Gå til innhold

Bk: skitur


madzen

  

11 stemmer

  1. 1. Hvilket bilde likte dere best?



Anbefalte innlegg

Hei sann =)

Jeg er ganske ny når det gjelder å ta bilder og bilde redigering.

Men jeg har prøvd meg litt. Her er mine bidrag i dag :)

Hva kunne blitt gjort bedre?

Hvilket bilde likte dere best? Tar imot alt av Bk med et stort smil :!:

 

bilde 1)

 

post-226803-0-72840000-1295954038_thumb.jpg

 

 

Bilde 2)

 

post-226803-0-67847000-1295954061_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilde 1 er best med noen men.

Nr2 var det en del støy i og koppen var kuttet.

 

Nr.1 funker bedre da man ser litt lengere på en måte.

Himmelen funket ikke helt ble veldig ekstrem, og fokusen satt litt for langt bak, brude nok vært litt større.

Bare min mening da.

Lenke til kommentar

Bilde 1 er best med noen men.

Nr2 var det en del støy i og koppen var kuttet.

 

Nr.1 funker bedre da man ser litt lengere på en måte.

Himmelen funket ikke helt ble veldig ekstrem, og fokusen satt litt for langt bak, brude nok vært litt større.

Bare min mening da.

 

Tusen takk for Bk. Da vet jeg det til neste gang :thumbup:

Lenke til kommentar

Har gjort akkurat det samme selv, så jeg vil ikke høres alt for kjip ut. Men;

prøv å unngå overdramatiske jpg-redigeringer så blir alt så mye finere :thumbup:

 

Ett annet tips; prøv å se på histogrammet etter at du har tatt bildet. Det skal se ut som et stort fjell om det er korrekt eksponering.

Om fjelltoppene er mot venstre uten noen topper på andre siden (som på bilde 1) er det er veldig undereksponert.

Om fjelltoppene er mot høyre uten noen detaljer på den andre siden er det derimot overeksponert og mest sansynlig fritt for detaljer i de lyse områdene.

Dvs oftest når man tar bilder i "alt for godt" lys, mot sola eller med for lang lukkertid generelt.

 

P.S, det er lurest å ta bildene i råformatet på kameraet ditt (det kan være PEF/DNG osv) for så redigere disse før jpg-konvertering om ekstreme farger/mye redigering er det du tenner på :cool:

Det er mindre tap av kvalitet på bildene og du får et mye mer korrekt bilde på forandring av hvitbalanse/støyfjerning/oppskarping osv.

Men det tar endel mer plass. Noe som oftest ikke akkurat er noe problem med dagens priser på minne generelt.

 

P.P.S, det er bedre å overeksponere et bilde lett for så å dra ned lyset, enn å undereksponere for så å lysne bildet mtp forringelse av bildekvalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tips og tilbakemeldinger!

 

Men jeg tok bilder i dette såkalte "raw" format som du pratet om :innocent:

Også lurer på disse fjell toppende du prater om? hva mener du? er det noe med når du legger inn bilde også kan justere på farger?

En liten ting til, hvilket redigerings program er bra til "raw" formater? bruker picasa og føler det funker greit?

 

Madzen

Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Med fjelltopper mener jeg slike tegninger av hvordan eksponeringen ble.

(helt tilfeldig googlet bildeeksempel av hvordan histogrammer ser ut).

 

Om du bruker Picasa og er fornøyd med det, flott!

Jeg bruker Lightroom3 og er meget fornøyd med innstillingsmulighetene det gir.

Men det kommer an på hvordan man redigerer, hva man legger vekt på og hva man er vant med.

 

Om du brukte RAWformatet bør skal det være mulig å hente mye mer ut av en bildefil enn hva du har lagt ut her. Ikke bli sint på meg for det utsagnet; jeg mener bare at der er mye mer muligheter i råformat-opptak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...