chipsoman Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Hei. Jeg har noen spørsmål. For en del år siden så gjorde jeg det dumme mange gjør, mens dem ikke tenker seg over, det er at man opptar seg mange tusen i kredittgjeld. Gjennom årene da jeg var 18 til 21 år så fikk jeg brukt en del kredittpenger på mye rart, og bare betalte renter. Men da jeg var 25 år så mista jeg jobben og greide ikke betale rentene siden kredittlånet var på hele 94,000 kr. Men etter noen møter med banken og frem og tilbake så fikk jeg en kausjonist og tok da opp et lån og betalte det hele ned. Vidunderlig følelse! Greit nok, jeg har gjeld nå også, men normal gjeld, før hadde jeg 7 kredittkort, derav 4 av tømt og alle hadde rente på minst 23% og nå har jeg 4,8% rente og bare på en plass. Hele kredittlånet på 94,000 kr ble betalt i 2010. Får man noe av dette igjen på skatten siden dette er nedbetalt lån? Eller teller ikke dette siden det er kredittlån og ikke huslån/billån m.m. På forhånd, takk for alle gode svar. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Du får fradrag for betalte renter, ikke for nedbetalt lån. 1 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Alt du har betalt i rente får du fradrag på. Dvs 28% fradrag på rentebeløpet. Det er ikke noe annet du får igjen på skatten ved gjeld. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Det blir feil å snakke om å få igjenn på skatten. Men uansett hva slags lån du har; betalte renter trekkes fra intektsgrunnlaget ditt. Så det du betlate i renter i 2010 vil trekkes fra skattbar intekt, som igjenn kan føre til at du kan få igjenn noe på skatten. Men siden fikk refinansiert disse lånene så regner jeg med at du har betlat mindere i renter i 2010 en du gjorde de årene lånet hadde opp mot 23% rente. Når man får igjen noe på skatten så betyr det jo bare at man har betalt mer skatt enn man skal gjennom året, så om du får igjenn eller ikke kommer ann på om grunnlaget for skattekort på begynnelsen av året stemmer bra eller dårlig med slik året endte opp. Du vil få all informasjon fra banker o.l. i tiden som kommer. Da kan du gå inn på skatteetaten og se om årets slutt-tall gjør at du får igjenn eller må betale mer. 1 Lenke til kommentar
chipsoman Skrevet 25. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2011 Ok, takk for alle svar. :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå