Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Målinger Elektro

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg driver og ser litt på målinger om hvordan man finner og regner ut. men så kom jeg over kortsluttning på ik2pmin og der ser jeg at etter man har funnet ik2pmin på eurotesteren skal man regne ut som: Ik(fra instrumentet)*0,8*0,95=Ik2pmin. hvorfor bruker man 0,8 og 0,95 og hva er det, eller hvor finner jeg det?

på forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ik3maks = Ik2maks x 1.15

Ik2min = Ik2maks x 0.8 x 0.95

0.8 = reduksjonsfaktorer for temperaturstigning

0.95 = reduksjonsfaktor for spenningsfall.

Kor nøyaktig dette blir kan vel diskuterast. Det er sikkert faktorar lagt inn for å dekke dei fleste tilfeller, men skal du finne riktig Ik2min bør du bruke kabellengder. Ik2maks får du oppgitt av e-verket, det er høgaste kortslutningsstraum i sikringsskapet ditt (Ik2min for deiras del). Med det som utgangspunkt kan du rekne deg fram til Ik2min som er avhengig av lengden på kabelen.

Lenke til kommentar

Ik3maks = Ik2maks x 1.15

Ik2min = Ik2maks x 0.8 x 0.95

0.8 = reduksjonsfaktorer for temperaturstigning

0.95 = reduksjonsfaktor for spenningsfall.

Kor nøyaktig dette blir kan vel diskuterast. Det er sikkert faktorar lagt inn for å dekke dei fleste tilfeller, men skal du finne riktig Ik2min bør du bruke kabellengder. Ik2maks får du oppgitt av e-verket, det er høgaste kortslutningsstraum i sikringsskapet ditt (Ik2min for deiras del). Med det som utgangspunkt kan du rekne deg fram til Ik2min som er avhengig av lengden på kabelen.

ok takk Zeph! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...