Gå til innhold

Huawei U8800 / Ideos X5


jevel

  

132 stemmer

  1. 1. Er du fornøyd med din U8800 / Ideos X5?

    • Ja
      100
    • Nei
      32


Anbefalte innlegg

Jeg har byttet fra netcom til telenor nå. Jeg får ikke fri internettbruk før om 10 dager, og vil derfor ikke få en høy regning på disse dagene. Jeg har fjernet haka på ''aktiver datatilgang i mobilnettverk' er jeg da garantert at facebook og andre ting ikke står å tar data mens jeg er ute på ferde?

Fortsetter litt her. Nå har jeg altså fått byttet over til telenor, og skal bruke nettet. Er alt jeg trenger å hake av telenor 3G som nettverk, og så bruke det? Virker litt simpelt, men det er kanskje slik det er. Altså at internetttrafikken nå blir gratis?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@WinstonSmith

 

VET at man skal gjenta steg 5 når det står gjenta steg 4 til steg 9.

Men de har bare skrevet feil. Har oppdatert nå, og gjorde slik som jeg trodde.

Altså gjentok step 5 til 9.

 

Hørtes veldig rart ut. Merker ingen forskjell jeg, men så har jeg heller ikke hatt wifi problemer. Her kobler wifi seg opp i det jeg kjører inn i gården. Da er det ca 15-20 meter til huset.

Endret av Tropetor
Lenke til kommentar

hei jeg vurdere å kjøpe denne mobilen, men er litt usikkert på grunn av dette med batteriet og wifi, saken. blir batteriet bedre etter hvert?. Og dette med wifi saken, holder det med den oppdateringen vi har fått fra huawei? funker det bra etter denne ?

Lenke til kommentar

Batteriet blir vel litt bedre etter å ha blitt ladet noen ganger vil jeg tro. Og man kan optimalisere det (Se tidligere i tråden) Men dette batteriet er neppe noe dårligere enn batteriene på andre Android telefoner. De fleste jeg kjenner som har Android telefoner med stor skjerm klager på batteri kapasiteten.

 

Ang. Wifi er det ikke så lett å svare på, da det virker som noen sliter veldig med dette. Noen av dem kan sikkert lite om routere/oppsett og noen har sikkert problemer som skyldes telefonen.

Jeg for min del løste dette enkelt ved å sette opp telefonen til å aldri koble seg fra når den var koblet til Wifi. (sove innstillinger) Etter oppdateringen slapp jeg å ha på det.

Nå står sove innstillinger til "når skjermen slås av" og det fungerer endelig som forventet. Når jeg "slår på skjermen" tar det 4-5 sekunder så er jeg automatisk koblet på wifi.

Regner med at dette også vil hjelpe en del på batteritiden.

 

Mulig jeg tar feil, men det virker også som den er litt raskere på Internett via wifi nå. Men det kan like så godt være at jeg byttet abb. på internett her og økte fra 20 til 30 mb i går.. ikke vet jeg..

Endret av Tropetor
Lenke til kommentar

Ikke for å påstå noe i noen som helst retning her, men å basere seg på noen tilfeller av feil på et såpass billig produkt som åpenbart har solgt veldig bra, det vil være for snevert.

 

Telefonen slet litt til å begynne med for min del, men etter at jeg endret kryptering så har den oppført seg stort sett bra. Jeg tror nok også at veldig mange tolker den beskjeden man får når WiFi kobler fra og går i dvale som om at noe er feil med WiFi. Derfor hadde det vært interessant å se en returstatistikk på den. Kan noen av dere som jobber i bransjen ta en kikk? Jeg antar at man kan skille ut reelle feil fra brukerfeil i den type statistikk, slik at det vil gi et mer reelt bilde.

 

-KJ

 

Er ganske overbevist om at det er mange som har problemer med denne telefonen på grunn av manglende forståelse av nettverk/routere m.m. Da er det lett å skylde på den billige telefonen :)

I og med at den er såpass billig er det også sikkert mange som har en slik telefon/Android for første gang. (inkludert meg selv) Gidder man da ikke sette seg inn i ting sier det seg selv at mange får problemer. Syns telefonen er helt super, og jeg kunne om jeg ville kjøpt meg en langt dyrere telefon siden jeg er godt voksen og ikke trenger krangle meg til det :) Angrer ikke ett sekund på kjøpet. Skal ikke se bort i fra at min neste telefon også blir en Huawei. Siden denne var så billig er det litt mer forsvarlig å bytte ofte også. Hurra for Huawei, og denne supre tråden som har hjulet meg masse underveis. Mangler bare oppgradering til 2.3 nå så er vi i mål :)

 

Det bør vel også nevnes at jeg ikke trenger FM radio, ikke trenger ett bra kamera, og heller ikke en musikk tlf. Da hadde jeg kjøpt meg det istedenfor!

Endret av Tropetor
Lenke til kommentar

Ikke for å påstå noe i noen som helst retning her, men å basere seg på noen tilfeller av feil på et såpass billig produkt som åpenbart har solgt veldig bra, det vil være for snevert.

 

Telefonen slet litt til å begynne med for min del, men etter at jeg endret kryptering så har den oppført seg stort sett bra. Jeg tror nok også at veldig mange tolker den beskjeden man får når WiFi kobler fra og går i dvale som om at noe er feil med WiFi. Derfor hadde det vært interessant å se en returstatistikk på den. Kan noen av dere som jobber i bransjen ta en kikk? Jeg antar at man kan skille ut reelle feil fra brukerfeil i den type statistikk, slik at det vil gi et mer reelt bilde.

 

-KJ

 

Er ganske overbevist om at det er mange som har problemer med denne telefonen på grunn av manglende forståelse av nettverk/routere m.m. Da er det lett å skylde på den billige telefonen :)

I og med at den er såpass billig er det også sikkert mange som har en slik telefon/Android for første gang. (inkludert meg selv) Gidder man da ikke sette seg inn i ting sier det seg selv at mange får problemer. Syns telefonen er helt super, og jeg kunne om jeg ville kjøpt meg en langt dyrere telefon siden jeg er godt voksen og ikke trenger krangle meg til det :) Angrer ikke ett sekund på kjøpet. Skal ikke se bort i fra at min neste telefon også blir en Huawei. Siden denne var så billig er det litt mer forsvarlig å bytte ofte også. Hurra for Huawei, og denne supre tråden som har hjulet meg masse underveis. Mangler bare oppgradering til 2.3 nå så er vi i mål :)

 

Det bør vel også nevnes at jeg ikke trenger FM radio, ikke trenger ett bra kamera, og heller ikke en musikk tlf. Da hadde jeg kjøpt meg det istedenfor!

 

Tviler ikke på at enkelte problemer skyldes bruker, men ang. nettverksproblemer så er nok dette i svært mange tilfeller knyttet til software/hardware.

De fleste som kjøper et produkt med støtte for WIFI, det være seg iPod/telefon/nettbrett/PC, forventer at dette skal fungere med routeren deres uten noen større om og men. Er dette for mye å forlange? Det skal ikke være nødvendig med inngående kunnskaper om konfigurasjon av router/nettverk for at telefonen skal fungere som normalt! Å skylde på brukerfeil blir da for enkelt.

 

Selv kjøpte jeg 2 stk, hvor en var en gave og satt disse opp samtidig. Den ene fungerte strålende, den andre ikke i det hele tatt (testet på 7 nettverk med ulik kryptering). Er nå inne til service for annen gang. Første gang ble hovedkortet byttet, og telefonen flashet. Håper at de klarer å fikse den nå, for det er et stort irritasjonsmoment ved en ellers super telefon.

Lenke til kommentar

@WinstonSmith

 

Påstår på ingen måte at alle gjør noe feil. Det vil alltid være feil på produkter som dette. Være seg dyre eller billige.

