Dahl Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Denne våren skal etter planen den digitale postkassen Digipost lanseres. Les mer Lenke til kommentar
passdeg Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 (endret) Skal de ta betaling for å sende epost for meg? Endret 25. januar 2011 av passdeg Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Jeg HÅPER og TROR at dette gjelder mest uadressert reklame etc. Håper ihvertfall at jeg slipper å få neste års julegaver på epost... Jeg kan se fordeler med dette - men definitivt mange ulemper også (spam etc). Fordelen er at jeg kan få reklame for reelle ting som vedrører MEG ut fra hvor jeg bor, samt kan sette opp sperre for firmaer jeg ikke ønsker post fra. Deretter vil det jo være Posten som sender dette ut, så spam fra utlandet etc vil man sikkert unngå... Uansett: ennå en "epost"-adresse å sjekke er ikke akkurat det jeg savner... Lenke til kommentar
finnipinni Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Tyder på det.... I så fall er jeg ute, jeg også...... Ny teknikk gjør at brevmarkedet reduseres og det må de bare ta inn over seg. Dette er vel bare enda et nytt infall fra mennesker som vil tjene penger på et håpløst prosjekt ? Posten blir redusert til en pakkeformidler, hvor det allerede er flere gode aktører som konkurrerer. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 En ulempe med Posten er vel at man ikke kan si opp kundeforholdet? Kan ikke huske sist gang jeg benyttet Posten til noe som helst, egentlig... Frakt fra nettbutikker etc går jo mer og mer over på andre private aktører også. At man må sende ting senest 16.12 for at mottakeren skal ha det til julaften sier vel sitt... Lenke til kommentar
annepanne Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Jeg HÅPER og TROR at dette gjelder mest uadressert reklame etc. Håper ihvertfall at jeg slipper å få neste års julegaver på epost... Jeg kan se fordeler med dette - men definitivt mange ulemper også (spam etc). Fordelen er at jeg kan få reklame for reelle ting som vedrører MEG ut fra hvor jeg bor, samt kan sette opp sperre for firmaer jeg ikke ønsker post fra. Deretter vil det jo være Posten som sender dette ut, så spam fra utlandet etc vil man sikkert unngå... Uansett: ennå en "epost"-adresse å sjekke er ikke akkurat det jeg savner... Posten har vel en tendens til å våkne mange år for seint. Hvis dette gjelder f.eks. skal gjelde uadressert reklame, så er det jo flere nettsider som allerede har samlet disse. Den nyeste siden på markedet www.ukensreklame.no har samlet det meste av uadresserte tilbud på ett sted, og har i tillegg tilbudsvarsel om de beste tilbudene Nå er det ingen grunn til å ikke si nei takk til uadressert reklame, og det skal bli spennende å se hvordan Posten sitt prosjekt blir... Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Da var dagen tydeligvis kommet: Digipost Bare jeg som er SVÆRT skeptisk? Du kan logge deg inn på e-postkontoen din på følgende to måter: 1) BankID. For å logge deg inn med BankID må du finne frem kodebrikken/kortet du bruker til å logge inn i nettbanken din. 2) Smartkort fra Buypass. Du kan også bruke et smartkort og en smartkortleser fra Buypass for å logge deg inn. Tippekortet fra Norsk Tipping er et slikt smartkort som du kan bruke ved innlogging. Oj, så enkelt! Nesten like enkelt som å ha 8 ulike epostadresser/passord som man SELV kan velge. Med mange nettsider, brukeridentiteter og passord er det ikke enkelt å være forbruker. Når Posten nå lanserer Digipost, vil all denne kommunikasjonen kunne samles i én digital postkasse, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge, i en pressemelding. Så da er det ennå bedre å få ENNÅ en epost man må følge med på jevnlig? Hva er galt med f.eks Gmail og koblinger til de ulike epostkontoene man måtte ha? I tillegg slipper du å motta denne informasjonen på gamlemåten, og dermed ikke trenger å bekymre deg for postkassetyverier som kan få alvorlige konsekvenser. Takke meg til postkassetyveri en gang hvert jubelår fremfor å glemme å gå inn og sjekke regningene sine og få inkassovarsler - som man heller ikke ser andre steder enn i Digipost... Digipost skal være tilgjengelig og gratis for alle nordmenn. Det er avsenderne som betaler Posten for å bruke systemet. Hvis for eksempel strømselskapet velger å sende regning og personlig informasjon digitalt i stedet for på papir, må de betale en avgift for å sende informasjonen i din digitale postkasse. Særlig! Det betyr bare at Hafslund skrur opp gebyret sitt tilsvarende, og jeg sitter igjen med svarteper uansett om jeg bruker Digipost eller ikke. Du kan lagre alle dine brev kostnadsfritt i tre år. Posten åpner for at det kan bli aktuelt med betalingstjenester i fremtiden. Så når 3 millioner nordmenn har gått over til å bruke tjenesten aktivt kan Posten fritt velge å begynne å ta betalt for denne "tjenesten"? Forbrukerrådet, anyone? Beklager et noe negativ ladet innlegg, men jeg klarer bare ikke å se HVEM dette gagner best, eller hva motivet for en slik løsning er... Kan noen opplyse meg? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Tja, eg ønsker en slik løsning velkomment, selv om den skulle komme til å koste penger. Ingenting i dag er gratis, selv ikke oppbevaring av av filer/post i "skyen". 98% av regningene mine kommer som enten avtalegiro eller som e-faktura i nettbanken min. De fleste av disse betales automatisk mens noen få av de må godkjennes manuelt. De siste 2% regningene kommer i fra avsendere som ikke støtter e-faktura eller avtalegiro. Eg har et lite håp om at disse kommer til å støtte digipost innen kort tid. Resten av det som da kommer i postkassen min er adressert reklame, gratisaviser, pin koder, hentelapper, årsoppgaver, kontoutskrifter og i ny og ne postkort og private brev. Om alt bortsett fra reklamen, gratisavisene og private brev(forsåvidt gjerne disse også) nå kunne havnet i et digitalt arkiv så gjenstår kun adressert reklame og gratisaviser. Da hadde eg blitt mer fornøyd. Og disse to sistnevnte havner rett i papirdunken uansett. Registrerte meg tvert og fryder meg over et enkelt og greit grensesnitt som faktisk også fungerer i Opera. Kunne de nå tatt i mot opplastede filer(avtaler, kontrakter og andre viktige dokumenter) så hadde eg vært enda mer fornøyd. Gjerne mot betaling. Gleder meg til å se hvilke avsendere som støtter løsningen fremover Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Og en liten apropo; det er ikke slik at man må logge seg inn for å se at det er kommet post. Man setter det opp slik at man får en mail inn i sin dyrebare GMail med melding om at det er kommet et brev til deg. Nesten som med nettbanken, når det er kommet en e-faktura som må godkjennes. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Og en liten apropo; det er ikke slik at man må logge seg inn for å se at det er kommet post. Man setter det opp slik at man får en mail inn i sin dyrebare GMail med melding om at det er kommet et brev til deg. Nesten som med nettbanken, når det er kommet en e-faktura som må godkjennes. Så jeg får en melding om at jeg har fått en melding? Hurra! Takke meg til å få dette som vanlig epost, eller som snailmail... Hva kan Digipost som ikke hvem som helst andre epostklienter kan? Bare fordi det er offentlig så er det heldigvis ikke obligatorisk - ennå. Jeg må likevel en tur innom den gode, gamle postkassen hver dag. Det koster meg ca 1 kalori og 1 sekund å kaste uønsket reklame rett i søpla. Hvis jeg nå "må" åpne vedlegget for å se om det er noe interessant så vil jeg se på dette som mer tungvint. Det kan også gå gjerne 1-2 uker uten at jeg starter opp PCn hjemme - og å sjekke privat mail på jobb gidder jeg ikke. Det vil si at viktige dokumenter godt kan komme til å ligge opptil 14 dager uten at jeg vet om det - som igjen er uaktuelt. Firmaer som ikke tilbyr avtalegiro/efaktura i dag kommer vel neppe til å betale for å få lov til å sende fakturaen din via Digipost? Som deg så går 98% av alle fakturaer på avtalegiro hos meg også. Da gjenstår det stort sett selvangivelsen en gang i året og nye bankkort hver 24. måned - som jeg likevel MÅ ha skriftlig/fysisk... Jo mer jeg tenker på dette jo mindre skjønner jeg av denne "tjenesten" - og ihvertfall ikke hvorfor i alle dager det eventuelt blir en betalbar tjeneste. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 ... Ingenting i dag er gratis, selv ikke oppbevaring av av filer/post i "skyen". ... Jo, alt jeg bruker er gratis. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Vel, da var ikke Digiboks noe for deg. Flott. Verden går videre. For meg var den ypperlig. Når det gjelder de som ikke tilbyr avtalegiro pr i dag men i stede sender vanlig brev, og som da sannsynligvis må betale for å sende via Digiboks i stede for. Du er klar over at vanlig brev heller ikke er gratis? Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Vel, da var ikke Digiboks noe for deg. Flott. Verden går videre. For meg var den ypperlig. Når det gjelder de som ikke tilbyr avtalegiro pr i dag men i stede sender vanlig brev, og som da sannsynligvis må betale for å sende via Digiboks i stede for. Du er klar over at vanlig brev heller ikke er gratis? Grei måte å konkludere og avskrive videre diskusjon på - men det hjalp dessverre ikke meg og mitt spørsmål som gjaldt HVORFOR? Jeg klarer ikke å se nødvendigheten med en slik tjeneste, annet enn at jeg selvfølgelig skjønner at alle landets postbud er storfornøyde. Dette må jo kun være en fordel for Posten selv, eller for de som muligens er online til alle døgnets tider. Som nevnt kan det gå lang tid mellom hver gang jeg bruker PCn hjemme - og viktige dokumenter SKAL jeg ha i postkassa mi og ikke som en samling bits/bytes ute i skyen som jeg atpåtil på betale for etter 3 år (!!!). Hva sier brukervilkårene om "post" på avveie i Digipost? Er man selv ansvarlig for å gå inn og sjekke jevnlig, eller er det backuprutiner for vanlig post? Kommer purrebrev/inkassovarsler også til samme Digipost-kasse dersom man ikke er innom på en stund? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Vel, med all den negativiteten du har utvist på temaet så har eg ikke helt sett den store grobunnen for en positiv diskusjon. Eg er helt åpen for at ikke alle ønsker, trenger eller vil ha en slik tjeneste. Mens på den andre siden bør man også være åpen for at noen faktisk har ventet på en slik tjeneste? Men, om du ønsker en diskusjon skal eg gjøre et forsøk. Ting eg ser frem til, i ikke-prioritert rekkefølge: - Mulighet for å motta post selv om eg ikke er hjemme(eg pendler en del i forbindelse med jobb). - Slippe risikoen for at utenforstående kan plukke opp PIN-koder og andre sensitive brev. - Er eg bortreist kan eg be om oppbevaring av post i perioden, men sannsynligvis fortsatt motta via Digipost. Senest i går var eg nødt til å møte opp på mitt "lokale" postkontor for å legitimere meg så eg kunne motta et brev med sensitiv info. Innholdet kunne eg fint mottatt via Digipost, men i stede måtte eg kjøre i 40 minutt t/r. Online er eg til enhver tid. Digipost er en ny tjeneste og all ønsket funksjonalitet er ikke til stede, enda. Du kan jo ta en titt på http://lab.digipost.no/ for å se på alle de forslagene som er kommet inn som kan gjøre tjenesten mer funksjonsrik. Eg ser at tjenesten langt i fra er nyttig, nødvendig eller ønskelig for alle. Uten tvil. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Takk for innspillet ditt. Jeg også kan se at noen kan ha nytte av en slik tjeneste (som du nevner 40 minutters kjøring etc). Jeg bor derimot 2 minutter unna postkontoret, men er der likevel maksimalt 3-4 ganger i året - og da er det for å hente pakker som ikke har blitt levert på dør. Og pakkene mine håper jeg fremdeles at jeg får fysisk og ikke via Digipost. Jeg også er "online" til en hver tid - egentlig. Det er ikke dermed sagt at jeg ser behovet for å ta meg bryet med å logge meg på for å sjekke noe så trivielt som å se etter post når jeg likevel må sjekke postkassa mi utenfor huset. Det mest sensitive jeg får er selvangivelsen, og den vil jeg likevel ha på vanlig måte. Resten er stort sett dagligvare/elektro-reklame, og det har jeg jo bedt om å få. Resten har jeg reservert meg mot. Å skulle få reklame på Digipost som i tillegg kanskje er ment som en postboks for sensitive dokumenter ser jeg som uheldig. Fort gjort å være litt for ivrig på sletteknappen. Trodde reklame på epost var uønsket av de aller fleste? Da gjenstår det brev fra f.eks GET, Telenor, Hafslund etc med avtalegiro-fakturaer. Dette er kun for gjennomlesing siden de allerede ligger i nettbanken. Plager meg lite å få disse i en vanlig postkasse, og hvis det skulle bli for ille så tilbyr de aller fleste efaktura (noe jeg ikke ønsker i utgangspunktet). Så det blir som du sier - noen (som deg) har sikkert sett frem til en slik løsning, mens andre (som meg) egentlig ikke klarer å se intensjonen med å få ennå en digital postkasse - og da har jeg virkelig forsøkt å tenke med åpent sinn! Jeg har derimot aldri opplevd ID-/postkassetyveri, så mulig jeg hadde sett annerledes på det hvis så var tilfelle. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 De har nok ikke klart å få på plass teleporteringsstøtte i versjon en, men det kommer nok. Så får man de pakkene man venter på direkte hjem også Reklame pr digipost skriver Posten selv at ikke blir aktuelt. I tillegg så vil digipost ha det som e-postverden trenger for å bli kvitt spam, identifisering av avsender. Med andre ord, skulle en eller annen lur bedrift sende reklame via digipost så vil Posten vite med sikkerhet hvem det er, og luke disse ut. Det er noe helt annet med e-post. Det plager meg heller ikke i stor grad å ha en fysisk postkasse og måtte sjekke(og tømme) denne, men eg unngår det gjerne. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Tydeligvis bare vi to som har formeninger om Digipost Lenke til kommentar
Nator Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Jeg ville vurdert Digipost hvis det fungerte som en backup. Dvs at man fikk brev begge måter. Men å måtte velge mellom den ene eller andre blir litt dumt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå