Gå til innhold

Konvertere fra 350 ppi til 72 dpi

Anbefalte innlegg

---------

Jeg behold høyde/bredde på pixler, så da skal det vel ikke gjøre noe utslag?

Ah - du forklarte jo her at du ikke resizet bildet.

350 ppi eller 72 ppi sier ingenting om størrelsen på et digitalt bilde - med mindre du samtidig gir en størrelse i cm eller tommer - og selv da er det bare en måte å omregne til piksler.

(....)

Takk for en bra forklaring. (korta den ned litt)

Jeg hadde 7-800 bilder i 590x800 pixler, noe de fortsatt skulle være.

Disse hadde en mix på alt fra 160 ppi til 350 ppi. (Aner ikke hvor ppi kom fra, har sett mest dpi. Men nok om det.)

Jeg fikk å i oppgave fra oppdragsgiver å få disse bildene ned i 72 dpi. (det ble ppi)ettersom de skulle brukes på web.

Jeg visste ikke hvordan jeg kunne ta alle på en gang, og startet denne tråden.

Kanskje dårlig forklart i starten av tråden her, men en lærer jo litt etterhvert.

Er vel det som kalles erfaring. :whistle:

Vel, takk for alle svar i tråden, jeg har lært mye i dag. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel - hvis de ikke skal printes i en bestemt størrelse med en bestemt ppi (pixels per inch), men derimot allerede har den riktige størrelsen i piksler, så er det ingen grunn overhodet til å endre noe dpi/ppi (i denne sammenhengen er ppi og dpi det samme).

Ppi gir ingen mening uten lengde i cm eller tommer.

Det er som om du får i oppgave å reise så og så langt i helikopter. -Hvor langt skal jeg reise? -72 km/t. -Øh, hva? Det gir ikke mening å si en hastighet uten å si hvor lenge jeg skal holde den hastigheten, jeg skal reise en avstand!

Så - såfremt bildene skal ha den størrelsen i piksler de allerede har, og målet ikke er å trykke dem i en bestemt størrelse i cm, så er det bare å gå tilbake til sjefen og si:

"Sjef - denne oppgaven gir ingen mening - de har allerede riktig størrelse."

Hele greia med "72dpi" er bare et foreldet levn fra en gammel tid da grafikere kun tenkte layoutstørrelser i cm, og ikke hadde noe konsept om antall piksler de skulle ende opp med når de skulle lage et digitalt bilde. De tenkte bare størrelser i cm, og kun i den sammenhengen gir det mening å snakke om ppi - for å regne om fra den vage størrelsen i cm til den riktige størrelsen i piksler.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...