 

Mener heller ikke at man skal være ekspert på nettverk for å få den til å fungere. Hvor tar du det fra? Det jeg sier er at jeg tror at veldig mange som har liten eller ingen erfaring med ett slikt produkt får Huawei som sin første smart tlf, og muligens også første gang de er Android brukere. Da sier det seg selv at det lett kan virke som det er unaturlig mye feil på denne telefonen. For flere har det vært nok å endre litt på config i routeren sin. Selv om det ikke burde vært nødvendig. Men slik er nå en gang denne verden. Det vill alltid være produkter/merker som ikke snakker like godt sammen. Og jeg kjenner etter hvert en del folk som har denne telefonen. Det er faktisk ikke en eneste en av de jeg kjenner som sliter noe særlig med nettverk etter å ha endre litt på oppsettet i telefon og/eller router. Din erfaring er tydeligvis en annen, og jeg misunner deg ikke problemene du har. Kan du ikke kreve ny telefon?

 

@Talker

Det står en hel masse om dette i tråden her om du blar de litt tilbake, eller søker i tråden.

Men en oppdatering av telefonen burde løse problemet ditt. Om ikke vil jeg påstå at det er stor sannsynlighet for at det er noe galt med telefonen din.

Ta en titt her: http://www.facebook.com/HuaweiNorge?sk=app_7146470109

Endret av Tropetor
Lenke til kommentar

@WinstonSmith

 

Påstår på ingen måte at alle gjør noe feil. Det vil alltid være feil på produkter som dette. Være seg dyre eller billige.

 

Mener heller ikke at man skal være ekspert på nettverk for å få den til å fungere. Hvor tar du det fra? Det jeg sier er at jeg tror at veldig mange som har liten eller ingen erfaring med ett slikt produkt får Huawei som sin første smart tlf, og muligens også første gang de er Android brukere. Da sier det seg selv at det lett kan virke som det er unaturlig mye feil på denne telefonen. For flere har det vært nok å endre litt på config i routeren sin. Selv om det ikke burde vært nødvendig. Men slik er nå en gang denne verden. Det vill alltid være produkter/merker som ikke snakker like godt sammen. Og jeg kjenner etter hvert en del folk som har denne telefonen. Det er faktisk ikke en eneste en av de jeg kjenner som sliter noe særlig med nettverk etter å ha endre litt på oppsettet i telefon og/eller router. Din erfaring er tydeligvis en annen, og jeg misunner deg ikke problemene du har. Kan du ikke kreve ny telefon?

 

@Talker

Det står en hel masse om dette i tråden her om du blar de litt tilbake, eller søker i tråden.

Men en oppdatering av telefonen burde løse problemet ditt. Om ikke vil jeg påstå at det er stor sannsynlighet for at det er noe galt med telefonen din.

Ta en titt her: http://www.facebook.com/HuaweiNorge?sk=app_7146470109

 

Jeg innrømmer gjerne at jeg ikke har inngående kjennskap til hvordan en router fungerer, men likevel: Når man kjøper en telefon, pc, tablet eller andre ordinære wifi-produkter, synes jeg ikke vi som forbrukere skal godta at oppsettet i routeren må endres for å få produktet på nett (sorry, vet at du egentlig ikke sier dette...). Selv reiser jeg en del ifm. jobb, og det sier seg selv at jeg ikke kan be resepsjonisten på det enkelte hotell/konferansested om å tilpasse routeren etter telefonen min!

 

U8800 og alle andre wifi-telefoner markedsføres som telefoner med -nettopp wifi- da er det etter min mening en mangel på varen (etter forbrukerkjøpslovens definisjon) dersom wifi-funksjonen ikke fungerer på vanlige routere. Bortsett fra denne telefonen har absolutt alle mine trådløs-produkter alltid koblet seg helt fint på routerne jeg bruker, så jeg mistenker sterkt at det er den kjære Huaweien som er på bærtur... Kjipt, for bortsett fra dette synes jeg telefonen var flott!

Lenke til kommentar

Det finnes ikke noe som heter "vanlige" routere.

 

WiFi har riktignok blitt mye, mye bedre enn det var i starten, men jeg opplever fortsatt at kunder kjøper McChina SuperDooper WiFi router og at dette skaper problemer med tanke på alskens andre produkter man kobler til.

 

Dette problemet oppstår når produsentene forholder seg "sånn omtrent" til de standardene som legges, og Kinaland er desverre ett av de landene der det har vist seg å være vanskelig å få til alt 100 %.

 

Moralen er: Forventer du Rolls så kjøper du Rolls, ikke en litt fin Lada. ;)

 

-KJ

Lenke til kommentar

Greit nok det, men kjøper du en Lada i Norge av en norsk forhandler er transaksjonen fortsatt underlagt norsk lov. Da gjør det ingen forskjell om routern heter McChina eller noe annet, - den skal fungere. Dessuten er det vel ingen her som klager på dårlige routere? Så vidt jeg kan se sier de som har problemer med Huaweien at den er den ENESTE som faller ut/ikke kobler, og da er det vel nærliggende å skule litt på akkurat dette produktet?

Lenke til kommentar

@Tropetor:

 

Ut fra hva du skrev kunne det fremstå som om WIFI-problemene i all hovedsak skyldtes brukernes egne forutsetninger (eller mangel på sådan) mht oppsett av router. Dette mener jeg er feil. At en telefon kan ha problemer med enkelte oppsett eller routere, er forsåvidt fullt forståelig, men hvor disse problemene er av et visst omfang, innebærer dette at produktet ikke lenger er i samsvar med hva kjøper "med rimelighet kan forvente" og da foreligger det en mangel med produktet, jf Fbkjl, uansett om problemene kunne vært løst ved å endre oppsettet av router.

 

Som Jeezes påpeker: i svært mange sammenhenger (jobb, offentlige nettverk etc.) har man ikke muligheten til å endre konfigurasjonen, og hva gjør man da?

 

Ellers er jeg forøvrig enig i hva du skriver.

 

Jeg håper at 2. gangs service fikser problemene for min del. Vurderte å være vanskelig og kreve omlevering, men iom at jeg ikke har noen oversikt over hvor vanlig dette problemet er ville jeg ikke ta risikoen for å evt. være uheldig å motta enda et eksemplar med problemer. Da er det bedre å vente noen dager og få et eksemplar som skal være kontrollert for feil.

 

(Det bør forøvrig nevnes at den feilen jeg opplever nok er litt mer alvorlig enn de WIFI-problemene som det ropes mest om. Jeg mister ikke bare forbindelsen, men telefonen slår seg av i tillegg, og jeg har mistet mang en samtale pga dette).

 

Jeg er imidlertid overbevist om at hvor man får en U8800 som er 100 %, så vil det være det beste kjøpet man kan gjøre til under 3000 :)

Lenke til kommentar

Greit nok det, men kjøper du en Lada i Norge av en norsk forhandler er transaksjonen fortsatt underlagt norsk lov. Da gjør det ingen forskjell om routern heter McChina eller noe annet, - den skal fungere. Dessuten er det vel ingen her som klager på dårlige routere? Så vidt jeg kan se sier de som har problemer med Huaweien at den er den ENESTE som faller ut/ikke kobler, og da er det vel nærliggende å skule litt på akkurat dette produktet?

 

+1

Lenke til kommentar

Greit nok det, men kjøper du en Lada i Norge av en norsk forhandler er transaksjonen fortsatt underlagt norsk lov. Da gjør det ingen forskjell om routern heter McChina eller noe annet, - den skal fungere. Dessuten er det vel ingen her som klager på dårlige routere? Så vidt jeg kan se sier de som har problemer med Huaweien at den er den ENESTE som faller ut/ikke kobler, og da er det vel nærliggende å skule litt på akkurat dette produktet?

 

Enig i alt du sier her, men tror nok allikevel at en som kjøper en Rolls har litt andre forventninger til både finish og kjørekomfort i forhold til Ladaeieren. Antagelser, men jeg vil tro at jeg i alle fall er inne på noe.

 

Eksempelet med routeren var bare for å illustrere. Det er nok like ofte klientene det er problemer med, og i dette tilfellet så er det i alle fall det.

 

Mitt innlegg var ikke ment som et forsvar for Huawei, men heller en forklaring på hva det er som skjer. For min del er ikke WiFi så viktig og derfor overser jeg svakheten. For andre kan det være en dealbreaker, og det har jeg forståelse for.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Jeg er imidlertid overbevist om at hvor man får en U8800 som er 100 %, så vil det være det beste kjøpet man kan gjøre til under 3000 :)

 

Jeg tror at selv med WiFi-bug så skal man lete lenge for å finne noe som gir like mye valuta for pengene.

 

De aller fleste billigplattformer jeg har testet har hatt en eller annen form for problemer. Antar at dette er prisen man må betale for å spare penger...

 

-KJ

Lenke til kommentar

Ut fra hva du skrev kunne det fremstå som om WIFI-problemene i all hovedsak skyldtes brukernes egne forutsetninger (eller mangel på sådan) mht oppsett av router.

 

Det jeg skrev var:

Er ganske overbevist om at det er mange som har problemer med denne telefonen på grunn av manglende forståelse av nettverk/routere m.m. Da er det lett å skylde på den billige telefonen.

 

Med m.m. mente jeg også liten teknisk forståelse, liten vilje/evne til å sette seg inn i telefonen, Android.

Det gjelder selvfølgelig ikke der det er noe galt med telefonen.

Absolutt alle jeg vet om som har denne telefonen, og har hatt problemer med wifi har enten hatt et meget merkelig, på grensen til idiotisk oppsett på routeren sin eller ikke prøvd å endre riktige innstillinger på telefonen. (Noe mange mener ikke burde være nødvendig!)

En hadde aldri hatt ett wifi produkt før og wifi var disablet i routeren :)

En annen hadde satt på sperre i forhold til mac adresser (hardware adressen til ett produkt) når han fikk routern, og hadde glemt det.

De andre løste problemet seg for når de endret på "sove innstillingene" til wifi på telefonen. Dette er MINE erfaringer, og jeg påstår på ingen måte at andre som har problemer er "for dumme" eller ikke har peiling.

Siden telefonen er såpass billig er det også naturlig at mange som aldri har hatt smart telefon/wifi telefon/Android før kjøper den, og da oppstår det naturligvis også lettere "problemer"

Da er det lett at man skylder på den "billige dri** telefonen, mens problemet ofte er brukeren selv.

Lenke til kommentar

Jeg er imidlertid overbevist om at hvor man får en U8800 som er 100 %, så vil det være det beste kjøpet man kan gjøre til under 3000 :)

 

Jeg tror at selv med WiFi-bug så skal man lete lenge for å finne noe som gir like mye valuta for pengene.

 

De aller fleste billigplattformer jeg har testet har hatt en eller annen form for problemer. Antar at dette er prisen man må betale for å spare penger...

 

-KJ

 

Forsåvidt enig i at forventnignene til produktet nok bør være lavere ved "billig-telefoner", men samtidig bør man ikke akseptere feil som gjelder telefonens grunnleggende funksjonalitet. WIFI er for mange en svært viktig egenskap med en smarttelefon, og da bør man kunne forvente at iallefall denne funksjonen og basisfunksjonene (telefon/meldinger/e-post) fungerer adekvat.

 

Jeg har inntrykk av at WIFI-problemene kan deles i fire klasser:

1. Problemer som skyldes at bruker har rotet til oppsettet av router på et tidspunkt.

2. Problemer som gjør at WIFI kan falle ut iblant.

3. Problemer som gjør at WIFI ikke fungerer i det hele tatt.

4. Problemer med at telefonen krasjer ved tilkobling til trådløst nett.

 

 

Om feilen faller inn under punkt 1 eller 2, er jeg enig i at dette kan aksepteres og at telefonen fortsatt vil være et godt kjøp til under 2000 (3000 og forsåvidt).

 

Faller feilen inn under punkt 3 eller 4 kan jeg imidlertid vanskelig se at dette for bruker vil fremstå som et godt kjøp til rundt 2000, da de isåfall ville mått benytte seg av datapakker for å utnytte telefonens fulle potensiale (evt. regne med skyhøye mobilregninger).

 

Jeg forventer ikke en perfekt telefon. U8800 har sine mangler mht talekvalitet og hakkete video (noen som vet om en god tredjeparts app som fikser dette btw?), men dette har jeg ingen problemer med å akseptere nettopp pga at man ikke kan forvente det samme av en slik telefon som av en telefon i 4000-5000 kroners klassen. Disse manglene påvirker heller ikke enhetens egenskaper som smarttelefon. Feil ala punkt 3-4 vil imiderltid gjøre dette.

 

Men om du er fornøyd med telefonen, enten fordi den fungerer fint, eller fordievt. mangler ikke plager deg, er dette bare supert. Alle har forskjellige preferanser og jeg er sikker på at jeg vil være strålende fornøyd med den selv om bare verkstedet klarer å fikse den :)

 

Ut fra hva du skrev kunne det fremstå som om WIFI-problemene i all hovedsak skyldtes brukernes egne forutsetninger (eller mangel på sådan) mht oppsett av router.

 

Det jeg skrev var:

Er ganske overbevist om at det er mange som har problemer med denne telefonen på grunn av manglende forståelse av nettverk/routere m.m. Da er det lett å skylde på den billige telefonen.

 

Med m.m. mente jeg også liten teknisk forståelse, liten vilje/evne til å sette seg inn i telefonen, Android.

Det gjelder selvfølgelig ikke der det er noe galt med telefonen.

Absolutt alle jeg vet om som har denne telefonen, og har hatt problemer med wifi har enten hatt et meget merkelig, på grensen til idiotisk oppsett på routeren sin eller ikke prøvd å endre riktige innstillinger på telefonen. (Noe mange mener ikke burde være nødvendig!)

En hadde aldri hatt ett wifi produkt før og wifi var disablet i routeren :)

En annen hadde satt på sperre i forhold til mac adresser (hardware adressen til ett produkt) når han fikk routern, og hadde glemt det.

De andre løste problemet seg for når de endret på "sove innstillingene" til wifi på telefonen. Dette er MINE erfaringer, og jeg påstår på ingen måte at andre som har problemer er "for dumme" eller ikke har peiling.

Siden telefonen er såpass billig er det også naturlig at mange som aldri har hatt smart telefon/wifi telefon/Android før kjøper den, og da oppstår det naturligvis også lettere "problemer"

Da er det lett at man skylder på den "billige dri** telefonen, mens problemet ofte er brukeren selv.

 

Isåfall kan vi nok være enige. Slik jeg først oppfattet innlegget ditt, virket det som om de som har router "riktig" satt opp, skulle måtte finne seg i å endre instillingene pga telefonen. Hvor feilen skyldes at bruker ikke har satt opp router riktig i utgangspunktet, eller hvor vedkommende har rotet til instillingene et sted underveis, er jeg selvfølgelig enig med deg om at en ikke kan klandre telefonen :)

Endret av WinstonSmith
Lenke til kommentar

Og så er det de av oss som har hatt telefonen en stund og ikke hatt antydning til noe trøbbel overhodet... bare sånn i tilfelle noen lurer på om de nevnte problemene gjelder ALLE modeller.

Min funker på samtlige trådløse nettverk jeg har forsøkt, dønn stabil hele tiden.

Har ikke verken rootet eller kjørt wi-fi oppdateringen som kom fra Huawei. Soveinstillingene var også fint satt opp "by default" og det var tut og kjør fra første stund :)

Er meget fornøyd, forlenget abonnementet mitt hos Netcom og fikk den da for 499,-

 

--

Glenn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...