Gå til innhold

Knallbrun - Hvor ofte burde man ta sol for å beholde fargen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kommer til å ha en vakker hud når du blir eldre hvis du tar sol 2 ganger i uken i 20-30 minutter, resten av ditt liv.

Liker for øvrig begynnelsen av innlegget ditt, som får meg til å danne et enda sterkere bilde av din intelligens.

Trådstarter vil jo holde på den mørke brunfargen han får ved å være ute i solen. Selvbruning virker på en helt annen måte enn solarium, og påvirker bare de ytterste hudlagene. Tror det er fare for å ende opp som mer oransje enn brun hvis man forsæker å beholde den mørke fargen med selvbruning, men det skader vel ikke å prøve.

Lenke til kommentar

UV indeksen i et solarium ligger på 11-12 og du ligger kanskje 20-30 minutter i solarium

Enkelte steder i Afrika ligger den på 10+ og folk er ute i sola fra den står opp til den går ned

I Norge ligger UV indeksen på rundt ~6 om sommeren

 

Folk dør ikke som fluer i Afrika pga sola, så 30 minutter i en UV indeks på 11-12 vs 10 timer i UV indeks 10+ ? De har ikke akkurat dosevis med solkrem der nede heller :whistle:

 

Om du tar utgangspunk i denne så er det enkelte steder hvor UV indeksen er like sterk eller mye sterkere enn den som er i et solarium og vil nå tro folk er utenfor døra mer enn 20 minutter om dagen

http://blog.commodityweather.com/com_wp/wp-content/uploads/image/globalUV.jpg

Endret av Nickkk
Lenke til kommentar

I Afrika er folk køll svarte, dette gjør at de tåler mer UV-stråling.

 

Hvis du leser avisen i et land sør på kloden, står det ofte UV-varsel, med et estimat over hvor lenge man maks bør oppholde seg ute. Uansett, så er det neppe skadelig å ta solarium en halvtime i uken.

Endret av Jude Quinn
Lenke til kommentar

Ja jeg leste en graf om hudfarge vs uv indeks, forskjellen er tydelig ja, men ikke så ekstrem stort at man kan si uv indeks på 11 er like ufarlig for en svarting som en UV indeks på 8 er for en hviting.

I Barbados, Karibien er det vanligvis en UV indeks på 10, der er folk brune, ikke svarte og det er få folkeslag som er så mye utendørs som folk på Barbados

Endret av Nickkk
Lenke til kommentar

Hvorfor er folk egentlig så utrolig opptatte av å se ut som mexicanske plantasjearbeidere i hudfargen? Jeg skjønner ikke greia ass...

Er ikke helt opptimalt å se ekstremt mørk ut på vinteren i Norge med mindre du har vært på ferie, nei. Litt farge er imidlertid bare pent.

Lenke til kommentar

Syns 30min x 2 i løpet av en uke hørtes litt mye ut.

Jeg hadde blitt veldig rød etter 30min. Ville kanskje tatt sol 20min en gang i uken feks.

Da vil du nok holde brunfargen.

Men må si det ser litt dumt ut å gå rundt på vinteren med brunfargen man bygger opp i løpet av en hel sommer. Men det er fint å ha litt farge.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...