rashata Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Hei! Jeg har bygd min egen maskin for 2 år tilbake, og det er på tide med en oppgradering ettersom spill begynner å lagge. Jeg lurer på om noen kan anbefale disse produktene jeg har valgt og om de passer sammen. Eller kanskje andre tips dere vil komme med! denne oppgradering ble litt dyrere enn forventet, men den blir veldig kraftfull. Gamle komponenter: PINE/XFX GeForce 9800GTX+ 765M OC 512MB GDDR3 , PCI-Express 2.0 ANTEC SONATA III ATX 500W ASUS P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)16 (P5Q PRO) KINGSTON HyperX Kit 4GB (2x2GB) DDR2 800MHz PC2-6400 Non-ECC CL5 INTEL Core 2 Duo E7400 2.8GHz LGA775 FSB1066 3MB Cache Boxed Til oppgradering har jeg valgt disse: Intel Core i7 Quad Processor i7-950 (Leste at vifta til denne er ekstremt udugelig) Cooler Master Hyper 212 Plus CPU Kjøler Arctic Silver Alumina Kjølepasta Kingston DDR2 HyperX PC6400 4GB KIT CL5 Lenke til kommentar
spetter Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Har du sjekket om hovedkortet støtter den nye I7 cpuen ? kanskje bytte hovedkort ? Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 i7-950 er en Socket 1366-prosessor. Du må i så tilfelle ha både nytt hovedkort, og DDR3-RAM i stedet for DDR2-RAM. Dersom du velger denne: Core 2 Quad Q8300 til kun kr. 1150,- kan du beholde hovedkort og RAM som du har, og i stedet bruke pengene du sparte der på å oppgradere skjermkortet ditt med for eksempel dette: Gigabyte GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA til i skrivende stund 1495,- Jeg tipper du får bukt med lagging i spill dersom du enkelt og greit kjøper disse to komponentene, og da har du bare brukt 2,5 gode lapper. Lenke til kommentar
rashata Skrevet 25. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2011 Tusen takk for svar! Det du sier er at hovedkortet mitt støtter ikke i7 prossesorer generelt? For jeg trur hvis jeg oppgraderer cpu'en min med ganske mange hakk, trur jeg det vil fikse en del. Kunne du anbefalt en bedre prossesor? Skjermkortet ser meget god ut, men er ikke den jeg har allerede veldig bra? Eller trur du den er med på å skape laggen i spill? Jeg tenker nok ikke på å bytte hovedkort. Så det andre forslaget ditt ser bra ut Rammen jeg nevnte da, er det bare å kjøpe den ? Takk! Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 (endret) Bare hyggelig å være til hjelp. :-) Dersom du velger å beholde hovedkortet ditt, er det ingen grunn til å kjøpe mer RAM. 4 GB er allerede det du trenger for spill. Det er dog lurt å kjøre f.eks. 64-bit versjon av Windows 7 fremfor 32-bit versjon, slik at du får utnyttet hele minneområdet. Og ja, jeg tror det hovedsaklig er skjermkortet dit som skaper lagg i spill, kanskje vel så mye som prosessor. Hvilke spill er det du opplever lagg i, og hvilken oppløsning er det på skjermen din? Dersom du tror ny CPU vil hjelpe deg, kan du jo legge på litt ekstra: Core 2 Quad Q9505 til kr. 1799,- for eksempel. For fullstendig liste over hvilke prosessorer som kan brukes med ditt hovedkort, ta en titt her: http://www.cpu-upgrade.com/mb-ASUS/P5Q_PRO.html Endret 25. januar 2011 av HilRam Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 HilRam's forslag er den beste, billige løsningen du får. Dog ikke særlig fremtidsrettet skal det sies pga. 2 generasjoner gammel sokkel. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 (endret) @ rashata: Jeg ser nå i "produktanmeldelser" for Core2Quad Q8300 (den første CPU'en jeg linket til) at den lett kan klokkes til over 3 GHz, og jeg vet at det hovedkortet du har er bra på (moderat) overklokking. Ergo, den CPU'en sammen med nytt skjermkort bør være alt du trenger til å leve lykkelig en stund til. @ IT-henrik, det stemmer at dette ikke lever like lenge som en i7 ville gjort, men det er jo nettopp det en "Mid-Life Update" er til for, å forlenge levetiden til eksisterende maskin for minimalt med kostnader. Edit: Og det du sier i første post, rashata, når det gjelder medfølgende CPU-vifte, er jo fortsatt riktig. Gå for en god 3. parts kjøler. Det kan godt være den Cooler Master Hyper-kjøleren er råbra, men selv har jeg siktet meg inn på denne: Noctua NH-U12P SE2 CPU Kjøler Endret 25. januar 2011 av HilRam Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Jeg ser nå i "produktanmeldelser" for Core2Quad Q8300 (den første CPU'en jeg linket til) at den lett kan klokkes til over 3 GHz, og jeg vet at det hovedkortet du har er bra på (moderat) overklokking. Ergo, den CPU'en sammen med nytt skjermkort bør være alt du trenger til å leve lykkelig en stund til. @ IT-henrik, det stemmer at dette ikke lever like lenge som en i7 ville gjort, men det er jo nettopp det en "Mid-Life Update" er til for, å forlenge levetiden til eksisterende maskin for minimalt med kostnader. Ja, absolutt enig. Men for å si det sånn, tror ikke at han skal satse så veldig mye på oppgradere den videre utifra det han kjøper nå. Neste gang bør han heller kjøpe nytt :-) (men det er neste gang ) Lenke til kommentar
keitran Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 (endret) Jeg tror jeg ville ha puttet pengene i et bra skjermkort. De aller fleste spill krever mye mer av GPU enn CPU. Dessuten er LGA775 som nevnt over 2 generasjoner gammel. Tror heller ikke jeg ville satset på LGA 1156. Hvis du vurderer å bytte CPU+HK+RAM ville jeg enten kjøpt Sandy Bridge, eller ventet å se hva slags snacks AMD kommer med de neste 6mnd Din Core 2 Duo E7400 burde det vell være mulig å klemme mer ut av med en moderat overclock? EDIT: Jeg gikk nylig fra 8 GB DDR2 minne til 4 GB DDR3 minne, og kan ikke si at jeg savner de ekstra 4 GB med RAM. Er usikker på om du får noe særlig mer ytelse med 4GB mer ram. Endret 25. januar 2011 av keitran Lenke til kommentar
phlake Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Du kan jo alltids dra på med en oppgraderingspakke a la denne. Burde riktignok kjørt en i5-2500K, da i7-2600k er bortkastet med mindre du driver med videoredigering o.l. Lenke til kommentar
rashata Skrevet 25. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2011 Takk for svara Jeg skal grubble litt på alternativene å se hvem jeg går for. Lommeboka spiller sin del i spillet også. Kanskje jeg går for det første forslaget ditt til 2500kr ca. så får jeg se om jeg velger den prosessoren til 1800kr eller den andre Skal nevne hva jeg valgte når alt er kjøpt Er det mer dere kommer på som er nevneverdig og komme med så bare sifra! Trur jeg også dropper rammen siden den ble nedstemt Takk! Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 (endret) Det er en del forskjell på å oppgradere maskinen sin for totalt kr. 2600,- fordelt på CPU og skjermkort, og å fleske til med oppgraderingspakke CPU-HK-RAM til kr. 5000,- pluss 1500,- for skjermkort... Dersom man skal legge slike summer på bordet blir det jo som å kjøpe helt nytt. Meningen med denne tråden er å finne en oppgradering som får bukt med problemene trådstarter opplever. Og jeg mener det kan løses med en BIOS-oppgradering av hovedkort, pluss komponenter på til sammen kr. 2545,- Med slike summer er det meningsfullt å snakke om oppgradering. Edit: @rashata - vi skrev svar samtidig. Gå for den første CPU'en jeg nevnte, den kan lett justeres til høyere hastighet enn det CPU nr. 2 leveres med som standard. Glem å vrenge lommeboka helt, hold deg til det enkle. Endret 25. januar 2011 av HilRam 1 Lenke til kommentar
rashata Skrevet 30. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2011 Jeg har fått kjørt 3Dmark Vantage på maskinen min og fikk følgende resultat, P7584. Dette er på nåværende datamaskin og nylig formatert. På Windows 7 ratingen fikk CPU'en min bare 4,4 i rating, skjermkort 7 og ram 5,4. Dette er jo rart ettersom CPU'en har vært over 6 når jeg kjøpte den. Hva kan være grunnen for at den har synket så betraktelig? Jeg har vurdert å bare kjøpe den prosessoren du anbefalte ti 1150kr fra komplett. Hve tenker dere om dette? Takk!! Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Jeg har fått kjørt 3Dmark Vantage på maskinen min og fikk følgende resultat, P7584. Dette er på nåværende datamaskin og nylig formatert. På Windows 7 ratingen fikk CPU'en min bare 4,4 i rating, skjermkort 7 og ram 5,4. Dette er jo rart ettersom CPU'en har vært over 6 når jeg kjøpte den. Hva kan være grunnen for at den har synket så betraktelig? Jeg har vurdert å bare kjøpe den prosessoren du anbefalte ti 1150kr fra komplett. Hve tenker dere om dette? Takk!! Angående rating fra MS, så er det to ting å si: 1 ratingsystemet sier deg lite, 2 ratingsystemet er i endring hele tiden. Men jeg vil tro at GeForce 9800 fort blir en flaskehals for deg. Du har ikke svart på hvor stor skjerm og hvilken skjermoppløsning du har. Lenke til kommentar
rashata Skrevet 1. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2011 Så ikke at du skrev det. Beklager det. Har en 24" skjerm og den høyeste mulig oppløsningen er 1920 - 1080 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 (endret) I praksis er CPU lite viktig for spilling, så lenge man har en helt grei CPU så holder det å oppgradere skjermkort. CPUen din er ikke "ræva" til spilling. Vantage forteller bare ytelsen til prosessoren i seg selv, og 3D grafikk er lite opp til CPU. http://www.insidehw....uad/Page-2.html (Se på Crysis, ikke 3DMark CPU-test) Endret 1. februar 2011 av Gavekort Lenke til kommentar
torfinns Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 (endret) Hovedkortet ditt støtter også core2quad som q9550 på 2,83GHz. Jeg var heldig å finne en slik på ebay, med frakt kom den under kr 1200. ( da gikk den vel og merke ufortollet som brev uten kjøler, med toll og gebyr ville det blitt kr 250 + 140 ekstra) q9550 på ebay Endret 1. februar 2011 av torfinns Lenke til kommentar
rashata Skrevet 2. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2011 Etter grundig tenking har jeg kommet frem til at jeg kjøper et nytt skjermkort og prosessor:D Med tanke på alt dere har skrevet og deres forslag har jeg kommet frem til disse to: Skjermkort: Skjermkort Prosessor: Prosessor Jeg var veldig usikker på prosessoren, men med tanke på prisen og tilgjengeligheten var det beste valget. Kunne gått for en Q9505, men prisen var litt høy og de hadde den ikke på lager. Burde jeg bare kjøre på, or what? Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Ja, kjør på! Så overklokker du CPU det du kan! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå