patonnnn Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Har prøvd denne på anlegget mitt.. I begynnelsen står det "This test may burn the speakers' voice coil.. hva betyr det? hvordan merker man om d har skjedd? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Hvis man overbelaster en høyttaler så er det en av tingene som kan skje. Spolen (voice coil) blir overopphetet. Enten brenner tråden av, og da blir det helt stille. Eller så løsner limet, og det blir svak lyd og mye 'klirrelyd' fra den løse tråden. Lenke til kommentar
patonnnn Skrevet 25. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2011 Hvis man overbelaster en høyttaler så er det en av tingene som kan skje. Spolen (voice coil) blir overopphetet. Enten brenner tråden av, og da blir det helt stille. Eller så løsner limet, og det blir svak lyd og mye 'klirrelyd' fra den løse tråden. Hmm.. Har trodd det har vært noe i veien med kanalene på anlegget. Er ett 5.1.. Har vært svak lyd av venstre fronthøytaleren å bassen har ikke vært like "dyp".. Er det mulig å fikse det på noen måte hvis det har skjedd det du forklarer med limet og tråden ? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Det vil bli svært vanskelig å fikse. Høyttalere kan repareres, da skiftes membran (med spole) av en fagmann. Men for billige PC høyttalere er det ikke lønnsomt. Lenke til kommentar
kvarburg Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Har prøvd denne på anlegget mitt.. I begynnelsen står det "This test may burn the speakers' voice coil.. hva betyr det? hvordan merker man om d har skjedd? Er det risikabelt om jeg prøver denne med z-5500 på 1/4 volum?? Lenke til kommentar
patonnnn Skrevet 27. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2011 Har prøvd denne på anlegget mitt.. I begynnelsen står det "This test may burn the speakers' voice coil.. hva betyr det? hvordan merker man om d har skjedd? Er det risikabelt om jeg prøver denne med z-5500 på 1/4 volum?? Samme anlegget som meg.. Vil ikke tro det er risikabelt.. Bare du ikke overbelaster slik Hårek forklarer. Når jeg prøvde hadde jeg ganske høyt.. Ca 3/4 volum en gang Lenke til kommentar
patonnnn Skrevet 28. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2011 Men kan noen svare meg på hvorfor anlegget mitt også spiller ganske lavt på ca 3/4 volumet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå