Euklid Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Da leker jeg minst 80% av min arbeidstid. Det tror jeg på. Nettopp. iPad forstyrrer langt mindre enn de leselys jeg har kommet over. Ipad er jo ett eneste stort leselys. Jeg lar meg fascinere av at iPad-motstandere innbitt mener at mine opplevelser ikke bare er uviktige eller irrelevante, men velger å presentere det som at min bruk av iPad mange timer daglig siden release nærmest er fiksjon. Enhver står fritt til å mene at de selv ikke kunne klart seg med iPad 80% av sin arbeidstid eller at deres samboer fint kan sove videre også om en bruker et normalt leselys. Jeg akter ikke å bevise hverken hvordan jeg legger opp min timeplan eller min bedre halvdels søvnmønstre, men dette er altså en helt enkel og konkret beskrivelse av en høyst reel hverdag der iPad har en nøkkelrolle. Argumentasjon gjennom å benekte eksistensen av disse opplevelsene fremstår som rimelig absurd. Det kan sikkert finnes bedre verktøy for andre bruksformål, og de med andre preferanser enn meg kan foretrekke andre verktøy også til de samme oppgaver. Det ville være langt mer konstruktivt å diskutere hvordan en faktisk bruker en plattform, hvilke verktøy som er best egnet til å løse et bestemt problem, i hvilke tilfeller det har praktiske fordeler å kunne roote telefonen eller hvilke fordeler Apples UIKit har sammenlignet med Googles brukergrensesnitt. Å få beskjed om at mine opplevelser ikke har rot i virkeligheten er på kanten til snålt, all den tid jeg lever i denne virkeligheten 24 timer daglig. Jeg har tidligere sammenlignet religiløs Android-tilhengeri med romanhelten Don Quixote – han som kjempet mot vindmøller, drømte seg bort i fabler og håpet en deus ex machina skulle dukke opp rundt hjørnet. Opplevde fordeler ved andre plattformer er fiksjon, ulemper og hull i egne rekker er bare midlertidige feil, åpenbaringens lys kommer ved neste oppdatering – i alle fall om produsenten tar seg bryet med å porte den. Jeg finner det direkte urovekkende – om ikke særlig overraskende – at debatten rundt Apple-produkter har en tendens til å stilne hver gang en kommer inn på praktisk bruk; et domene der marginale prisforskjeller, GHz og vage ord som «åpenhet» har svært liten betydning, der en underliggende, gjennomtenkt filosofi og et polert brukergrensesnitt er vitalt. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 HTC og Samsung har ikke ennå forstått at plastleker er ikke veien å gå om de skal ta innersvingen på iPad. Det ene plastsøppelbrettet etter det andre spys ut i raskt tempo, og felles for dem alle er at de kjører på en mobilOS kalt Android. Et OS som heller ikke har noe i et nettbrett å gjøre da det er utviklet for mobiltelefoner.. Videre så har de heller ikke greit å fatte at det er nerdene som roper og skriker om at de må ha den og den og den funksjonen, mens det er den største forbrukergruppen som ikke sier noe som helst. Den siste gruppen er de som synes at uansett hva de velger, så har antallet funksjoner blitt så mange at de kunne nesten valgt hva som helst. De vet i utgangspunktet ikke forskjellen på android OS og iOS. Derfor skjer det ofte følgende når de skal gjøre opp sin vurdering; Hva skal jeg kjøpe? Denne plastleken som ser utrolig billig ut, eller denne saken som er laget i aluminium og glass. Valget er enkelt. Folk er ikke dumme... http://www.amobil.no/artikler/android-nettbrett_tar_innpaa_ipad/89280 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Alle parter er vel sikkert delvis skyld i dette, men skal man avskrive alt med at "jeg opplever det slik", endel argumenter som blir brugt i mange diskusjoner handler mer om at folk ikke kjenner så godt til alternativene, heller enn at alternativene er så dårlige. Feks registrerer jeg din kommentar med leselys og biter meg merke i at jeg personlig mener jeg lett kan få et leselys til å være mindre plagsomt i praksis enn en skjerm på 10-tommers størrelse. Min hverdag er jo like reell, og man kan kanskje spørre seg hvor stor erfaring du har med leselys? Noe som underbygges videre av din karakteristikk av de som "flomlys". Det samme kan man si om det med stylus, "if you see a tylus they blew it" som du så fint forfektet, er ikke det også å benekte andres opplevelse? Nemlig opplevelsen at en stylus i mange tilfeller faktisk er ganske nyttig? Det er ikke uten grunn man bruker en kulepenn istedet for å dyppe fingeren i blekk. Ellers føler jeg som hverken android eller iOS-bruker at denne blinheten for egne plattformers svakheter er minst like sterk på iOS-fronten, om ikke enda sterkere. Ellers synes jeg det er merkelig å avskrive teknisk ytelse som noe har betydning for brukeropplevlse, ditto med åpenhet, dette er ting som kan ha svært sterk innvikrning på brukeropplevelsen av et produkt. Det har tidligere vært utrykt bekymring for en genrasjon der folk ikke forstår hvordan produktene sine virker, og tror at ingeniør-delen av produktutvikling er utviktig, har vi begynt å komme dit allerede? AtW 2 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Mye fornuftig i det du sier, ATWindsor. Styluser selges f.eks. i fleng til iPad, i tegneprogrammer har de mye for seg – som erstatning for et touchvennlig brukergrensesnitt er det problematisk, og det er gjerne det siste som har vært tilfelle når pinnen har fulgt med et produkt. At leselamper for noen kan oppleves som mindre forstyrrende enn iPad ser jeg ikke bort fra, her er det bare å akseptere at det finnes flere meninger uten at noen trenger å være rett. Ingeniørfrykt og aversjon mot tekniske spesifikasjoner virker kanskje som en ubetinget hyllest til ren design og markedsføring, men dette er slett ikke mitt poeng. Snarere er det slik at en del selskaper som ikke evner å ta på seg virkelig tunge ingeniøroppgaver gjemmer seg bak en liste med hardwarespesifikasjoner, og skyver denne foran seg som bevis på produktets overlegenhet. Popover-menyene på iPad er ikke noe som dukker opp i en tabell som sammenligner iPad med en annen tablet, men det ligger hauger av både ingeniør- og designertimer bak. Det er blindheten for alt som ikke kan oppsummeres i en tabell jeg er motstander av, mangfoldet av inntrykk som utgjør en brukeropplevelse kan ikke presses inn i slike former. At maskinene våre blir stadig bedre rent hardwaremessig er selvsagt positivt, jeg er ikke motstander av at Intel lager raskere prosessorer. «Blindheten» du beskriver blant iOS-brukere finnes helt sikkert, i en del tilfeller tror jeg det lar seg gjøre å spore en viss bakenforliggende rasjonalitet (åpenbart finnes det også tilfeller der brukeren simpelthen ønsker å få bekreftet at det var glupt å bruke 6000 på en mobiltelefon!): velger man et produkt fra Apple ligger det implisitt i dette at man foretrekker og aksepterer en bestemt filosofi. I dette ligger det et sett preferanser som nok ikke alltid kommer særlig klart frem, og som i mange tilfeller avviker betydelig fra den ellers regjerende «hvor får jeg flest GHz per krone?»-tankegangen. Med dette prøver jeg ikke å si at Apples filosofi er den eneste rette, bare at det kan finnes underliggende forskjeller i preferanser mellom brukere som er avgjørende for hva som føles rett, og at disse preferansene har en tendens til å ikke komme særlig klart frem i diskusjonene. Et litt mer konkret eksempel: Produsenter (RIM m.fl.) snakker om Dual Core, og hvordan dette skal revolusjonere brukeropplevelsen fordi maskinene blir så raske. Samtidig var min gamle iPod touch med iOS lynrask for min bruk (inntil den druknet på Hardangervidda), mens de Android-telefonene jeg har prøvd alltid ser ut til å ha en forsinkelse mellom input og resultat på skjerm. Langt fra håpløst, bare ikke like usynlig som på iOS. Det finnes helt sikkert brukere og situasjoner som foretrekker rask kjøring av «reelt tunge» oppgaver fremfor opplevelse av umiddelbarhet i enkle oppgaver, jeg er bare ikke den typen bruker. 2 Lenke til kommentar
Patience Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 HTC og Samsung har ikke ennå forstått at plastleker er ikke veien å gå om de skal ta innersvingen på iPad. Det ene plastsøppelbrettet etter det andre spys ut i raskt tempo, og felles for dem alle er at de kjører på en mobilOS kalt Android. Et OS som heller ikke har noe i et nettbrett å gjøre da det er utviklet for mobiltelefoner.. Videre så har de heller ikke greit å fatte at det er nerdene som roper og skriker om at de må ha den og den og den funksjonen, mens det er den største forbrukergruppen som ikke sier noe som helst. Den siste gruppen er de som synes at uansett hva de velger, så har antallet funksjoner blitt så mange at de kunne nesten valgt hva som helst. De vet i utgangspunktet ikke forskjellen på android OS og iOS. Derfor skjer det ofte følgende når de skal gjøre opp sin vurdering; Hva skal jeg kjøpe? Denne plastleken som ser utrolig billig ut, eller denne saken som er laget i aluminium og glass. Valget er enkelt. Folk er ikke dumme... http://www.amobil.no/artikler/android-nettbrett_tar_innpaa_ipad/89280 http://www.amobil.no/artikler/nesten_1_av_6_leverer_tilbake_galaxy_tab/89319 Lenke til kommentar
hvakrg Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Jeg lar meg fascinere av at iPad-motstandere innbitt mener at mine opplevelser ikke bare er uviktige eller irrelevante, men velger å presentere det som at min bruk av iPad mange timer daglig siden release nærmest er fiksjon. Enhver står fritt til å mene at de selv ikke kunne klart seg med iPad 80% av sin arbeidstid eller at deres samboer fint kan sove videre også om en bruker et normalt leselys. Jeg akter ikke å bevise hverken hvordan jeg legger opp min timeplan eller min bedre halvdels søvnmønstre, men dette er altså en helt enkel og konkret beskrivelse av en høyst reel hverdag der iPad har en nøkkelrolle. Argumentasjon gjennom å benekte eksistensen av disse opplevelsene fremstår som rimelig absurd. Mener da ikke at dine opplevelser er uviktige eller irrelevante, påpeker bare at om man bruker en Kindle med mappe med leselampe så byr ikke denne på problemer for andre som deler seng pga at dette lyset er så lite og kontrollert at det ikke er noe problem å sørge for at lyser ikke er forstyrrende. En Ipad derimot er en eneste stor lyskilde. Et litt mer konkret eksempel: Produsenter (RIM m.fl.) snakker om Dual Core, og hvordan dette skal revolusjonere brukeropplevelsen fordi maskinene blir så raske. Samtidig var min gamle iPod touch med iOS lynrask for min bruk (inntil den druknet på Hardangervidda), mens de Android-telefonene jeg har prøvd alltid ser ut til å ha en forsinkelse mellom input og resultat på skjerm. Langt fra håpløst, bare ikke like usynlig som på iOS. Det finnes helt sikkert brukere og situasjoner som foretrekker rask kjøring av «reelt tunge» oppgaver fremfor opplevelse av umiddelbarhet i enkle oppgaver, jeg er bare ikke den typen bruker. Det blir feil å sammenligne en Ipod touch med en Playbook når det kommer til nødvendige hestekrefter. Playbook byr på en helt annen brukeropplevelse som passer langt bedre på en tablet, man får ekte multitasking, noe som faktisk er svært nyttig på en tablet. Og man får en UI som ikke er en oppblåst Ipod Touch. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 http://www.amobil.no/artikler/nesten_1_av_6_leverer_tilbake_galaxy_tab/89319 Og selv med de tallene tar android innpå så ser ikke at linken eg postet blir feil? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Samsung har såvidt jeg vet bare rapportert antallet Galaxy Tab de har solgt til leverandører, ikke til konsumenter. Uansett, ikke så vanskelig å "ta innpå" i et marked hvor Apple var alene i et halvt år. Konkurrenter vil jo da "ta innpå" uansett hvor mye eller lite de selger. Lenke til kommentar
hvakrg Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 For å ta innpå så må de strengt tatt selge flere enn Apple. Om Apple selger 10 Ipads i uka og Android selger 3 så tar ikke Android innpå. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 I henhold til retningslinjene §1. Innleggets Innhold, påpekes det at innlegget skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak, ikke person, og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende, flaming og andre former for personangrep og Trolling er forbudt. I henhold til retningslinjene har innlegg blitt flyttet til det sorte hullet til forumet. Videre brudd på dette kan føre til reaksjoner i form av advarsler og/eller utestengelse fra forumet. dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 http://www.amobil.no/artikler/nesten_1_av_6_leverer_tilbake_galaxy_tab/89319 Og selv med de tallene tar android innpå så ser ikke at linken eg postet blir feil? Det blir jo riktig da at de tar innpå, men om feilraten er høy, så blir det likevel feil og kortsiktig da flere og flere vil gå lei Lenke til kommentar
Hayward Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) http://www.amobil.no/artikler/nesten_1_av_6_leverer_tilbake_galaxy_tab/89319 Og selv med de tallene tar android innpå så ser ikke at linken eg postet blir feil? Det blir jo riktig da at de tar innpå, men om feilraten er høy, så blir det likevel feil og kortsiktig da flere og flere vil gå lei Feilraten er ikke høy har vi fått opplyst. Den er på under 2%. Endret 3. februar 2011 av Hayward Lenke til kommentar
Patience Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 For å ta innpå så må de strengt tatt selge flere enn Apple. Om Apple selger 10 Ipads i uka og Android selger 3 så tar ikke Android innpå. Tror nok de kommer til å selge flere enn Apple og iPad. Tror ikke Apple kan ha som hovedfokus å klare å levere like mange enheter som samtlige konkurrenter. Det blir en mot mange. Jeg tror derimot at Apple kommer til å lede på kvalitet, stabilitet og popularitet. Og det langt foran konkurrentene, selv om det totalt sett produseres flere android-enheter enn iOS. At produsenter spyr ut produkter på lav terskel høres kanskje flott ut på papiret, men det har sin pris i form av dårlig materialvalg (raskere å produsere) og lite testet programvare. Apple er kanskje trege, men de har, til tross for sine feil - meget god kvalitets-testing på sine OS. Og jeg vil heller satse på et OS som venter med implementeringen av nye funksjoner til de er tilstrekkelig testet, enn å sende ut produkter som ikke er klare, og la kunden betale dyrt for å være betatester.. Lenke til kommentar
hvakrg Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Tror nok de kommer til å selge flere enn Apple og iPad. Tror ikke Apple kan ha som hovedfokus å klare å levere like mange enheter som samtlige konkurrenter. Er enig i at Apple nok kommer til å falle bak her som de har gjort på mobilfronten, men mitt svar var rettet direkte mot Thlom som påstod at Android tar inn på Ipad uavhengig av salgstallene. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 For å ta innpå så må de strengt tatt selge flere enn Apple. Om Apple selger 10 Ipads i uka og Android selger 3 så tar ikke Android innpå. Om en aktør, i dette tilfellet Apple, er alene på et marked så vil første konkurrent "ta innpå" da konkurrentens markedsandel vil gå fra 0% til f.eks. 0,5%. Ellers enig i at Apple nok fremdeles har størst vekst. Lenke til kommentar
hvakrg Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 (endret) For å ta innpå så må de strengt tatt selge flere enn Apple. Om Apple selger 10 Ipads i uka og Android selger 3 så tar ikke Android innpå. Om en aktør, i dette tilfellet Apple, er alene på et marked så vil første konkurrent "ta innpå" da konkurrentens markedsandel vil gå fra 0% til f.eks. 0,5%. Ellers enig i at Apple nok fremdeles har størst vekst. Og nettopp derfor er markedsandeler ubetydelig i en slik sammenheng. Det man må se på er reelle salgstall og ikke prosenter. Ipad var uansett ikke den første tableten i historien. Endret 4. februar 2011 av hvakrg Lenke til kommentar
Androod Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Tror nok at det finnes en veldig god grunn til å de faktisk også har en stylus. HTC har skjønt det, noe ingen andre tablet produsenter har..og det er at de faktisk er en TABLET, og de skal bruket til å ta NOTATER. Softkeys er for tregt, og med god håndskrift gjenkjenner, kan du ufattelig mye lettere ta notater. 7" størrelsen er perfekt..faktisk en mellomting. iPad = failed netbook uten keyboard. Tung, stygg og klumpete... «... if you see a stylus, they blew it.» –Steve Jobs Hvem fa#n bryr seg hva den dusten sier. Lenke til kommentar
Androod Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 HTC og Samsung har ikke ennå forstått at plastleker er ikke veien å gå om de skal ta innersvingen på iPad. Det ene plastsøppelbrettet etter det andre spys ut i raskt tempo, og felles for dem alle er at de kjører på en mobilOS kalt Android. Et OS som heller ikke har noe i et nettbrett å gjøre da det er utviklet for mobiltelefoner.. Videre så har de heller ikke greit å fatte at det er nerdene som roper og skriker om at de må ha den og den og den funksjonen, mens det er den største forbrukergruppen som ikke sier noe som helst. Den siste gruppen er de som synes at uansett hva de velger, så har antallet funksjoner blitt så mange at de kunne nesten valgt hva som helst. De vet i utgangspunktet ikke forskjellen på android OS og iOS. Derfor skjer det ofte følgende når de skal gjøre opp sin vurdering; Hva skal jeg kjøpe? Denne plastleken som ser utrolig billig ut, eller denne saken som er laget i aluminium og glass. Valget er enkelt. Folk er ikke dumme... http://www.amobil.no/artikler/android-nettbrett_tar_innpaa_ipad/89280 Takk, du forsterket nok en gang mistaken om de fleste sauer som kjøper Apple produkter. De kjøper pga. børstet aluminium og design, og kan vel i de fleste sammenhenger være komplett likegyldige om alt annet. Og som kjent går sauer i flokk. Steve Jobs ler hele veien til banken, for hver gang en dust faller for dette. Som en professor sa til klassen en gang, "pretty packaging doesn't make up for shitty content." 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg