Gå til innhold

Trege menyer i Win7

Anbefalte innlegg

Maskinvare: Xeon E5630, firekjerne med 2,53 GHz, 6 GB DDR3-1333 ECC/REG, 128 GB Crucial C300 SSD, 2x Nvidia Quadro NVS 295.

De animerte menyene, åpning/lukking av vinduer osv går tregt. Det tar i størrelseorden 0,5-1,0 sekunder for hver eneste av disse småtingene jeg gjør. På min gamle Pentium4-maskin med XP og snurredisk gikk dette øyeblikkelig fordi jeg hadde slått av menyanimering (Egenskaper for skjerm - Utseende - Effekter). Hvordan får man slått av denne irriterende trege animeringa i Win7?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er sikkert dum, men jeg finner ikke de menyene der. Slik ser mitt kontrollpanel ut:

post-3851-0-89842000-1295952438_thumb.png

Avanserte systeminnstillinger finnes ikke i noen av kategoriene jeg kan velge i kontrollpanelet. Kontrollpanelet er forsåvidt veldig rotete siden mange elementer ligger i flere grupper samtidig.

Lenke til kommentar

Jeg er sikkert dum, men jeg finner ikke de menyene der. Slik ser mitt kontrollpanel ut:

post-3851-0-89842000-1295952438_thumb.png

Avanserte systeminnstillinger finnes ikke i noen av kategoriene jeg kan velge i kontrollpanelet. Kontrollpanelet er forsåvidt veldig rotete siden mange elementer ligger i flere grupper samtidig.

Klikk videre på "System og Sikkerhet", og i neste vindu på "System" ... så er du der, med Avanserte systeminnstillinger i sidestolpen.

Til neste gang kan du heller velge å la "Kontrollpanel" i Start-menyen åpne seg som en meny, i stedet for et nytt vindu, så har du mye raskere tilgang til alt innhold i kontrollpanelet..

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Ja så sannelig :yes:

Det er bare det at jeg ikke har et eneste ikon på skrivebordet, så da må jeg heller klikke på Datamaskin (Computer, har engelsk windows) i startmenyen i stedet ... men som sagt, man kommer direkte på dersom man setter Kontrollpanel til åpne seg som en meny. Da trykker man på Start, legger pila over Datamaskin, og trykker System i den menyen som åpner seg, og vips. Ikke spesiellt hurtig i forhold til din metode på akkurat dette kanskje, men det er adskillig mer i kontrollpanelet som man får mer direkte adgang til i tillegg.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Eller: Høyreklikk på Start-knappen, Properties, under fliken Start Menu trykk på Customize...

Så har du valg mellom åpning av Computer, Control Panel osv. som enten Display as a link, Display as a menu, eller Don't display this item. Unnskyld engelsk windows, men dere forstår sikkert :whistle:.

PS. Joda, det er intuitivt bare man vet hvordan ...

Endret av thomit
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Tusen takk for hjelp.

(Det var jammen ikke særlig intuitivt dette rote-OSet. :p )

hele OS'et er fylt opp av forstørrelsesglass. Et sånt glass betyr søk. Om du hadde skrevet system i et av de feltene, så hadde du fått svaret... Jada jeg knekker dine nøtter nå.. he he (breaking your balls).... :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har det samme problemet når jeg forsøker meg på MacOS. Det har jo å gjøre med hva man er vant til. Windows kan jeg til en viss grad si at jeg kan, nå. MacOS eller Linux forstår jeg lite av, vet ikke hvor jeg skal finne ting som jeg vil forandre på osv. Det er vel helt naturlig? For en som er vant til Windows, virker ikke konkurrentene særlig intuitive heller :yes:.

Lenke til kommentar

Ja, det handler mye om hva man er vant til, men jeg synes likevel det er gjort ennå vanskeligere å finne frem i Win7 enn det var i XP og vanskeligere i XP enn det var i 2000. Grunnen til at jeg synes det er fordi det har blitt så "brukervennlig" at man spammes ned med pene vizard-lignende velkomstskjermer hele veien. Litt som den forhatte Office-hunden som skal være så snill og god og hjelpsom, men ender opp med å være mer til plage enn hjelp. Det virker som Windows tilpasses stadig ferskere nybegynnere. Neste steg blir vel å innføre en velkomstskjerm med "slik bruker du musen" og "slik får du store bokstaver med tastaturet".

Jeg synes faktisk overgangen fra XP til OSX og Linux er hekket mindre enn overgangen fra XP til Win7. Men, men. Det var uansett ikke meningen å starte en OS vs OS diskusjon. Jeg ville bare ha hjelp til noen småting i Win7.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det som begge OS'ene har felles er en sterk søkemotor. Se hvilke forslag jeg fikk på mitt system på søk av ordet system. Det stilige er at forslagene på mail og dokument er at de inneholder ordet system.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...