Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Faenskapet lekker bensin - er det nå den skal høgges opp?


Anbefalte innlegg

Helvettesskapet av en Opel Astra 95 modell jeg er så heldig å eie har begynt å lekke bensin. Har ikke fått med meg at jeg har deisa nedi en hump eller noe, og det er bare meg som kjører bilen, så den har vel starta en dag og funnet ut at det er på tide å lekke.

Stusset på at tanken minket litt fort forje uke, og i morges var det en relativt stor bensinflekk og ei HELVETTES lukt der den stod parkert.. Når jeg ser under den så drypper det regelmessig.

 

Helvete, helvete. Helvete.

Jeg kan jo ikke en dritt med bil, så alternativet å begynne å herje å pusse med sandpapir og faenskap anser jeg som umulig.

Jeg har heller ikke ræva full av penger (dyrt nok å kjøpe faenskapet for 20 000,- nå i høst) og har VIRKELIG ikke råd til å ha folk til å se på makkverket.

 

 

Jeg regner jo med at dette ikke bare er ETT lite stakkars høl.

Med min flaks så er jo hele jævla tanken porøs til tusen og smuldrer vel opp bare man SER på det...

Så jeg tar høyde for at hele tanken må røskes ut med makt og en ny må skrus møysommelig i.

Det blir IKKE min jobb, jeg kjenner noen gutter som har mekka på en Accord for meg tidligere, så det jeg nå vurderer er å stikke opp til en skraphandler - et gravsted før hundre slike biler - finne en brukt tank å få bilguruene til å sette i det.

Den store utfordringen da blir jo å prøve å finne en tank som er MINDRE smuldra opp enn den som henger under bilen nå..

 

Er det NOEN som har litt greie på hva gamle (evt nye?) tanker koster?

Dette er vel et vanlig problem med gamle og jævelige skrap, så jeg regner med at flere har vært i samme båt som meg tidligere. Hva gjorde dere da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor tror du det er tanken som lekker?

Det er mer sannsynlig at det er lekasje i overgang til besinrør, evt at et besinrør er skadet eller bunnpluggen som er løs. Før du gjør noe annet - be dine venner som du sier er bil-guruer å se på det.

 

Det kan være en bagatell å fikse.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Fikk litt flashback her. Hadde selv en Opel Astra 95-modell som begynte å lekke bensin på to forskjellige tidspunkt. Første gangen var det en gammel bensinslange fra tanken og til pumpa som var sprukket. Dette fikset verkstedet for ca 500 inkl deler(ny slange).

 

Andre gangen var det værre. Da var det rust på selve tanken som gjorde at det var et lite hull ca halveis opp på tanken. Dette var 2-3 måneder etter forrige tilfelle. Så lenge eg holdt bensinnivået under 30-40% og ikke kjørte på ujevn vei så holdt mesteparten av bensinen seg i tanken. For dette skulle verkstedet ha 3-4k for å fikse, inkl deler. Da var det snakk om brukte, men hele, deler.

 

Eg kjørte bilen 2-3 måneder til og så vraket eg den, med ureparert hull i tanken.

 

Kjør den inn på et verksted og få et prisoverslag.

 

Men 20k? I høst? Det var dyrt. Da skal den ha vært i god stand.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvorfor jeg har fått for meg at det er akkurat tanken. Bare det første som poppet inn i huet mitt.

Yes, jeg skal få gutta boyz til å se på det. De har det med å få tak i deler til en noe redusert pris også.

 

Btw, begynner å bli redd for at det lekker TO ting her. Det er både svart flekk og regnbuefarget flekk under den nå. Er det to forskjellige ting som pipler ut av den eller er det bare gammel og ny bensin?

 

Jeg kjøpte forøvrig ikke bilen privat, men av en skikkelig selger. Har jeg noe reklamasjonsrett elns?

Mener å huske at jeg hadde 3 måneders garanti der, men jeg kjøpte den vel i September eller noe sånt så det er vel gått ut for lengst nå..

Endret av medlem-124997
Lenke til kommentar

Hvis det skulle være hull i selve tanken går det fint an å tette det. Tapp tanken ned så det ikke lekker så mye. Jekk opp bilen og sett den på bukker. Rengjør godt rundt hullet først, men pass på så du ikke skraper/børster slik at det kommer gnister. Avfett med aceton og påfør epoksy og glassfibermatte i flere lag. Kan være grapsen jobb så hansker er viktig. Avslutt med tectyl eller annen understellsmasse når epoksyen har herdet. Da vil tanken holde en god stund til, avhengig av hvor godt arbeid du har gjort. Prisen blir maks 3-400 om du kjøper det du trenger på Biltema.

 

Den svarte flekken er nok bensin blandet med tectyl, men den regnbuefargede flekken er ren bensin.

Endret av hakkannen
Lenke til kommentar

Den svarte flekken er nok bensin blandet med tectyl, men den regnbuefargede flekken er ren bensin.

 

Tectyl? Er det like skummelt som det høres ut? Betyr det at det er mer enn bare bensin som lekker?

 

Skal få noen til på se på det. Jeg er uansett ikke i possisjon til å begynne å tette den selv, det må noen andre gjøre. De kan kanskje konkludere litt bedre enn meg hva som er galt. I tillegg vil jeg gjerne ha en løsning som varer, ikke bare noe midlertidig. Dersom jeg har en bil som lekker igjen til sommeren så føler jeg egentlig ikke at jeg har seiret her.

 

MEN, i mellomtiden, kan jeg kjøre på bilen? Har hørt at den kan begynne å brenne elns og at jeg ikke burde kjøre på den.

Men jeg vil jo helst få den hjem også.. Helst uten å bli tauet, da lommeboka ikke strekker til.

 

Er det forresten noen som vet sånn ca hva en bensintank koster??

(Dersom det da er den det er noe galt med) Den på Astraen er vel 30 liter eller noe.

Endret av medlem-124997
Lenke til kommentar

Understellsbehandling gjøres med Tectyl. Denne løses opp av bensin. Det er sannsynlig at det er dette du ser, særlig hvis begge flekker er bak ved bensintanken. Er de mørke flekkene i forkant av bilen heller jeg til oljelekasje.

 

En lekasje bak behøver ikke være farlig, med mindre dråper falle på eksosen (som er svært varm). Bensin er brannfarlig og eksplosjonsfarlig. I tillegg forurensning. Du kan ikke kjøre med bilen i denne tilstanden. (Farlig. Forbudt. etc).

Lenke til kommentar

Takk takketitakk for svar. Da skal jeg ikke kjøre den til verksted selv.

Misstenker dog at jeg har kjørt på en lekkende bil i rundt to uker allerede..

Skal få "svigerfar" til å se litt på bilen i morgen da han virkelig verdsetter Opel og liker å skru på den slags. Regner med at det ikke er så mye han kan gjøre uten garasje, verktøy osv så tar høyde for at han sleper meg til et verksted i morgentidlig. (Alltid like morsomt å se små søte Peguoter slepe biler som er dobbelt så lange) Gutta som selger Opel borti veiene her kan sikkert se på den. Begynner å nærme seg tid for EU-kontroll uansett og den slipper nødig igjennom den kontrollen slik som den pisser ut bensin akkurat nå....

Får vel bare bite i meg grådigheten over den allerede vektløse lommeboka og punge ut høvdingene...

Endret av medlem-124997
Lenke til kommentar

Bare så det er sagt, og advart, ikke legg for mange høvdinger på bordet på de bilene der i den alderen. Gjør hver enkelt reparasjon så billig som mulig da det ikke er utenkelig at du må ha flere fremover.

 

Eg har hatt flere av disse Astra'ene, og 94/95-modellen pleier å komme til veis ende sånn i disse tider eller ved ca 230.000km.

 

Og at du skal ha din til EU kontroll nå, så kort tid etter kjøp, uroer meg. Forrige Astra 95-modell eg hadde var til EU kontroll og en mulig godkjenning fikk en prislapp på ca 11k. Og da var kun det nødvendigste tatt med, på et billig verksted som er kjent for å slippe igjennom en del. Bilen gikk rett til opphøgging.

 

Eg ville dog hørt med butikken du kjøpte den av. Er ikke utenkelig at de vil reparere bilen på goodwill av hensyn til eget rykte.

Lenke til kommentar

Interessant lesning nomore.

Bilen jeg har hadde gått 275 000 når jeg kjøpte den. Den stod til salgs for 20 000,- jeg hadde dog med meg en fyr som fikk pruta til 19 000,- Nå har bilen gått rundt 278 000

Jeg har i ettertid sett at disse bilene ligger på rundt 15 000,- på Finn.no, men regnet med at denne var i fin og fjong stand. (Den hadde blitt importert til landet så sent som i 1997!!)

Jeg står å lurer på om jeg skal gå tilbake og ta meg en prat. Men jeg har så innmari lite kjennskap til hvilke rettigheter jeg har med tanke på kjøp, og på bil så jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal si..

Den må være til kontroll innen April om jeg ikke husker helt feil.

 

Jeg har satt meg en grense for hva jeg er villig til å betale. Jeg er klar over at bilens gullalder forlengst er forbi, og jeg går ikke igjennom ild og vann for å berge den.

Endret av medlem-124997
Lenke til kommentar

Vet du.. Jeg likte Accorden jeg hadde bedre!! :mad:

 

Blir Accord neste gang ja!

Jeg skal se hva jeg får gjort på Astraen. Vil som sagt ikke bruke mer penger enn HØYST nødvendig på den.

Får bare slite på den mens jeg kan.

Må dog nevnes at andre jeg kjenner har skrytt veldig av at disse bilene varer lenge. En hevdet at Astraen han hadde (fra 94 eller noe) hadde gått 600 000 før han skrota den.

Må nevnes at dette også er en mann som ikke er fremmed for å skru og rote litt nedi motoren på bilen selv, og at det godt kan være derfor den varte så lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...