilleren har en lesehastighet på 3600 omdreininger i minuttet 8. Hva forbinder du med tallet 404? Feilkode for at en fil ikke finnes på weben 9. Hvor mye kan du lagre på en vanlig DVD-R plate? 4,7 GB 10. Hva er en brannmur? Et system som stopper uautorisert trafikk 11. Pentium 4 er Intels toppmodell for stasjonære og bærbare PC-er. Hva heter lavprisserien? Celeron 12. Du kan kjøpe PC-er med to prosessorer. Øker dette farten på Office-programmene? Nei 13. Hva er den raskeste typen DSL-linje? VDSL 14. Hva slags fil er en ISO-fil? En avbildning av en CD eller DVD 15. Hvilke av disse er IKKE et brukergrensesnitt for Linux? OpenGL 16. Hvor mange høyttalere er det i et vanlig 5.1-høyttalersett? 6 17. Kan du bruke AMD- og Intel-prosessorer på samme hovedkort i en PC? Nei, de bruker forskjellig sokkel 18. Windows XP finnes for hvilke plattformer? Bare PCer 19. Microsoft "OneNote". Hva kan du gjøre med dette programmet? Tegne og skrive med for eksempel musen 20. Hva er en klynge/cluster? En gruppe datamaskiner som deler på arbeidsoppgaver 21. Hva er den største fordelen med SHDSL framfor ADSL? SHDSL gir lik fart i begge retninger 22. Det finnes tre standarder for trådløse nett i tillegg til den kommende WirelessMAN: 802.11g, 802.11a og 802.11b. Hvilken av de tre er IKKE kompatibel med de to andre - a, b eller g? A 23. Vil du kunne bruke den samme versjonen av Windows sammen med Intels og AMDs 64-bits prosessorer? Ja 24. Apples OS X er egentlig et slags skall på toppen av Unix, men hvilken utgave? BSD 25. Hva lover Opticom med sine minnekretser i såkalt polymer-materiale? Høyere lesefart 26. Når er arvtageren til Windows XP, kalt Longhorn ventet i salg? 2005 27. Når ble Linux første gang annonsert? Oktober 1991 28. Hvor høy oppløsning er vanlige DVD-filmer med PAL-format lagret i (ikke krympet letterbox)? 720 x 576 bildepunkter 29. Hvem leverer en DVD-brenner som støtter alle de tre vanlige formatene (DVD-R/RW, DVD+R/RW og DVD-RAM)? Iomega 30. Hva heter den mest brukte, men usikre krypteringsfunksjonen for WLAN-nett? VPN <-- Svært usikker her! Med disse svarene får jeg et meget bra resultat, men ikke bra nok. Noen som ser hvilke svar som er feil? :-? På forhånd takk :smile: Lenke til kommentar
ToreBK Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Hmm, jeg får: STRÅLENDE - BARE TO FEIL! Bare litt mer presisjon nå, så er du i mål. Lenke til kommentar
ToreBK Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Nå får jeg: GLIMRENDE, DU HAR BOMMET PÅ BARE ETT SPØRSMÅL! Greier du å finne ut hvilket? Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 6. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2003 Hehe, du nærmer deg. Du vet vel ikke hvilke du har rett på som ikke jeg har? :wink: Lenke til kommentar
ToreBK Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 DER var den, nå fikk jeg: GRATULERER! Du har svart rett på absolutt alle spørsmål. Om du sender inn skjemaet under er du med i konkurransen om premien - lommedatamaskinen HP iPaq 1915. Igjen - gratulerer med et utmerket resultat! Min Epost: ---- og deretter: Du er nå registrert i konkurransen, og er i med i trekningen. Lenke til kommentar
ToreBK Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 1. Hva er egentlig HTML? Språket mange Internett-sider er skrevet med 2. Hva betyr det at en skjerm er på 17 tommer? 17 tommer målt diagonalt/på skrå 3. Operasjonen som kopierer og gjør om en musikk-CD til datafiler kalles... Ripping 4. Hvilke teknologi benevnes med de fire bokstavene UMTS? Neste generasjons mobiltelefoni 5. Hvilken spillmaskin er mest utbredt i verden av følgende tre? Sony Playstation 2 6. Hva heter Microsofts program for å lage nettsider? Frontpage 7. Hva angir eksempelvis betegnelsen 36x for en CD-spiller? At spilleren har en lesehastighet på 36 ganger standarden for musikkavspilling 8. Hva forbinder du med tallet 404? Feilkode for at en fil ikke finnes på weben 9. Hvor mye kan du lagre på en vanlig DVD-R plate? 4,7 GB 10. Hva er en brannmur? Et system som stopper uautorisert trafikk 11. Pentium 4 er Intels toppmodell for stasjonære og bærbare PC-er. Hva heter lavprisserien? Celeron 12. Du kan kjøpe PC-er med to prosessorer. Øker dette farten på Office-programmene? Nei 13. Hva er den raskeste typen DSL-linje? VDSL 14. Hva slags fil er en ISO-fil? En avbildning av en CD eller DVD 15. Hvilke av disse er IKKE et brukergrensesnitt for Linux? OpenGL 16. Hvor mange høyttalere er det i et vanlig 5.1-høyttalersett? 6 17. Kan du bruke AMD- og Intel-prosessorer på samme hovedkort i en PC? Nei, de bruker forskjellig sokkel 18. Windows XP finnes for hvilke plattformer? Bare PCer 19. Microsoft "OneNote". Hva kan du gjøre med dette programmet? Tegne og skrive med for eksempel musen 20. Hva er en klynge/cluster? En gruppe datamaskiner som deler på arbeidsoppgaver 21. Hva er den største fordelen med SHDSL framfor ADSL? SHDSL gir lik fart i begge retninger 22. Det finnes tre standarder for trådløse nett i tillegg til den kommende WirelessMAN: 802.11g, 802.11a og 802.11b. Hvilken av de tre er IKKE kompatibel med de to andre - a, b eller g? A 23. Vil du kunne bruke den samme versjonen av Windows sammen med Intels og AMDs 64-bits prosessorer? Nei 24. Apples OS X er egentlig et slags skall på toppen av Unix, men hvilken utgave? BSD 25. Hva lover Opticom med sine minnekretser i såkalt polymer-materiale? Lagring av data uten strøm 26. Når er arvtageren til Windows XP, kalt Longhorn ventet i salg? 2005 27. Når ble Linux første gang annonsert? Oktober 1991 28. Hvor høy oppløsning er vanlige DVD-filmer med PAL-format lagret i (ikke krympet letterbox)? 720 x 576 bildepunkter 29. Hvem leverer en DVD-brenner som støtter alle de tre vanlige formatene (DVD-R/RW, DVD+R/RW og DVD-RAM)? Iomega 30. Hva heter den mest brukte, men usikre krypteringsfunksjonen for WLAN-nett? WEP Der, nå blir dere alle med i trekningen Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 7. Hva angir eksempelvis betegnelsen 36x for en CD-spiller?[/b] At spilleren har en lesehastighet på 3600 omdreininger i minuttet Det er 36x standard musikkavspilling dvs 36x150kbps 16. Hvor mange høyttalere er det i et vanlig 5.1-høyttalersett? 6 Subwoofer kan da strengt tatt ikke kalles høyttaler. Ville sagt 5 jeg. 23. Vil du kunne bruke den samme versjonen av Windows sammen med Intels og AMDs 64-bits prosessorer? Ja Intel bruker da IA64 eller hva de kaller det og AMD x86-64 mao ikke kompatible. 30. Hva heter den mest brukte, men usikre krypteringsfunksjonen for WLAN-nett? VPN <-- Svært usikker her! WEP ville jeg sagt. edit: fasitløsninga var vist posta, men jeg står fast på at det er 5 høytalere og ikke 6 i et 5.1 system. Lenke til kommentar
ToreBK Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Subwoofer kan da strengt tatt ikke kalles høyttaler. Ville sagt 5 jeg. Feil, 6 er riktig svar. Selvfølgelig er en SUB en høyttaler, hva skulle det ellers være? Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 7. Hva angir eksempelvis betegnelsen 36x for en CD-spiller?[/b] At spilleren har en lesehastighet på 3600 omdreininger i minuttet Denne er feil... 19. Microsoft "OneNote". Hva kan du gjøre med dette programmet?Tegne og skrive med for eksempel musen Denne er feil... Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Feil, 6 er riktig svar. Selvfølgelig er en SUB en høyttaler, hva skulle det ellers være? En subwoofer selvsagt I mine øyne er ikke en subwoofer en fullverdig høyttaler. Det er og forblir en sub. Er hvertfall ikke noen selvfølge at sub'en skal kalles en høyttaler. Lenke til kommentar
Swoofah Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Så vidt jeg vet så er ikke PC'er det eneste med XP? Nå også Mobil? Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 6. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2003 Thx for svar! Grunnen til at jeg svarte at man kunne bruke 64-bit prosessorer på dagens OS var fordi jeg leste følgende: AMD 64-bit technology includes the x86-64™ architecture,which is a 64-bit extension of the x86 architecture. The x86-64 architecture supports legacy 16-bit and 32-bit applications and operating systems without modification. Forstod det slik at 64-bit CPU'er kan brukes på dagens OS (som er 32-bit, ikke sant?) Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Subwoofer kan da strengt tatt ikke kalles høyttaler. Ville sagt 5 jeg. En høtaler er: En elektromekanisk innrettning som omgjør elektriske signaler til lydbølger, altså er en subwoofer en høytaler Lenke til kommentar
ToreBK Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 19 - OneNote, reagerte litt på alternativene selv. Notatprogrammet OneNote er ikke med på noen av dem. OneNote (offisielt Office OneNote 2003, etter mønsteret nevnt ovenfor) er et verktøy for å ta og organisere notater. Et notat er ikke bare noe du skriver på tastaturet eller med håndskriftfunksjonen på en tavle-PC ("Tablet-PC"). OneNote lar deg også lage raske tegninger og skisser, gjøre korte lydopptak, kopiere bilder og grafikk fra ulike kilder, og kopiere ting fra andre programmer. Men så leste jeg dette: OneNote er den viktigste enkeltstående nyheten i Office 2003 - en notatblokk med virkelige notatblokkegenskaper. Først og fremst at du kan skrive hvor du vil og at notatblokken har flere ark enn ett. I tillegg har den støtte for håndskrift. Lenke til kommentar
eab Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Selvfølgelig er en SUB en høyttaler, hva skulle det ellers være? Gjør det enkelt og kall det en "basshøyttaler" Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 edit: fasitløsninga var vist posta, men jeg står fast på at det er 5 høytalere og ikke 6 i et 5.1 system. Det er lettere å si det er 6, siden det kommer lyd fra sub'n også. 5.1 = 5+1=6 Ble jo egentlig veldig dårlig forklart dette her, men... som jeg sa, sub'n gir jo fra seg lyd, og da er den jo også en høyttaler mener jeg. Lenke til kommentar
ToreBK Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 En subwoofer selvsagt I mine øyne er ikke en subwoofer en fullverdig høyttaler. Det er og forblir en sub. Er hvertfall ikke noen selvfølge at sub'en skal kalles en høyttaler. Nå tar du i betrakning SUBjektive oppfatninger Da er du kanskje av oppfatning at Lada ikke er bil og da? :o Ta en 3-veis høyttaler, da: Er det bare mellomtone- og diskantelementet som utgjør "høyttaler", mens basselementet egentlig ikke har noen ting med høyttaleren å gjøre? Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 19. Microsoft "OneNote". Hva kan du gjøre med dette programmet?Tegne og skrive med for eksempel musen Denne er feil... Dreit meg litt ut der. Syntes det stod "Skrive og redigere notater" som et alternativ. Uansett så er "Tegne og skrive med for eksempel musen" veldig upresist svar. Du kan nemlig ikke tegne og skrive med musen. Men med penn og andre gjenstander er dette mulig (jeg har OneNote...). Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Nå tar du i betrakning SUBjektive oppfatninger strengt tatt så er det vel litt subjektivt hva en høyttaler er? og jo en lada er en bil og basselementet er en del av en 3-veis høyttaler. En subwoofer på sin side hverken spiller alle tre frekvensområdene eller ser ut som en høyttaler. Og da er den ikke en høyttaler heller i min ordbok. For å si det slik, ville du pekt på en subwoofer og sagt "tøff høyttaler?" jeg ville ikke. Lenke til kommentar
ToreBK Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Dreit meg litt ut der. Syntes det stod "Skrive og redigere notater" som et alternativ. Det gjorde jeg også, derfor fikk jeg ikke full score med en gang. Men det var jo NOTER og ikke NOTATER, man leser gjerne det man VIL skal stå der Uansett så er det mange svakheter i testen, ta eksempelvis #12: Office kan da gå fortere med DualCPU dersom man kjører en annen krevende prosess samtidig Adobe Premiere f.eks (som er kodet for DualCPU). Greit nok at ikke Office er kodet til DualCPU, men likevel - en burde vel kunne forvente en marginal forbedring i så tilfelle? Man må være helt fri for forutinntatte holdninger for å kjøre en slik test, og med litt prøving og feiling gikk det jo bare 40 min fra trådstarters innlegg til min fasit var på nett. Måtte en hvilken som helst HW-forumdeltaker vinne trekningen, det lukter royalties på undertegnede .... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå