Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er import av menneskekranie lovlig?

frankhaugen

Anbefalte innlegg

Min lillesøster er fullblown goth, (til min fortvilelse), og hun ønsker seg en ekte hodeskalle til bursdagen sin. Jeg, den idioten som jeg er, lovte jeg skulle se om jeg kunne få tak på en. Jeg fant en i Norge som hadde en til salgs men den kostet 25'000 og var litt dyrere enn jeg hadde trodd, fant denne nettsiden i USA, med OK priset hodeskaller, men er det lov å importere slikt? Fant ikke noe når jeg søkte på lovdata, men kanskje noen her vet noe konkret om det er direkte ulovlig.

takk for all hjelp!

-frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg kan ikkje finne noke heller rundt lovlegheita av dette.

Ein ting er dette med import, men er det i det heile tatt lovleg å selge menneskelige levninger?

Synest forøvrig at det er litt tvilsomt på den amerikanske sida som selger kinesiske hodeskaller, nå las eg ikkje så mykje på sida, men eg lurer jo litt på kvar dei kjem ifrå. Er vel ofte at slike levninger er stjålne fra graver er det ikkje?

Lenke til kommentar

Er det virkelig lov å ha dette til privat bruk? Trodde det var kun undervisning eller medisin som fikk kjøpe dette lovlig. Dokumenteres det hva det skal brukes til, og det er lovlig, så har ikke tollen noe i mot det.

Finn ut om det er lovlig å kjøpe til privat bruk først du, så er nok ikke tollen noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...