Simen1 Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Maskinvare: Xeon E5630, firekjerne med 2,53 GHz, 6 GB DDR3-1333 ECC/REG, 128 GB Crucial C300 SSD, 2x Nvidia Quadro NVS 295. De animerte menyene, åpning/lukking av vinduer osv går tregt. Det tar i størrelseorden 0,5-1,0 sekunder for hver eneste av disse småtingene jeg gjør. På min gamle Pentium4-maskin med XP og snurredisk gikk dette øyeblikkelig fordi jeg hadde slått av menyanimering (Egenskaper for skjerm - Utseende - Effekter). Hvordan får man slått av denne irriterende trege animeringa i Win7? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2011 Jeg er sikkert dum, men jeg finner ikke de menyene der. Slik ser mitt kontrollpanel ut: Avanserte systeminnstillinger finnes ikke i noen av kategoriene jeg kan velge i kontrollpanelet. Kontrollpanelet er forsåvidt veldig rotete siden mange elementer ligger i flere grupper samtidig. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 (endret) Jeg er sikkert dum, men jeg finner ikke de menyene der. Slik ser mitt kontrollpanel ut: Avanserte systeminnstillinger finnes ikke i noen av kategoriene jeg kan velge i kontrollpanelet. Kontrollpanelet er forsåvidt veldig rotete siden mange elementer ligger i flere grupper samtidig. Klikk videre på "System og Sikkerhet", og i neste vindu på "System" ... så er du der, med Avanserte systeminnstillinger i sidestolpen. Til neste gang kan du heller velge å la "Kontrollpanel" i Start-menyen åpne seg som en meny, i stedet for et nytt vindu, så har du mye raskere tilgang til alt innhold i kontrollpanelet.. Endret 25. januar 2011 av thomit Lenke til kommentar
helsten2 Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 (endret) ... eller fra desktopen (høyreklikk på 'Computer' ikonet, heter kanskje 'Datamaskin' på norsk): Endret 25. januar 2011 av helsten2 Lenke til kommentar
thomit Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 (endret) Ja så sannelig Det er bare det at jeg ikke har et eneste ikon på skrivebordet, så da må jeg heller klikke på Datamaskin (Computer, har engelsk windows) i startmenyen i stedet ... men som sagt, man kommer direkte på dersom man setter Kontrollpanel til åpne seg som en meny. Da trykker man på Start, legger pila over Datamaskin, og trykker System i den menyen som åpner seg, og vips. Ikke spesiellt hurtig i forhold til din metode på akkurat dette kanskje, men det er adskillig mer i kontrollpanelet som man får mer direkte adgang til i tillegg. Endret 25. januar 2011 av thomit Lenke til kommentar
johome Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Slik: Velg "Store ikoner" Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2011 Tusen takk for hjelp. (Det var jammen ikke særlig intuitivt dette rote-OSet. ) Lenke til kommentar
thomit Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 (endret) Eller: Høyreklikk på Start-knappen, Properties, under fliken Start Menu trykk på Customize... Så har du valg mellom åpning av Computer, Control Panel osv. som enten Display as a link, Display as a menu, eller Don't display this item. Unnskyld engelsk windows, men dere forstår sikkert . PS. Joda, det er intuitivt bare man vet hvordan ... Endret 25. januar 2011 av thomit Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2011 PS. Joda, det er intuitivt bare man vet hvordan ... Morsom setning. - "Kvantefysikkforsker er vel en ganske vanskelig jobb?" - "Neida, det er intuitivt bare man vet hvordan" Lenke til kommentar
Merko Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Evt kan du jo bare sette Win 7 Themet til "classic" som gjør at du får sånn standard slik XP osv har. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2011 Det høres herlig ut. Det må absolutt prøves Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Tusen takk for hjelp. (Det var jammen ikke særlig intuitivt dette rote-OSet. ) hele OS'et er fylt opp av forstørrelsesglass. Et sånt glass betyr søk. Om du hadde skrevet system i et av de feltene, så hadde du fått svaret... Jada jeg knekker dine nøtter nå.. he he (breaking your balls).... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2011 Fortsatt ikke intuitivt at man skal søke, eller søke etter system eller hvordan menyene fungerer når mange poster dukker opp i mange av kategoriene. Rote-OS! Jaja, man finner vel noe orden i kaoset etter hvert, håper jeg. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Jeg har det samme problemet når jeg forsøker meg på MacOS. Det har jo å gjøre med hva man er vant til. Windows kan jeg til en viss grad si at jeg kan, nå. MacOS eller Linux forstår jeg lite av, vet ikke hvor jeg skal finne ting som jeg vil forandre på osv. Det er vel helt naturlig? For en som er vant til Windows, virker ikke konkurrentene særlig intuitive heller . Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2011 (endret) Ja, det handler mye om hva man er vant til, men jeg synes likevel det er gjort ennå vanskeligere å finne frem i Win7 enn det var i XP og vanskeligere i XP enn det var i 2000. Grunnen til at jeg synes det er fordi det har blitt så "brukervennlig" at man spammes ned med pene vizard-lignende velkomstskjermer hele veien. Litt som den forhatte Office-hunden som skal være så snill og god og hjelpsom, men ender opp med å være mer til plage enn hjelp. Det virker som Windows tilpasses stadig ferskere nybegynnere. Neste steg blir vel å innføre en velkomstskjerm med "slik bruker du musen" og "slik får du store bokstaver med tastaturet". Jeg synes faktisk overgangen fra XP til OSX og Linux er hekket mindre enn overgangen fra XP til Win7. Men, men. Det var uansett ikke meningen å starte en OS vs OS diskusjon. Jeg ville bare ha hjelp til noen småting i Win7. Endret 26. januar 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Det som begge OS'ene har felles er en sterk søkemotor. Se hvilke forslag jeg fikk på mitt system på søk av ordet system. Det stilige er at forslagene på mail og dokument er at de inneholder ordet system. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå